onsdag, juli 25, 2007

Isaac my brother

Jag tänker ofta på ord. Hur de upkom och varför vi använder dem. Slang och ghettotugg är extra intressant i mitt huvud. Tänker ofta på hur en kille i någon förort började säga "bazz", och nu använder kids i hela Sverige ordet istället för expempelvis "knulla".

Uppvuxen i en förort och polare med uteslutet utländskt påbrå, så älskade vi att prata så att inte andra förstod. Slangen var vårt enda fuck you till alla andra på tåget. Därför kommer jag framöver att skriva mer om ord och mina tankar kring dem.

Vi kan börja med ett litet ord som jag tänkt på sedan igår. Ni har väl alla hört att folk kallar varandra för "brorsan". Eller som man skriver "Bruuushan". Det ordet är ute. Nu gäller "Bror".

Överallt hör jag det helt plötsligt. - Tjena, bror! - Hur är läget, bror? - Bror, va gör du?

Det är ett märkligt ord att använda som slang egentligen. Det låter formellt och ytterst svenskt. Brorsan var ju så mycket bättre. Men det är slut med det nu. Och jag kan inte låta bli att skratta när jag ser en liten gangsta hiphoppare kalla kompisarna för bror. BROR!

2 Comments:

Blogger It´s all about me said...

haha.

Appropå "Isaac, my brother" så har jag lite svårt att förstå hur man kan döpa sitt barn till Isaac, och sedan skaffa ett syskon till lille Isaak. En bekant har skaffat barn som heter Isaak, och jag kunde inte låta bli...

2007-07-26 00:25  
Anonymous Anonym said...

He he, det låter ju bara lillgammalt! Som om de vore små farbröder! Det kan de gott få hålla på med, då blir man ju bara rörd.

Förresten, i Madrid kallar de varann för farbror eller faster, när de menar ungefär grabben eller tjejen. Jag brukar jämföra det med att vi kallar varann för gubben och gumman när vi vill säga nåt gulligt.

(oj, jag råkade posta anonyma kommentarer nyss i anslutande blogginlägg, glömde fylla i mitt namn i raden, typiskt! Kan du inte publicera dem och skriva dit mitt namn? Eller om du vill kan de ju vara anonyma, men nu vet du iaf att de kommer från mig!)

2007-08-07 06:30  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se