fredag, november 16, 2007

Helgtipset: Käka på El Diablo och se 2 dagar i Paris

Jag kommer ihåg när vi gick på högstadiet, och vi var några grabbar som motsatte oss stereotypen och valde syslöjd istället för träslöjd. Så satt vi där varje fredag och sydde och snackade skit, och radiokanalen som var the shit, var Radio City. De körde alltid en pepp i stil med: Fredag, fredag, fredag, fredag, FRREEEDDAAAGGG! Det var jobbiga tider för mig. Mer om det en annan gång.

Något som inte var jobbigt, var när jag var på en födelsedasfest på Restaurang El Diablo förra helgen. När jag fick höra att stället hade Tequila som specialitet ville jag lägga benen på ryggen och fly. Senaste gången jag drack Tequila var på Aya Napa -99, och det ena minne som finns kvar av det, är ett foto som mina kompisar har tagit när jag ligger däckad utanför klubben.

Men redan välkomstdrinken visade på att det här skulle bli en annorlunda upplevelse. En god Margarita, och Tequilasmaken var inte alls farlig. Snart fick jag lära mig att det skit folk shottar oftast inte är riktig Tequila. Äkta vara är INTE gjord av kaktus och innehåller ingen mask i flaskan. Det är en myt.

Vidare till ett trevlig bröd som de bjöd på, tillsammans med någon vitlökskräm. Brödet bestod av chili, kakao, russin, aprikos bl.a. och jag skulle ha kunnat ätit mig mätt på det! Men jag gick direkt på huvudrätten "Grillad Oxfilé med muscvadosockersky, mandelpotatisterinne smaksatt med chili och persilja, serverad med jordärtskockcrème och rödkål".

Det var den godaste köttbit jag ätit sedan Sardinien, i juni månad. Olika smaker slåss om uppmärksamheten i ens mun, och slagsmål har aldrig smakat bättre. Toppbetyg.

Vidare till en felfri Creme Brulé, smaksatt med citrongräs och tonkaböna, serverad med jordgubbssorbet. Finito la musica! Jag har hittat en ny favoritkrog, som drivs av ett gäng trevliga grabbar, som var vänner till födelsedagsbarnet. SVD ger krogen 5 av 6, jag ger de detsamma.

Filmtipset är "2 dagar i paris", med franska Julie Delpy i huvudrollen som även skrivit och regisserat filmen. Henne amerikanske pojkvän spelas av Adam Goldberg, som många känner igen från Entourage och "My name is Earl". Adam är upcoming, även om han har harvat i en del småroller.

Filmen handlar om deras Europaresa och de två dagarna som ska spenderas i Paris. Ett vasst manus, med en rapp dialog får biopubliken att skratta gång på gång. Men det finns också lite allvar, om kärlek, otrohet och livsval. En perfekt dejtfilm.

Åter på måndag!

Update: Ser även att DN hypar oxfilén och restaurangen och ger den 8 av 10, ett mycket högt betyg!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Då blev jag lite nyfiken...Vad är det som hindrar betyget från en sexa?

2007-11-16 16:29  
Blogger Damon Rasti said...

Tove: Bra fråga! Inte mycket egentligen. Men jag vill gärna prova fler rätter innan jag ger en restaurang högsta betyget. Sen kanske vissa tycker att det är lite för högljutt sent på kvällen, men det bryr jag mig inte så mycket om!

2007-11-16 17:15  
Anonymous Anonym said...

Oj, nu blir jag ju riktigt sugen på att prova El Diablo! Men bäst för dig att det är bra lilla gubben ;)

2007-11-20 11:32  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se