lördag, juni 23, 2007

Ett par ord innan jag försvinner

Jag har ju egentligen helg, men insåg att min krönika publicerades i Innerstadstidningarna idag, och eftersom jag anger bloggens adress och har fått ett par mejl om det, så är det lika bra att publicera den här, så kan man få tycka till.

När jag intervjuades för det här jobbet, påtalade den dåvarande chefredaktören att hon inte ville ha en ”blattekrönikör”. Där och då ville jag slänga den varma latten rakt i ansiktet på henne. Men eftersom jag inte ville bannlyst från Copacabana, och ändå var, och är, tacksam för att hon ville ha mig, så höll jag mig lugn och inväntade intervjuns slut för att kunna måtta ett par hårda slag i väggen på biografen utanför.

För försök att fatta en grej. Jag ÄR svensk. Oavsett vad ni tycker om det kolsvarta håret. Jag har mina persiska rötter, och tycker att de är fantastiska, men jag flydde ett krig och Sverige tog emot mig med öppna armar, för det är jag detta land evigt tacksam. Alla som kommer hit och lever sina liv här är svenskar. Punkt. Att ens ge oss benämningar som blatte eller svenne genom att dra en hård linje enbart baserad på födelseland/hårfärg är att tigga om problem. Vi mot dem. Vad hände med tillsammans? Och vem är vad? Jag känner blonda Björns som är blattigare än baghlava och mörka Muhammeds som är svenskare än sill.

Men felet är inte eran. Allting handlar om, en numera död tidning vid namn Gringo, som i en tid av integrationspanik spred propaganda om att invandrare skulle vara blattar, stolta såna, och där satt mediemänniskor och kulturpersonligheter, och svalde hela skitet, livrädda för att uppfattas som rasister. Denna ständiga rädsla. Ifrågasätter man märkliga korantexter är man islamofob, är man arg på Israels vidrigheter är man antisemit. Det finns inget mellanläge. Sunt förnuft är för dåren.

T.o.m. Mona Sahlin hakade glatt på. Utan att kritisera eller ifrågasätta. Jag säger det Mona. Kalla mig blatte nästa gång vi ses, så ska du få se på blatte. I’ll go jihad on your ass. Verbalt.

Det som störde mig mest var att man skulle vara stolt över förorten. Ok, att sprida lite positivism, men kom igen! Stolt över ett litet torg, en videobutik med kassa filmer och några crackheads på bänken? Sluta brorsan! Människan strävar alltid efter att ta sig upp. När jag flyttade till Söder fick jag byta syrianpizzerian mot 20 restauranger i min omedelbara närhet. Dessutom slipper jag åka svarttaxi med Hassan varje helg. Plaskdamm mot Långholmen liksom. DET är jag stolt över. Min personliga framgång.

Så lyft ditt huvud från kudden och torka tårarna. Ingen hjälper dig förutom du. Det är ett samhälle med grymma möjligheter och tillsammans ska vi knäcka vardagsrasismen, genom att vinna makt, bli statsministrar och gifta oss med kungens döttrar. Inte genom att hävda vår rätt att få hälsa Sho bre till de vita männen på jobbet. Samma män som tryckt ner alla andra i åratal. Vi förändrar genom att lära oss och slå dem i deras spel. Och då pratar jag inte om golf.

För det är alltid dessa vita heterosexuella män. Ni, era fördomar och era kukar äger världen. Men jag står redo med mina spikskor. En fet pungspark på alla som försöker sätta sig över mig. Kom och ta för dig!

Ps. Det här var min sista krönika, dags för mig att dra vidare. Kanske ses vi i en annan tidning framöver. Jag fortsätter att tycka på min privata blogg som du hittar på damon.se



Några förtydliganden: Tidningens rubrik ljuger. "Jag är ingen blatte" står det, men bland många kompisar kommer vi skoja om att vi är blattar, det jag menar är att jag är svensk, och ingen ska på eget bevåg ge mig epiteten blatte. Jag skäms inte för mitt ursprung.
Det med pungspark ska tas med en nypa salt. De som har läst mig tidigare vet att jag använder våldsmetaforer, men är väldigt fredlig av mig.
Vi som ska gifta oss med kungens döttrar, är "blattekillar" för det var alltid snack om det bland mina ghettokompisar när vi var unga, att vi skulle ha sex med dem för att visa samhället.

9 Comments:

Blogger Magnusito said...

Tack Demon för en grym krönika!
"Jag är ingen blatte" sätter fingret på problet med att försköna ord som blatte m.m. Den nation man bor i eller det land man själv vill sympatisera med är det enda korrekta beskrivningen av sig själv. Jag heter tex Magnus min pappa föddes i Frankrike min fru föddes i Chile. Våra tre barn föddes i Stockholm. Ska det vara OK att de kallas för blattar för att de har vackert mörkt hår som inte ramlar av som mitt eller för att ett pack kassa direktörer och politiker är så världsfrånvända att de inte fattar att det är Drottningggatan och inte Biblioteksgatan som speglar det här landets framtid. Din krönika hör hemma på DN eller SvD debatt.
Suerte hermano
Magnus Lörvall

2007-06-23 20:43  
Anonymous Anonym said...

bra rutet!! men, kan inte din chef ha menat "jag vill inte ha dig som invandraralibi så du kan vara lugn, jag vill ha dig för att du skriver bra etc" ?

2007-06-23 22:52  
Anonymous Anonym said...

Tja
Har läst din krönika till och från sen ett tag tillbaks men aldrig tidigare kommenterat. Tänkte jag skulle passa på att innan du drar säga att jag avundas dig verkligen din fantastiska förmåga att uttrycka dig och din intelligens som du visar prov på här. Bl.a. det att kunna skriva om kärlek, fred och gemenskap utan att för den skull låta sentimental utan istället som någon att ta på allvar. Som en bra mänska.. Du ska ha tack för mycket bra läsning och jag önskar dig all lycka till i fortsättningen!
/charlie

2007-06-23 23:56  
Anonymous Anonym said...

Varför slutar du skriva i lokalblaskan för?

2007-06-24 09:51  
Blogger Damon Rasti said...

Magnusito: Tack själv! Ingen ska bestämma vad dina barn är förutom dina barn.
Ella: Du kan ha rätt. Men jag reagerade bara på fackplaceringen. Alltså att det var tvunget att klargöras att jag som blatte inte skulle skriva blattekrönikör.
Charlie: Tack! Jag har bara fått ett par kommentarer från lokaltidningens läsare om att jag är en idiot. Men det är lättare att risa än rosa. All heder till dig.
Dave: Vi har haft våra schismer, och det är osäkert i nuläget om det ens blir några krönikörer i höst så de säger upp alla tills det är bestämt. Då vill jag hellre gå vidare, och hitta nya plattformer.

2007-06-24 11:21  
Anonymous Anonym said...

Hej, jag läste din krönika i tidningen precis nu. Anledningen till varför jag vill kommentera är för att jag blev lite fundersam efter att ha läst sista stycket. I andra stycket så skriver du "Vi mot dem. Vad hände med tillsammans". Hela stycket uppfattas som att du belyser problemet med att det alltid blir en hårt dragen gräns vid "blatte" och "svenne". Det finns liksom inget mellanting och därför uppstår konflikter och "vi mot dem"-känslor. Men, sen i sista stycket så skriver du "Vi förändrar genom att lära oss och genom att vinna över dem i deras eget spel" och sen avslutar du med att referera till den vita heterosexuella mannen som styr världen med sin kuk och du skriver att du står redo med dina spikskor.

Jag tyckte bara det blev en sådan otrolig ändring i texten. Att först skriva att det är ett problem att det blir "v mot dem" och sen i slutet föra ett "vi mot dem"-argument. Det blir så fel på något sätt. Att den bra text förstörs av ett typiskt slut för en krönika i detta ämne.

2007-06-24 14:31  
Blogger Damon Rasti said...

Hugo: Jag håller delvis med dig. Det är en splittrad krönika. jag funderade länge på att ta bort slutet. Men samtidigt skulle jag låtsas om att allting var bra, om jag gjorde så. Det mesta skit som jag, bögar och kvinnor får utstå kommer från folk som vanligtvis är vita hetersexuella män. Däremot inte sagt att alla är fienden. Jag kände mig tvungen att markera att jag tänker bekämpa den strukturella rasism, sexism, och homofobi som finns i samhället genom att göra en markering på slutet!

2007-06-24 14:35  
Anonymous Anonym said...

Joodå, jodå, visst.

Reagerar bara på det där med ligga med kungens döttrar. MÅSTE grabbrevansch alltid gå via att ta "andras" kvinnor som om de vore föremål? Ens på skoj? Vem är det man "visar" något? Inte mig i alla fall. Aha, tänker jag bara, kungens dotter gillar Damon! Inte oj, vilken baddare Damon är!
:-)

2007-06-24 20:20  
Anonymous Anonym said...

Jag läste din krönika och förstår att du blev förbannad men jag håller med Hugo i sin kommentar, du anklagar andra för att vara onyanserade och faller i sammma fälla. Homo, blatte, eller vit straight man är ingen socialgrupp inte heller en garanti för att må bra.

Fördomar leder till självförakt eller så gör självförakt att man lätt hakar på fördomar som: Bögar som anser att det inte är okej att vara homo, skaffa barn och gifta sig, zigenare som ser sig som annorlunda och sticker knivar i varandra, tjejer som tror att deras värde liggger i stora tuttar och bashar andra tjejer för att få uppmärksamhet.

Om du vill värna om goda människovärden, bögar och andra grupper så börja med din egen ilska, förklara att varför ordet blatte är en konstruktion, bekämpa okunnighet genom att upplysa, inte med att kräkas ut din ilska med pungsparkar i en krönika. För ilska gör en bara till ett offer.

Kvartersbögen

2007-06-28 15:44  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se