måndag, oktober 08, 2007

Kan vem som helst bli journalist nuförtiden?

Jag googlade på "Nerazzurri Svedesi", som är vår svenska supporterklubb till Inter, och kom till en blogg som verkar tillhöra systern till Jennifer Wegerup på Aftonbladet, Jill.

Jag reagerade på att hon skriver uppenbara lögner om att vi i Nerazzurri Svedesi sprang in på plan och förstörde matchen mot Elfsborg sommaren 2005. Jag tänkte först skita i det, men rätt ska vara rätt, och jag skrev i en kommentar att hon hade fel, och att det var en massa snorungar som sprang in, och inte vi i Nerazzurri Svedesi, som i ärlighetens namn består av ett gäng jäkligt sjysta killar och tjejer, som älskar Inter.

Alla som var där minns ju att vi stod på norra stå, och att det var folk från långsidan och södra som sprang in. Vi på norra, eller "Curva Nord" som vi på plats skojade om, var ju mest förbannade över snorungarnas beteende. Men Jill vägrar att rätta sitt fel och förstår inte att jag skojar om "Curva Nord". Hon avslutar med att håna Inter om att vi behöver heja på plats i år när "konkurrenterna inte startar bakom". Detta när vi leder ligan.

Inte konstigt att folk tappar förtroende för tidningarna, när journalister vägrar ändra uppenbara fel. Förra veckan vägrade Lasse Anrell att ändra ett uppenbart fel om ett italienskt lag. Kan det var trotsighet, eller är det bara rent Interhat hos denna vidriga "journalist"? Och då menar jag inte Lasse.

Edit: Jag har lagt märke till ännu en lögn hon skriver. Det att PG Skoglund, hennes gudfar som anordnade turneringen fixade så att Moratti och Mancini kom på vårt årsmöte. Det var ju den varma Moratti som tackade ja, när jag plus flera frågade honom rakt ut om han ville närvara på vårt möte. Och det var Mister Moratti, denna otroligt varma människa till oljemiljardär, som erbjöd sig att fixa så att även Mancini skulle komma ner och snacka med oss. Det har jag ett flertal vittnen på.

Jag fattar inte att jag alltid drar mig i tjafs med dessa typer. Men jag vägrar att hålla käften när lögner sprid. Sättet som Jill Wegerup beter sig är inte värdig en journalists. Särskilt inte en vars syster jobbar åt Gazzettan!


Det får mig att tänka på annat. Någon kanske minns att jag delade ut en smäll mot Marcus Birro för ett tag sen. Jag må aldrig dela hans kvinnosyn, men han skriver fantastisk fotbollspoesi på Svenska Fans, och han är självklart lika begåvad som brodern, det var ett medvetet lågt slag från min sida.

Och jag kan verkligen hålla med om hans synpunkter om svensk medias sätt att betrakta italiensk fotboll. Det är aldrig lika fint som engelsk fotboll, och man blir lite rädd för alla anglofiler till sportjournalister som sitter och spottar oss Italienälskare i ansiktet. Handlar det om italiensk fotboll så är det problemen som belyses i första hand. Sen att Aftonbladet väljer att sätta Zlatan i dålig dager så fort de får chansen får stå för dem. Nu senast efter hans målsuccé valde man att köra storyn om att engelsmännen inte känner till Zlatan. "Zlatan who"? -Zlatan, one of the worlds greatest players, motherfuckers! Jag skiter i om white trash-britter inte känner till Zlatan. Han är kung i Italien. Det räcker bra så!

Fatta att Tipslördag var hett hundra år sen, och att alla kids föredrar italiensk och spansk fotboll framför engelsk!

Edit: Jill tar nu tillbaka sitt uttalande i sin blogg, och sanningen har segrat. Däremot tänker jag fortsätta bevaka alla anglofiler i svensk media!

14 Comments:

Blogger Jill Wegerup said...

Jag orkar inte bemöta det du skriver om mig. Men en sak undrar jag; vad har Jennifer med mig att göra?

Som du kan se gör jag sen avbön på min blogg.

2007-10-08 14:57  
Blogger Damon Rasti said...

Avbön?? Du fortsätter att vara hånfull! Skippa snacket om våra kvällsböner. PG gjorde ett grymt jobb som fick hit Inter. Men han fixade inte Moratti till vårt möte. Framför en ärlig ursäkt, utan krusiduller, så släpper vi det här. Rätt ska vara rätt!

2007-10-08 15:01  
Anonymous Anonym said...

Damon på dem bara rätt ska vara rätt, jag håller med dig 100%. Sen känns det lite onödigt med tanke på att det var två år sen! Bättre att skita i smågrejerna, bror!

2007-10-08 15:06  
Blogger Jill Wegerup said...

Men hallå, har du läst mitt inlägg?

2007-10-08 15:07  
Blogger Damon Rasti said...

Jag läste direkt när du hade postat första gången, och då var det utan "....Nej, men seriöst".
Som sagt, den version som finns nu är godtagbar.

2007-10-08 15:15  
Blogger Jill Wegerup said...

Vad fasigen, kan du läsa mina inlägg innan dem är postade?
Jag skrev den första biten ganska fort, sen satt jag och "slipade" på det andra då jag inte ville ha mer missförstånd.

Men, men. Som inlägget är nu ska det iaf se ut.

2007-10-08 15:18  
Anonymous Anonym said...

Är jag anglofil nu också?

Du skriver att det är utagerat men hur ska jag förhålla mig till att du faktiskt kallar mig lögnare, vidrig, sätter "-tecken vid mitt yrke och drar in min syster.

Jag medger att jag skulle ha skrivit annorlunda och mer nyanserat då för två år sedan och bemött din kommentar bättre nu.

Sen skulle det vara intressant att ha en diskussion kring fans. Min uppfattning grundar sig mycket utifrån de mail jag fick på Kvällsposten och Sportbladet. De höll ungefär samma ljuvliga nivå som de kommentarer som nu ploppar in på min blogg. Under alla möjliga inlägg finns möjlighet att gå in och skriva härliga saker om mig.

2007-10-08 16:02  
Anonymous Anonym said...

Härligt inlägg! Tack för fint beröm. Och rätt ska alltid vara rätt.Mvh Matcus Birro

2007-10-08 16:08  
Blogger Damon Rasti said...

Jill: Vart skriver jag att du är Anglofil?
jag ville inte ta det till den här nivån, men du var spydig inledningsvis och gav mig inget alternativ.
Att det finns idioter som gillar fotboll är bara att beklaga. Och jag sa ifrån på din blogg åt den idiot som förolämpade dig. Jag tar gärna den kampen med dig!
Marcus: Tack! Det var välförtjänt beröm, jag är vanligtvis ganska modest med att ge beröm!

2007-10-08 16:13  
Blogger Jill Wegerup said...

Alltså, jag orkar inte bry mig och vill släppa det här. Några ovärdiga kommentarer i min blogg kan jag klara av. Men en sak vill jag att du svarar på - varför drar du in Jennifer?

2007-10-08 16:17  
Blogger Damon Rasti said...

Hade ingen tanke med det, men din syrra är känd, ni har samma yrke och är rätt lika till utseendet. Var väl mest för att folk inte skulle bli förvirrade, jag trodde först att ni var samma person!

2007-10-08 17:10  
Anonymous Anonym said...

Jo men okej att du nämner att vi är systrar, men att du skriver "sättet som Jill Wegerup beter sig är inte värdig en journalists. Särskilt inte en vars syster jobbar åt Gazzettan!" tycker jag är fel. Det har inte med saken att göra.


Nåväl nu nöjer jag mig. Nu hoppas vi på en fin säsong. Och guld till Lazio!

2007-10-08 19:59  
Anonymous Anonym said...

Oj Damon, så du sorterar bort inlägg som inte passar dig. Som verkligen säger sanningen.
Noterat för framtiden. Liksom hela ditt agerande kring det här.

2007-10-10 12:45  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Jag publicerar inte anonyma kräk, som spyr galla över mig, här på bloggen. vill du säga något så stå för det du säger, med namn! Kryp tillbaka till ditt lilla hål nu!

2007-10-10 13:07  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se