måndag, november 05, 2007

They're building walls around us

Läser att SL nu ska införa höga spärrar för att förhindra plankningen. Jag är väl för att göra det svårare att planka, men att bygga staket á la Paris och andra storstäder, är ett steg i helt fel riktning. Vill vi verkligen ha det som Paris? Höga staket, som skapar mer kyla och aggression än vad några förlorade SL-pengar är värda.

Det pratas om 170 cm höga, men jag gissar på att det kommer att trappas upp och til slut likna gräns-slussar som vi kommer tvingas gå igenom dagligen. Då är de väl snarare bättre att förvandla alla stationoer till vanliga automatikdörrar som finns t.ex. på T-centralen. Hur många är det som klättrar och hoppar över dessa? En promille av alla plankare kanske.

Höga spärrar är ännu en förödande penetration i den svenska oskulden.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hur kan du skriva "några sl-pengar"!? Det handlar om miljonbelopp som vi andra ärliga människor ska betala åt alla plankare!

Om det behövs stora murar så bygg det, för det ska vara rättvist för alla! Om man inte har råd så får man väl be om högre lön eller dricka mindre på krogen!

2007-11-05 16:46  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Du missförstår resonemanget. De förlorade SL-pengarna i jämförelse med vanliga automatikdörrar, som är mitt förslag, är inte mer än några hundra tusen så som jag ser det.
Du får gå och läsa lite längre bak i bloggen så ser du att jag är kritisk till plankare..

2007-11-05 16:51  
Anonymous Anders Kjellgren, Spånga said...

Att planka eller inte planka - det är frågan ? Storstockholms Lokaltrafik och Landstinget är säkert seriösa med inställningen att alla vuxna personer som utnyttjar kollektivtrafiken skall betala för sig. Men är Connex lika seriösa ?

Jag arbetade som spärrvakt hos Connex under år 2000. Provanställning 6 månader. Mer än så blev det inte, och jag blev faktiskt uppmanad av chefen för Connex Cityområde, Celal Üncal, att sluta omedelbart efter ca 3 månader. Anledningen ? Jo, jag hade stoppat en person som försökte tjuvåka, och som visade sig vara en Säpo-agent ute på spionuppdrag tillsammans med några kolleger. Detta accepterades inte av Säpo, som sedan har hållit på och övervakat med i ett antal år nu (Jo, jag började forska kring mordet på Olof Palme ett halvår senare, och då intensifierades övervakningen avsevärt...)

Visserligen förnekade Säpo på direkt fråga att de hade haft någon personal på den aktuella tunnelbanestationen, men detta var uppenbart lögn eftersom övervakningen av mej senare leddes av ingen mindre än Lennart Lindevall, gruppchef på Säpo:s operativa avdelning som bl a håller på med bostadsinbrott och buggning. Han var personligen ute, både övervakade mej och rekryterade mer eller mindre halvkriminella typer att delta i övervakningen.

Så det där med seriositeten hos Connex när det gäller att stoppa fuskåkandet är inte övertygande. I verkligheten bryr dom sej inte, eller bryr sej bara om vissa grupper som tjuvåker !

Anders Kjellgren, Spånga

2007-11-06 02:05  
Blogger Hanna said...

www.planka.nu läs och förstå varför man INTE borde göra det svårare att planka

2007-11-06 10:53  
Anonymous Anders Kjellgren, Spånga said...

Blåbär är gratis, inte kollektivtrafik !

Det är pinsamt när vuxna, eller nästan vuxna, personer inte kan skilja på sånt som är av naturen givet och gratis, utan tror att det kan vara gratis att åka tunnelbana.

Svampar, blåbär och hjortron växer i vår natur utan att vi behöver odla eller investera något. Det räcker med den koldioxid som vinden för med sig och några regndroppar.

Så är det inte med kollektivtrafiken, som finns därför att någon har gjort stora investeringar i tåg, banor och personal. Jag tycker det är helt riktigt att kollektivtrafiken skall vara skattesubventionerad så att alla som behöver kan utnyttja tunnelbanan. Men vem tror att man bara kan sättta sig på tåget och åka gratis till Köpenhamn, Oslo eller Kiruna ? Konstigt nog tror somliga att man kan åka tåg gratis mellan Skärholmen och Hötorget ! Men dom som gör det låter i själva verket andra betala för sina gratisresor - och hur solidariskt är det ?

Anders Kjellgren, Spånga

2007-11-08 16:26  
Blogger Suss said...

Får jag fråga varför det i andra storstäder funkar med helt öppna spärrar då? I Helsingfors har de inte en enda spärrvakt, inga kostsamma spärrar som är 1,70 m höga. De har ett bra betalsystem i form av kort som man laddar på och sen visar upp till en manick innan man åker ner i Metron. Samma sak man spårvagnarna. Det flyter på, bussar och spårvagnar kan hålla tiden när inte alla måste stå och visa upp sitt lilla SL-kort till en ensam chaufför.

Åker man fast utan färdmedel är det 80-120 € böter. Och tydligen så är det rätt mycket kontroller så det lönar sig inte att fuskåka.

Slutsats = SL lägger sina pengar på helt tokiga saker. De har spärrvakter som säljer uråldriga biljetter, de har folk utan befogenhter som ska hindra folk från att planka in, de har folk med befogenheter som kollar resenärerna, de lägger enorma mängder med pengar på att ersätta ett system med spärrar med ett annat med ett annat.. Det finns ingen rim och reson i det!

2007-12-15 09:37  
Blogger Anders Kjellgren, Spånga said...

Håller med suss om att SL/Connex har satsat på ett system med magnetkort och spärrar vid en tidpunkt (1999-2000) då dessa redan var omoderna. Felinvestering var ordet. Då hade redan t ex Waxholmsbolaget och bussarna i Karlstad modernare betalningssystem. Även biljetterna är otidsenliga, men nu är väl ett nytt betalningssystem på gång vad jag förstår. Det borde ha varit infört för ca tio år sedan...

Anders Kjellgren, Spånga

2008-01-02 04:15  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home

Bloggtoppen.se