fredag, juni 15, 2007

Fler detaljer om det fruktansvärda mordet

Läser om ännu ett gammalt rasistiskt brott i Svenskan. För drygt 40 år sedan släpade James Seale, som sedemera skulle bli vice sheriff, och ett gäng vita Klu Klux Klan-medlemmar ut två svarta 19-åriga pojkar, som de trodde var civilrättsaktivister, ut i skogen, band fast dem, misshandlade dem med påkar, under pistolhot. Sedan togs pojkarna till en närliggande gård, där munnarna tejpades fast, och deras kroppar blev inplastade. Därefter kördes de ca 150 km, till en flod, där de kedjades fast med bildelar och järnvägsspår innan de levande kastades i. Seale ska enligt vittnen ha sagt att han inte ville skjuta dem för att slippa blodstänk.

Så varför skriver jag detaljer om detta?

För att äckla er och få er att tänka på att det bara vara 40 år sedan som folk behandlade svarta som djur. Detta är inget unikt mord. Det finns ett flertal liknande historier, och de är en bråkdel av alla mord som inte blivit uppklarade. Det vita USA vägrar konstant att göra upp med sitt förflutna, och en fällande dom hit och dit, räcker knappast, för de fruktansvärda brott som den svarta befolkningen fått utså flera hundra år.

Lär er av historien. Så som vi sitter och skakar på huvudet åt dessa brott och hemskheter, kommer man om 40 år att skaka på huvudet åt vårt beteende. Få in i era tröga lilla hjärnor, att det egentligen inte finns något svart, vitt, rött, gult, eller vad fan ni nu ser med era ögon.

Det finns människor. Varken mer eller mindre. Blod, kött, och ett hjärta. Som slår likadant oavsett hudfärg.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

För mig är det konstigt att folk behandlar människor olika utifrån deras hudfärg. Jag menar. Hur klyschigt det än låter, är ju faktiskt alla människor lika inuti. Alla kan gråta, skratta, känna skam, generas, bli arga, bli sårade and so on. Varför behandlas ändå folk olika? Vi alla har väl kommit förbi stadiet där man förr kunde likna vissa människor vid skadedjur, genom att ta bort deras mänskliga värde. Vi vet väl idag bättre än så? Jag hoppas det.

2007-06-15 10:49  
Anonymous Anonym said...

"Det vita USA vägrar konstant att göra upp med sitt förflutna"


Jag förstår inte riktigt hur det där relaterar till situationen i Sverige idag? Såvitt jag vet så är rasistmord eller våld väldigt ovanligt här. Vad i "vårt beteende" är det vi ska skaka på huvudet åt om 40 år, att vissa invandrare inte kommer in på 3-4 elitnattklubbar i Stockholm? Jag säger inte att situationen för invandrare är idealisk, det finns mycket som kan förbättras som överallt i samhället. Men att jämföra Sverige med rasistmord på en annan kontinent för ett halvt sekel sedan är bara, eh... fel.
Det är fel att både över- och underdriva, då riskerar allt att bli svart och vitt (som för Gringo t ex).

Kolla t ex den här länken:
http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/integration/article24369.ece

2007-06-15 12:16  
Blogger Damon Rasti said...

Matilda: Tydligen så vet vi inte alla bättre. Tyvärr.
JJ: Vem har jämfört Sverige med USA för ett sekel sen? Jag finner ingen sån hänvisning i texten. Jag menar bara att vi på alla sätt och vis beter oss illa. Sen är det självklart mycket värre med ett mord än att bara ha fördomar.

2007-06-15 12:20  
Anonymous Anonym said...

Mord med rasistiska och homofobiska motiv är faktiskt inte alltför ovanligt. Under början av 1980-talet fram till 1994 begicks ett tjugotal mord på homosexuella. De rasistiska är fler. Ett av de mest kända morden med rasistist motiv i Sverige är det sk Klippanmordet. Det var 1995. Och det sker fortfarande - idag i Sverige. Andra typer av hatbrott förekommer också. Bara för några veckor sedan utsattes en anställd på RFSL för ett mordförsök i föreningens egna lokaler av en man med en yxa.

2007-06-15 13:13  
Anonymous Anonym said...

De människor som har fördommar, endast det och som själva inget våldsamt gör, har tyvärr en förmåga att sporra de som tar till handling. Om ni förstår vad jag menar... och fördomar, det har vi faktiskt i Sverige idag. Och som anonym ovanför skriver så har det ju faktiskt skett mord och liknande även i Sverige för inte så länge sen. Och det finns de som i hemlighet även i Sverige rustar för ett så kallat raskrig. Det är skrämmande.

2007-06-15 14:09  
Anonymous Anonym said...

Att dela in oss i fack, grupperingar osv är ju för att det är enklast så. Som om man inte behöver bry sig så mycket och man kan känna någon viss trygghet. När fördomar om andra grupper spräcks så blir det otryggt igen men då går det säkert att lägga dem i nytt fack. Det är något jag känner när man i diskussioner använder sig av "vi" och "dom" för enkelhetens skull. Jag har tendens att göra så när jag pratar "de" där rasisterna/nazisterna.

Känns som jag var orelevant nu =) men försökte väl spinna vidare på Damons upplysande text om att upplysa andra. Det är något jag gör dagligen iallafall. Spräcka folks fördomar. Jag har också fördomar, jag vet åtminstone om att det är fördomar.

2007-06-15 18:17  
Anonymous Anonym said...

"För att äckla er och få er att tänka på att det bara vara 40 år sedan som folk behandlade svarta som djur." Tycker inte de behandlar folk bättre nu, kolla bara på vilka som drabbades värst av orkanen/stormen/whatever Katrina(?) i USA. Såg förresten dokumentären "Mississippi brinner" som var en uppföljning av filmen med samma namn. Jag blev helt chockad över vad vita sa om mörkhyade i den filmen. Helt stört.

2007-06-15 20:21  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se