Angående Ekonominyheternas lista
Jag blir först lite generad, och sedan lite arg, när jag läser Ekonominyheternas lista på hur många miljoner dagens "toppbloggare" skulle kunna tjäna. För att ni ska bli lika generade, om än inte lika arga, ska vi spalta upp hur det ser ut i verkligheten.
1. Analysen är byggd på Bloggportalens felaktiga besökssiffror. De enda siffror som gäller är KIA, och det vet alla nätexperter om, men sanningen inom tradiotionell media gällande bloggar kommer alltid från Aftonbladets Bloggportalen. Alltså har största bloggaren inte 250.000 unika besäkare, det kan jag sätta 250.000 kr på. Sanningen är att han ligger på drygt 100.000 unika, vilket är grymt ändå.
2.Uträkningen. Man har räknat med 250.000 gånger 2 exponeringar, gånger 4 annonser. Det är 2 miljoner exponeringar per vecka. 104 miljoner exponeringar per år. 75% försäljningsgrad. Alltså ska man för 78 miljoner exponeringar tjäna 28 miljoner. Då ska man alltså ta nästan 36 öre per exponering. Eller ett CPM på 358 kr för 1000 exponeringar.
Aftonbladet tar för första sidan, som är den dyraste delen, ett CPM på 120 kr för 1000 exponeringar, om man tar genomsnittet för de fyra största annonsformatet enligt deras prislista. Observera att dessa listpriser oftast förhandlas ner, och man får en kraftig rabatt som annonsör ner mot en CPM på hälften.
3. Hypotes. Även om man skulle ta DUBBELT så mycket betalt som annonserna på Aftonbladets första sida och efter rabatter få 120 kr i CPM, skulle landets största bloggare, med sina, i verkligheten, max 120.000 unika besökare, tjäna 120.000 gånger 2 exponeringar, gånger 4 annonser (960.000 exponeringar, men säg 1 miljon för enkelhets skull) och med ett CPM på 120 kr tjäna ca 120.000 per vecka, eller 6.240.000 kr per år. Och då har jag ändå bortsett från en mängd faktorer som t.e.x. sommarens låga trafik.
Det är alltså mer än fyra gånger mindre än Ekonominyheternas drömsiffror.
Jag hoppas ni hängde med i uträkningen. Jag tycker ändå om Ekonominyheterna.se och f.d. Att:ention. De utsåg mig till en av framtidens 30 största mediestjärnor, förra året, så lite koll har de väl ändå, eller vad säger ni?
1. Analysen är byggd på Bloggportalens felaktiga besökssiffror. De enda siffror som gäller är KIA, och det vet alla nätexperter om, men sanningen inom tradiotionell media gällande bloggar kommer alltid från Aftonbladets Bloggportalen. Alltså har största bloggaren inte 250.000 unika besäkare, det kan jag sätta 250.000 kr på. Sanningen är att han ligger på drygt 100.000 unika, vilket är grymt ändå.
2.Uträkningen. Man har räknat med 250.000 gånger 2 exponeringar, gånger 4 annonser. Det är 2 miljoner exponeringar per vecka. 104 miljoner exponeringar per år. 75% försäljningsgrad. Alltså ska man för 78 miljoner exponeringar tjäna 28 miljoner. Då ska man alltså ta nästan 36 öre per exponering. Eller ett CPM på 358 kr för 1000 exponeringar.
Aftonbladet tar för första sidan, som är den dyraste delen, ett CPM på 120 kr för 1000 exponeringar, om man tar genomsnittet för de fyra största annonsformatet enligt deras prislista. Observera att dessa listpriser oftast förhandlas ner, och man får en kraftig rabatt som annonsör ner mot en CPM på hälften.
3. Hypotes. Även om man skulle ta DUBBELT så mycket betalt som annonserna på Aftonbladets första sida och efter rabatter få 120 kr i CPM, skulle landets största bloggare, med sina, i verkligheten, max 120.000 unika besökare, tjäna 120.000 gånger 2 exponeringar, gånger 4 annonser (960.000 exponeringar, men säg 1 miljon för enkelhets skull) och med ett CPM på 120 kr tjäna ca 120.000 per vecka, eller 6.240.000 kr per år. Och då har jag ändå bortsett från en mängd faktorer som t.e.x. sommarens låga trafik.
Det är alltså mer än fyra gånger mindre än Ekonominyheternas drömsiffror.
Jag hoppas ni hängde med i uträkningen. Jag tycker ändå om Ekonominyheterna.se och f.d. Att:ention. De utsåg mig till en av framtidens 30 största mediestjärnor, förra året, så lite koll har de väl ändå, eller vad säger ni?
5 Comments:
Teori är en sak, men i verkligheten kan man inte enbart räkna exponeringar när det handlar om nya medier som bloggar. Min erfarenhet (utifrån min egen roll som annonsförsörjd yrkesbloggare) är att bloggens ämne, bloggarens personliga varumärke, bloggens generella kvalitet och dess kommersiella inriktning tillsammans spelar en större roll än enbart antalet exponeringar.
En spamblogg med 1 miljon exponeringar per månad är aldrig mer intressant för en annonsör än en högkvalitativ ämnesblogg med 50.000 unika besökare per månad...
Siffrorna ser faktiskt fullt möjliga ut, visst skulle många bloggar kunna vara miljonindustrier. Men i praktiken skulle en sådan mängd annonser skada många bloggar och skrämma bort många av dess besökare - vilket skulle vara negativt i längden. Precis som med världen i övrigt är "Lagom är bäst!" och "Använd folkvett!" två bra ledord... :)
Jaså du är en mediastar du! : D Det är en härlig titel! Spiller naturligtvis över på oss som har den goda smaken att läsa din blogg! : P
Intressanta siffror. Men även om du räknar ner det till en fjärdedel tycker jag att det låter högt. Jag undrar ofta hur reklam på nätet kan vara lönande öht, man blir ju bara sur på alla annonser och vill addblocka dem. Men men... kanske andra än jag faktiskt göder de där annonsörerna.... (?)
Eller också kanske det är så att man idag kan tjäna dessa pengar, men branchen borde väl i så fall inse snart att de förmodligen kastar pengar i sjön. Eller? Skeptisk till hit raten.
klockrent. borsett från att "fyra gånger mindre" låter som dubbelt så liten.
kan man vänta sig korrekthet från aftonbladet?
Andreas: Du kan inte på allvar tro att 28 miljoner är möjligt för en blogg i Sverige, idag?
Noselo: Annonsmarknaden på nätet är fortfarande underbetald, men de aktuella siffrorna är för tillfället väldigt höga
Vito: Man ska inte skriva när man är förbannad!
Sofia: You've got a point!
Skicka en kommentar
<< Home