tisdag, november 06, 2007

Svenska Fans bryter mot lagen?

Innan stenen kastas ska jag berätta att jag har skrivit en del för Svenska Fans (SF), och tycker att det är en riktigt bra idé i grunden. Fans som skriver för andra fans. Och eviga sportdiskussioner.

Sajten har dock gått från att vara ett soft gäng idrottgrabbar till att bli en girig sportjätte.
Inbitna fans lockas in till redaktioner och skriver gratis, år in och år ut, medan SF fortsätter att öka annonsintäkterna. Enligt de källor som jag har pratat med har skribenterna aldrig fått någonting från SF. Inte en julbonus, en biobiljett, INGENTING. Ändå producerar flera hundra personer tusentals texter per månad. Många av hög journalistisk kvalitet.

En rättvis jämförelse är t.ex. Feber som betalar alla sina skribenter. T.o.m. Tjuvlyssnat som egentligen inte kan räkna sig med etablerade sajter (gällande annonser) belönar folk som skickar in bidrag, genom att lotta ut produkter, samt att skänka en summa då och då i deras namn till välgörenhet som läsarna får bestämma.

SF:s beteende är ruttet, det är skamligt och det stinker värre än italienska fotbollsfilmningar.

Det är dock en moralisk fråga.

Något som inte är en moralisk fråga är marknadsföringslag (1995:450). Där stadgas:
13 c § Vid marknadsföring med elektronisk post skallmeddelandet alltid innehålla en giltig adress till vilkenmottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen skallupphöra. Detta gäller även vid marknadsföring till en juridiskperson. Lag (2004:103).

I nästan alla seriösa utskick man får finns det möjlighet att avsluta prenumerationen, och man följer denna lag. SF har dock valt att göra en egen tolkning. Om du inte vill ha utskicken så dra åt helvete, eller som de uttrycker det:
Vill du inte ta del av våra nyhetsbrev så måste du avsluta ditt medlemsskap på SvenskaFans.com. Skicka i så fall ett mejl till avsluta@svenskafans.com med ämnet "Avsluta medlemsskap".

Det är ännu ett led i deras förakt mot fansen. De är ensamma herrar på täppan, och de gör som du vill. Det är därför vi fans har tvingats utstå samma föråldrade teknik som hör till andra sidan millenieskiftet. De kan göra lite som du vill, det finns inga konkurrenter.

Men här är en varning till grabbarna som enligt egen utsago "startade sajten i en källare i Djursholm". Fixa upp sajten, belöna redaktionerna och börja visa ödmjukhet mot fansen. Ser jag inga förbättringar till nyår ska jag starta en konkurrent och ta besökarna ifrån er, en efter er. Ni skrattar antagligen åt mig från era höga stolar nu, men jag är en jobbig jävel när jag är förbannad.

Makten till fansen! /Goliat

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

El pueblo unido jamas sera vencido! död åt sf.

2007-11-06 14:08  
Anonymous Anonym said...

Hej Damon,

Det stämmer inte att vi aldrig delar ut saker till våra skribenter, tidiare i år har alla aktiva skribenter fått paket från oss. Däremot kan vi bli bättre på den biten, något som också kommer ske framöver. Man hinner inte med allt man vill göra.

Gällande nyhetsbrevet så tar vi åt oss av kritiken och vi kommer göra om utskicken från och med nästa månad.

Med vänliga hälsningar
Anders Nettelbladt, grundare SvenskaFans.com

2007-11-06 14:36  
Blogger Gustav said...

Anders: Men det ska väl inte behövas tillsägningar? Lagen är ganska tydlig, och det har även uppmärksammats i tidningar, på nätet m.m. Det står även klart och tydligt en bit ner på Konsumentverkets hemsida.

Citat: Du måste få möjlighet att kostnadsfritt och enkelt förhindra att e-postadressen används i marknadsföringssyfte. I e-postreklamen ska det alltid finnas en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra.

Visserligen är det ett nyhetsbrev det är fråga om, men jag antar att det går under samma rubrik.

2007-11-06 21:48  
Blogger West 8th St. said...

Damon,

Jag är med dig fullt ut. Du och jag verkar rätt lika, både gällande ålder och intressen. Dina tankar är intressanta och jag ser mig själv också som entreprenör. Vi borde slå våra kreativa huvuden ihop och ta över kommandot i våra intresseområden.

Jag har skrivit lite artiklar på just detta området du diskuterar.

Kan vi hålla kontakten? Besök gärna min blogg.

2007-11-07 01:50  
Blogger Aktivt Ledarskap said...

"Det stämmer inte att vi aldrig delar ut saker till våra skribenter, tidiare i år har alla aktiva skribenter fått paket från oss. Däremot kan vi bli bättre på den biten, något som också kommer ske framöver. Man hinner inte med allt man vill göra."

Jag är en aktiv skribent och jag har då aldrig under min tid fått ett enda paket. Kanske bara är jag som ni har lyckats förbise...

2008-03-18 01:17  
Anonymous Anonym said...

Har också varit skribent på SF:s italiensida och jag har då aldrig fått någon ersättning.

2008-05-19 23:12  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se