måndag, juli 23, 2007

Regntipset

Jag har varit usel på att skriva om TV-serier, trots att det är mitt vardagsnöje. Vem behöver en TV när man kan se alla serier dagen efter att de sänts i ursprungslandet?

Det första tipset är "Traveler" som handlar om två collegekids som oskyldigt blir misstänkta för ett bombdåd. Det är lite Prison Break möter Day Break. Flykten och konspirationen. Tyvärr har ABC producerat serien så att alla rednecks ska fatta, vilket innebär att man måste stå ut med ständiga flashbacks med vad som redan har hänt. Det som började lovande är nu en "Du-kan-inte-lita-på-nån-såpa" men jag hoppas att vi får en upplösning snart, eftersom det har hänt väldigt mycket för att vara avsnitt 8. Nu insåg jag att jag inte gillar serien. Se något annat.

Då är ett mer kvalitativt tips "Jekyll". Ett BBC-drama om den berömda Dr Jekyll and Mr Hyde a la 2007. Jag har bara sett halva första avsnittet, men det bådar mycket gott. Fina brittiska skådespelare är en uppfriskande kontrast till amerikanska collegekids.

Mitt sista tips är det bästa. "Dexter" som var förra årets absolut bästa serie, finns nu tillgängligt i två nya avsnitt från säsong 2. Serien, som baseras på en bok, handlar om en brottsplatsutredare som extraknäcker som seriemördare vid sidan av. Förutom grymme Michael C. Hall , rödtotten från Six feet under, är det oerhört fascinerande att ta del av Dexters försök att ha en till synes normal tillvaro på utsidan, medan blodtörsten pumpas ut till fingrarna. Den dova stämningen i en bisarr kombination med glada Miami i bakgrunden är ofta oemotståndlig.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tre andra favoriter:

Kyle XY - Fantastiskt spännande serie, trots att det är minst lika mycket tonårsdrama som det är superhjälteinslag och sci-fi. Min favorit just nu.

Heroes - Motivering överflödig. Bra, helt enkelt.

Dead like me - Humor/drama-serie som har några år på nacken, och som tyvärr bara fick leva i två säsonger innan serien lades ned. Går inte att beskriva på något bra sätt, annat än att humorn i serien är av ett unikt och mörkt slag. Galghumor i ordets rätta bemärkelse, eftersom döden står i centrum hela tiden.

...

Alla dessa serier handlar om människors vardag, men med insaget att några av karaktärerna har förmågor som inte hör vardagen till. Det visar sig att det inte är helt lätt att lära sig leva med dessa förmågor, och kampen mellan viljan att vara som "alla andra" eller att acceptera sitt öde och låta sig utvecklas i en egen riktning är också en gemensam nämnare.

Om någon känner till fler serier (eller filmer) som bygger på samma koncept så tar jag gärna emot tips!

2007-07-23 12:25  
Blogger Damon Rasti said...

Fast Heroes säsong 1 är ju slut just nu, och dead like me är ju som du säger nedlagd. Jag tipsade om fräscha serier, om jag ska ta med alla bra serier, så får jag sitta och skriva här bra länge ;)

2007-07-23 12:37  
Anonymous Anonym said...

Åh, tyvärr kan jag inte komma imorrn på förhandsvisningen av Ciao Bella... jobbet som står i vägen (tillsammans med 20mil enkel väg). Jag som hade sett fram emot att få tjuvlyssna på dig Damon. ;) Hoppas du gillar filmen iaf!

2007-07-23 16:41  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se