torsdag, oktober 04, 2007

Att fylla eller inte fylla

Försöker leta fram mitt körkort, som jag inte har sett till sedan två veckor. Jag vill minnas att det står någonting med 4:e oktober på. Vilket skulle innebära att jag fyller år idag. Men det gör jag inte. Jag fyller år imorgon.

Det hela började när jag var en liten flyktingpojke för snart 20 år sen. Väl i Sverige skulle jag få ett personnummer. Då vi har en annan tidsräkning i Iran (eller Persien, som det mindre hotfullt heter), var jag tvungen att "översätta" mitt födelsedatum. Detta jobb föll på vår hjälpsamma, men i sammanhanget mindre kloka morbror, han angav en dag för tidigt. Vilket innebär att jag får dela dag med Kanelbullen. Vilket känns så där.

Så egentligen fyller jag år imorgon. Men gratulationer haglar in idag. Vilket jag utnyttjar varje år, och firar dubbelt. Det har sina fördelar att vara flykting.

Mazel tov!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har en liknande situation. På mitt pass och leg står det att jag är född 20 juni, det egentliga datumet: 14 juni. Det står även att jag är född utomlands, jag är född i Västerås.

Att ha flyktingföräldrar har sån stor betydelse i ens liv.

2007-10-04 13:04  
Anonymous Anonym said...

Btw,

Grattis, både idag och imorgon!!

2007-10-04 13:04  
Anonymous Anonym said...

Det känner jag igen med fel personummer, Jag fyller år 1 aug men det står 15 september på passet. Jag kommer också från utlandet men både min bror o min mamma har rätt personummer och de är inte ens födda på sjukhuset. Men jag är född på sjukhuset, så konstigt det kan bli :P

2007-10-04 13:06  
Anonymous Anonym said...

Meh, vad vanligt det är att ha fel dag registrerad! Visste inte! Grattis på födelsedagen Damon! Du fyller på samma dag som min mormor :P

Min släkt misstänker att ett av mina småsyskon har fel dag anmäld. Min pappa var ihop med en kvinna som inte gillade samhället, så hon födde deras barn (mina småsyskon) ute på en skärgårdsö utan att barnen var reggade i några datorer. Thing is, storasyskonet är två år äldre och reglerna säger att nästa barn måste vara född inom två år för att man ska få ha samma föräldrapenning. Han har officiell födelsedag fem dagar före den deadlinen. Undrar om det stämmer.... :P Aldrig frågat pappa.

2007-10-07 03:19  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se