onsdag, augusti 29, 2007

Inför dricksfontäner på offentlig plats!

Nu när debatten om nackdelarna med vatten på flaska, ur miljöhänsyn, har blossat upp, krävs det åtgärder snarare än förbud, för att minska färsäljningen och därmed utsläppen vid transporterna. Av personlig erfarenhet, är dricksvattnet i Stockholm, något av det jag saknar mest, när jag är utomlands. Bara känslan av att vrida på kranen, och låta det godaste dricksvattnet här på vår jord, forsa ut i oändliga mängder, är en lyx som få av oss uppskattar på daglig basis. Så när man har varit tvungen att dricka flaskvatten i ett annat land i några dagar, så är njutningen än större, då de första klunkarna hemmavatten äntrar ens mun, och man förstärker njutningen genom att basunera ut ett ljudligt "AAAAAHHHHHH!".

Ni förstår kanske att jag gillar vattnet. Frågan är då hur man intar vattnet när man är ute? För det är ju oftast då som problematiken uppstår. Alltså, går jag på Götgatsbacken och hänger, är det inte direkt så att jag kan plinga på hos någon och fråga om jag kan få komma in och dricka lite. Det är inte heller uppskattat att knalla in på ett café och bara be om ett glas vatten. Den enda vettiga lösningen måste då bli att det finns kranvatten tillgängligt på offentliga platser. Rom har ju dricksfontäner överallt, och det är väldigt populärt inser man ganska omgående, då folk i alla åldrar utnyttjar dem. Vattnet måste finnas tillgängligt. Jag skulle aldrig köpa en vattenflaska när jag blev törstig, om det fanns kranvatten att tillgå. Både med tanke på miljön och min ekonomi.

Själv är jag ibland lite bakterierädd, och skulle en slusk dricka innan mig skulle jag nog avstå, och det kan väl bli bakterievarning på dessa anläggningar. Så alternativt får man införa vattenmaskiner där man slänger i någon krona och får en mugg med ett glas vatten. Plastmuggar skulle visserligen vara ett slöseri, men jämför man det med plasten i en flaska, och utsläppen vid transport så har man gjort en rejäl vinst ändå.

Så, miljöminister Andreas Carlgren, Stockholm stad, och alla andra kommuner för den delen, när ska vi få tillgång till kranvatten, på riktigt?!

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Roms dricksfontäner är ju fantastiska, saknar också sådana i Sverige. Men alla har visst inte hajat det där. Var en tant som tittade på mig som om jag låg och lapade vatten ur någon sunkig göl en gång när jag drack ur en sådan...

2007-08-29 10:47  
Anonymous Anonym said...

Åhh jag kommer ihåg när jag var liten, DÅ fanns det faktiskt dricksfontäner i Stockholm =)

2007-08-29 11:47  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med. Blir till att börja samla in namnlistor och skriva motioner!

2007-08-29 15:07  
Anonymous Anonym said...

Jag hörde på radio Stockholm häromdagen att det är på gång med "vattenstationer" på stan. Det skulle ev tom gå att få kolsyrat vatten ur dem (vad nu det skulle vara bra för).

Fick jag önska skulle det även gå att fylla en medhavd flaska vid såna vattenhål.

Var är namninsamlingen? :-)

2007-08-30 07:44  
Blogger Mon said...

Folk ska lära sig att vara artiga och hjälpsamma och ge andra det vatten de behöver, när dem behöver det, punkt slut. Man ska kunna gå in i en butik och be om att få ett glas vatten utan att få "blicken" eller var som helst annars för den delen. Måste man dricka vatten på gatan för att folk inte kan bli mer humana?

2007-09-01 15:13  
Anonymous Anonym said...

Eller så köper man en flaska mineralvatten, dricker upp den och innan man går hemifrån så fyller man den med kranvatten. När man sen druckit upp den fyller man på den på jobbet eller i skolan och har således en halv liter vatten med sig när man går ut. Så kan man hålla på genom att tvätta flaskan alternativt köpa en ny när den gamla blir "äcklig". Så gör dom flesta jag känner...känner inte alls igen att folk skulle köpa istället för att dricka kranvatten.

2007-09-01 21:48  
Blogger Damon Rasti said...

Det här kan ju bli något. En namninsamling vore nåt!
Elsa: En undersökning jag läste, visade att "loka-flaskorna" bara håller några få gånger innan de är lika fyllda med bakterier som disktrasan. Så man måste nog köpa en riktigt snygg flaska.

2007-09-10 13:02  
Blogger Lina Bergman said...

dricksfontäner finns överallt i usa, likaså toaletter. alltid gratis. det är ju liksom nödvändigt ont som alla människor behöver. ngt sverige borde ta efteer.

2007-09-20 00:21  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se