tisdag, augusti 28, 2007

Japaner, japaner..Informationssökning på nätet

Friidrotts-VM rullar i bakgrunden i väntan på Mustafa Mohammed och efter Susanna Kallurs framgång, begrundar jag mitt höstöde, och den kyla som är här, åtminstone en månad för tidigt. Längtar till ett hett Tokyo. Bort från lilla Stockholm. Kommer att tänka på det klassiska Sven Jerring-referatet under Berlin-OS 1936 när Sverige åkte på stryk med 3-2. Det var någonting med "japaner, japaner" men hur fortsatte det sen? Jag googlar och får till min förvåning flera bud. De första två träffarna är från Wikipedia. Den första länken säger "Japaner, japaner, från sig vilt slående japaner". Den andra säger "japaner, japaner, japaner". Den tredje är en bloggare som bekräftar den första, men den fjärde är Mats Olsson i Expressen som minns "Japaner, japaner, försvarande japaner".

För att göra sökningen mer adekvat infogar jag "Sven Jerring". Då är första träffen från susning.nu som ställer sig på Mats Olssons sida. Eller tog en trött Mats Olsson citatet därifrån?

Vidare kommer jag till Svenska olympiska komittén. De anger bara referensen "Japaner, japaner, japaner". Vad är sanning?

Det som från början började som en trivial googling växer sig några sökningar senare till en fråga om vår informationshämtning. Om källkritik. Fram till för några veckor sen, var Wikipedia en relevant och allt mer accepterad informationskälla på nätet. Tidningar hänvisade till sajten, och undersökningar visade att den var jämbördig med British encyclopedia. Efter skandalen med ändringar genomförda av CIA , FBI och storföretag är nu alla överens om att det är en opålitlig källa.

Vad är då en pålitlig källa? En bok? En tidning? Vart kommer deras källor ifrån och vad har de för agenda? Det tryckta mediumet har naturligtvis en högre säkerhet än digitalt material, särskilt det användargenererade. Wikipedia kommer dock även framöver att vara en viktig källa. Det är lättåtkomlig, om än mer användbar i lättsamma syften. Antagligen kommer säkerhetsåtgärderna göra informationen mer och mer pålitbar.

Men det kan vara värt att ha problematiken i åtanke. Kommer vår historia att ändra skepnad i det digitala samhället?

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vi fick höra just det ljudklippet på nån av alla kurser jag har läst. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var. Men det borde väl gå att hitta radioprogrammet någonstans?

2007-08-28 12:16  
Anonymous Anonym said...

Självklart finns det i radioarkivet. Det fanns fördelar med att bara ha ett enda radiobolag förr i tiden:

http://tinyurl.com/3bsoue

Tyvärr kan jag inte lyssna på klippet då jag inte har ett lämpligt program installerat på denna burk.

/Markus

2007-08-28 13:26  
Anonymous Anonym said...

De flesta var nog överens om att Wikipedia var en opålitlig källa även innan de där avslöjandena.

2007-08-28 20:55  
Blogger Lotten Bergman said...

Jag kan lyssna!

Min sökning på
OS Berlin 1936 jerring japaner ledde mig till den sida som "Lake" hänvisar till.

I ett mörkt rum har jag nu med min obeskrivligt ineffektiva pekfingervals skrivit ner vad han säger, Jerring. Han kom nog på japanerjapanerjapaner lite tidigare, för först kommer en light-variant:

… å så händer ingenting
men att Hallman går fram nu
han väntar men nu går han fram ...
Japaner, japaner, japaner, se japanska försvarare di är
små män, sannerligen di är hårda!
Inkast för Sverige från vänster ...


Lite senare kommer det riktigt klassiska, i matchens slutsekunder:


Japaner, japaner, försvarande japaner, från sig vilt slående japaner och lika vilt angripande svenskar.

Japaner som hoppar, japaner som kastar sig, japaner som fläker sig, japaner som gör allt för att få segern åt Nippon.

Och svenskar som kämpat redligen men som nu är slagna. Med 3-2 vann Japan över Sverige i den olympiska turneringens första rond.


Se där, sådant som jag sysselsätter mig med när jag har en annalkande deadline. Nu ska jag frosta av frysen.

2007-08-29 22:37  
Blogger Damon Rasti said...

Magnus&Lotten: Ja, min sökning var inte särskilt djup. Men problematiken ligger i att folk ofta använder de första länkarna, och då hinner vår historia ändras, sakta men säkert.
Petra: Wikipedia ansågs osäkert, men förtroendet ökade stadigt.

2007-08-29 22:47  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se