måndag, augusti 27, 2007

Ny hackning

Efter en helg med serverstrul, finns det inget härligare än att vakna till beskedet att mitt privata bankkonto har blivit hackad av någon jävla norrman som "lånade" 3.000 och genom Payex fyllde på någon virtuell plånbok. Nu blir det till att spärra, och klippa kortet antar jag.

Så inga pengar går att få ut till nästa måndag, för det tar fem arbetsdagar att få hem ett nytt kort. Någon som vill bjuda på lunch i veckan?

Just nu väntar i telefonkö hos Nordea. De 8 minuter som utlovades är nu 14. Om bankerna gjorde 80 miljarder i vinst förra året, så borde man åtminstone slippa 15 minuters telefonkö, för att inte nämna irriterande väntetider när man måste gå till ett kontor. Det är mitt enda sätt att få ut pengar nu, och det vägrar jag. Svälter hellre, än att förnedras i de där köerna på Nordea i Lijleholmen, som f.ö. måste ha Sveriges segaste bankpersonal. Jag blir Falling Down-inspirerad varje gång jag utsätts för deras s.k. service.

Det är på tiden att vi får ett nytt bankalternativ här i Sverige. Någon som har Skandiabanken, eller annat förslag?

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag e hur nöjd som helst med SkandiaBanken. Slipper kontor, aldrig någon telefonkö och i stort sett inga avgifter och bra ränta på kontot...

2007-08-27 12:26  
Anonymous Anonym said...

Swedbank funkar bra. De skickar ut nytt kort blixtsnabbt och man kan behålla gamla koden till nya kortet.

2007-08-27 12:59  
Anonymous Anonym said...

Skyll dig själv som är kund i samma bank som alla andra.

2007-08-27 15:51  
Anonymous Anonym said...

SkandiaBanken är bra skit. *nicka*

2007-08-27 20:21  
Anonymous Anonym said...

Skandibanken e riktigt bra. Aldrig långa köer när man ringer o allt funkar perfa. Min erfarenhet av de stora bankerna är att de hela tiden pepprar en med avgifter, har slö service och hela tiden vill kränga någon ny fond som är het för tillfället. Testa SkB!

2007-08-27 23:51  
Anonymous Anonym said...

FÖr att lösa akuta krisen är det ju bara att knata till baknen och hämta ett "vanligt" bankomatkort, det får man ju över disk när du är där. Betalkortet får du glatt vänta på att det ska tryckas.

2007-08-28 08:56  
Blogger Damon Rasti said...

Anonymer: Får väl testa Skandia!
C: Aldrig mer en storbank!
Anonym 2: Ja, jag har inte skyllt på någon annan...
Calle: Kul att jag får reda det från dig på min blogg istället för att bli upplyst om det av Nordea..Tack!

2007-08-28 09:22  
Blogger Admin said...

Jag har också avvecklat mitt kapital hos min storbank, för att flytta aktier, IPS och fonder till Nordnet istället. Vanligt sparkonto har jag hos SveaDirekt som erbjuder nästan dubbelt så hög ränta som min gamla bank.

Idag har jag bara några oflyttbara aktieobligationer samt konsumtionspengar och VISA kvar hos storbanken.

Det är helt absurt att bankerna än idag, 2007, ofta inte har någon ränta alls på lönekontot. Avgifterna består också, trots att kunderna gör mer och mer själv via sin egen internetbank.

Vill man ha rådgivning får man inte det. Man får ett säljsamtal där de fonder som banken tjänar mest avgiftspengar på rekommenderas, något som de flesta misstar för den rådgivning de önskat.

Skandiabanken verkar bra, lycka till med ditt bankbyte.

2007-08-28 11:01  
Blogger Admin said...

PS! Nästa gång du får ett illa stavat mail som ber dig logga in på en obskyr men Nordea-lik sida kanske du kan låta bli.

2007-08-28 11:03  
Blogger Damon Rasti said...

Finanskvinnan: Men i mejlet lovade de att jag skulle få en gratis iPod...

2007-08-28 11:13  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se