fredag, juni 02, 2006

Kåren

Att sitta med i kåren är en fars. I början satt jag med högeralliansen och allt var frid och fröjd. Långa förhandlingar, som jag ofta gick ifrån, då allting skulle ältas i oändlighet. Men jag fick igenom mina krav, och mina tre stolta mandat gjorde att jag kunde komma och gå lite som jag ville. En dag innan valfullmäktige bröt Juridicum, Envoys och Data- och systemvetenskaparna förhandlingarna och gick över till vänstern. Fullständigt kaos för alla, förutom för Damons lista. Everybody loves Damon. Så jag lutade mig tillbaka och tittade på cirkusen, och nu när stridsröken har lagt sig så är jag med på andra sidan och får igenom mina punkter där också. Förutom mina kärnfrågor som rört basala behov, ska jag i år ha två hjärtefrågor. Den första är ätstörningar bland tjejer (kanske även killar?) som pluggar högpresterande ämnen. Det är ett dolt problem, som jag blivit medveten om senaste året. Det är, till skillnad från vad några tror, inte en billig feministpoäng, utan jag har helt ärligt mått riktigt dåligt när jag insett att många som jag känner verkar lida av någon form av ätstörning. Och om jag mår dåligt bara av att se det, hur dåligt mår inte personerna i fråga?Jag kan bara i min årskurs räkna upp minst tio tjejer som skulle behöva akut hjälp. Då skulle jag vilja veta hur det ligger till totalt sett på hela universitetet. Mitt förslag är att vi går ut och synliggör problemet, visar att det är okej, och tipsar om sätt att söka hjälp.

Blir en väldigt lång post, jag tar en konstpaus innan jag skriver hjärtefråga två.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hur såg den inledande högerallaiansen ut, fakultetspartierna och Borgerliga Studenter? Hur ser den styrande alliansen ut? Vad händer med partisystemet?

2006-07-07 09:06  
Anonymous Anonym said...

Hur såg "högeralliasnen" ut? Vilka består "vänsteralliansen" av?

2006-07-07 10:07  
Blogger Damon Rasti said...

Initiellt bestod alliansen av Fakultetspartierna, Envoys och BSO 68. Och Damons lista. Den nuvarande alliansen består av Vänsterns studentförbund, Stockholms universitets studenter (som enligt högern är ett stödparti till föregående parti), Studentpartiet SL-rabatt, Sossarna och de tre som lämnade alliansen. Och Damons lista. Beträffande partisystemet kommer det finnas kvar p.g.a. att det behövs 28 av 41 mandat för att förändra. det stödet har vi inte idag.

2006-07-07 23:26  
Blogger Lovisa said...

Ätstörningar finns på Juridicum i Lund också, det är faktiskt en relevant fråga att driva - bra jobbat! Det är ett faktum att många av tjejerna (och killarna) blir smalare och smalare ju högre upp i terminerna de kommer.

2006-07-11 17:29  
Anonymous Anonym said...

Tack! Varför bytte de tre partierna allians hux-flux? Är inte radikal vänster med i nåt block?

2006-07-15 19:31  
Blogger Damon Rasti said...

Lovisa: Vi får se om jag kan få något gehör i höst. Och du har rätt, finns säkerligen många killar också, men de är nog svårare att upptäcka tror jag.

Erik: Småpartierna gick på vänskaplig basis ihop och stöttade Dataochsystem som ville skapa en egen kår i Kista. Envoys ville ha en egen öfvermarsalkspost, varför Juridicum gick över vet inte jag, men räkna med att se många "En röst på Juridicum är en röst på Kuba"-affischer till nästa val.

Radikal vänster verkar vara någon sorts bångstyriga outsiders, enligt vad jag har hört. Kanske hade varit svårt att ha med dem i alliansen som trots allt består av tre (vanligtvis) högerpartier, och två oberoende, Damons och SL-partiet (som iochförsig av högern anses som ett vänster parti).

2006-07-15 21:18  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se