tisdag, november 20, 2007

Internetworld kissar på Tjuvlyssnat

Från Tjuvlyssnats blogg:

Så har då Internetworld traditionsenligt listat årets 100 bästa sajter . Men listan är av usel kvalitet och frågetecknen är så många att ingen kan ta listan på allvar. Vi kanske är lite partiska i nöjeskategorin, men nog fan är Tjuvlyssnat, både större, mer populär och innovativ än de sajter som är nominerade:

Betapet = Helt ok, men inget mer!
Biotider.se = Nyttigt, men knappast något nytt.
Blip.se = Roligt med samma flashspel i fem år?
Dagensskiva.com = Var hett 1999…
Fejm TV = Stor flopp, samma koncept som många andra sajter.
Korsord.se = Helt ok!
Lovefilm.se =
Musicbrigade= Aftonbladets skittjänst!

Men ok, vi är kanske dåliga förlorare? Så vi kollar på resten av listan. Listan över communities är skrattretande med sajter som tappat hälften av sin trafik. Medialistan är så tråkig att man somnar. Överlag är det en feg lista, med bara jättar och säkra kort. De får även en hel del skäll i kommentarerna och på andra bloggar. Vi förstår att det är väldigt svårt att lista 100 sajter. Men när man har ju gjort det på ett så uselt sätt, så förtjänar man smisk. Bortsett från vår vän Fredrik Wass där borta som förhoppningsvis hade gjort listan mer nyskapande.

So Internetworld: From all of us to all of you, we wish you a fucked up christmas!

Personliga tillägg på min privata blogg:

I princip alla nätkontakter jag har diskuterat med idag skrattar åt listan. Den har fem kriterier.

1 Utnyttjar internet på ett nyskapande sätt: Tjuvlyssnat uttnytjar 2.0 och användarna bidrar med material, får rösta om olika saker, och materialet har använts till böcker och tidningar.

2 Redaktionell kvalitet: En kvalificerad redaktion om fyra personer, som sätter fina rubriker, och skapar roliga bakom-blogginlägg och filmer.

3 Struktur, navigering: Felfri kodning av Andreas Viklund, enkelt att hitta.

4 Design: Ett minus antagligen eftersom det kanske sticker lite i ögat med den röda färgen, och vi inte ändrat desig sen i februari.

5 Tydlig avsändare: Tjaa, vi lägger ut bilder på oss, har länk till våra bloggar på första sidan, och medverkar i filmer.

Men som sagt. Jag är partisk. Däremot är jag objektiv när jag skrattar åt att Lunarstorm finns med på en lista, trots att man tappat halva sin trafik. Att nästan inga bloggar, och mycket få nya sajter uppmärksammas. Det finns fler exempel på dinosaurier som gjort sitt på listan.

Man undrar om det är DN:s kulturredaktion som har gjort listan kanske?

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag kan bara hålla med dig om listan i stort. Mitt förtroende för Internet World har sjunkit rejält! Manolo före alla andra modebloggar?

2007-11-20 18:31  
Anonymous Anonym said...

Tjyvlyssnat!! Var hett för flera år sedan!! Innan ni ljög ihop Alla roliga felsägningar½½½

2007-11-20 18:33  
Blogger Damon Rasti said...

Peter: True. Även om jag gillar Manolo!
Lonk: Flera år sedan? Är du hög? Sajten har funnits i 1,5 år. Vi toppade vår popularitet i början på 2007 då vi släppte boken, och började vår annonsförsäljning. Det är först i år, som vi är en professionell sajt.

2007-11-20 18:36  
Anonymous Anonym said...

Boken var bättre än filmen!

P.S Jag vill föda dina barn och äta dina släktingar.

The Girl Right Behind You

2007-11-20 20:16  
Blogger Kal Ström said...

Damon: Japp, jag tycker ni borde varit nominerade.

Ledsen att vi på dagensskiva.com inte är heta nog för dig, men vi gör vårt bästa. Jag tycker det var mer omotiverat att vi var med förra året. Då hade vi en ganska läskig sajt.

2007-11-20 23:53  
Blogger Damon Rasti said...

Kal S: Jag tar delvis tillbaka det jag sa om Dagens skiva. Det är ett bra koncept. Inlägget är skrivet i ren ilska, och ja, ni har förbättrat sajten rejält.

2007-11-21 00:06  
Blogger Damon Rasti said...

Gjorde en edit till mitt inlägg! Rätt ska vara rätt.

2007-11-21 00:08  
Blogger Damon Rasti said...

Men efter att ha läst det rasistiska bullshitet om mig på ert forumt, tar jag bort min edit. Fyfan vad lågt!

2007-11-21 01:26  
Anonymous Anonym said...

Det är rensat nu!

2007-11-21 10:10  
Anonymous Anonym said...

shit va ni håller på!!! Damon. Alltså, som jag skrivit förr, när du är arg är du bäst. Men det här ankdamms-skvättandet är inte värdigt en emellanåt riktigt skarp blog. Det tar udden av de viktiga ämnena du skriver utmärkt om. Vem i h*e läser internet world? Jag känner inte en enda (och jo, jag har varit i svängen ett tag) Och att ratas på en sån lista måste känna lika viktigt som vad Gourmet och Gourmand tycker om din krog i lokaltidningen. Men troligen ännu mindre. Folk surfar som de vill, och bästa site ha flest klick.

Försvara hornstull, slåss mot rasister men sitta o rensa/adda creddar o dissar är dig inte värdigt.

2007-11-21 12:56  
Blogger Damon Rasti said...

Vito: Du har rätt, tack! Blev bara så förbannad över det rasistiska bullshitet. Se det nya inlägget!

2007-11-21 13:30  
Anonymous Anonym said...

Jag kan hålla med om att de flesta nomineringarna är rätt så trötta Damon men strunta i det.

Ingen som inte jobbar på Internetworld, någon av de nominerade företagen eller de som anser sig borde ha blivit nominerade bryr sig om den här tävlingen. Vi snackar om några hundra personer i hela sverige. Det hela tjänar mer som ett pr-trick som ger IW lite buzz i branschen.

För vem kommer ihåg någon av "vinnarna" från förra året?

2007-11-21 15:05  
Anonymous Anonym said...

jag tycker du är lika trist som özz nujen... dvs jättetrist! buu

2007-11-21 17:34  
Anonymous Anonym said...

"..men nog fan är Tjuvlyssnat, både större, mer populär och innovativ än de sajter som är nominerade.."

"Innovativ"? För helvete. Du har gjort en amerikansk sida på svenska. Fruktansvärt innovativt. Jag tycker att sidan är bra och underhållande, men det är fan inte innovativt.

2007-11-29 07:09  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se