måndag, november 13, 2006

Bloggportalens betygsystem

Alex Schulman kissade ganska fint på det betygsystem som bloggportalen använder, genom att öppet trixa med sina siffror. Sigge Eklund som är ansvarig för Bloggportalen skriver i en kommentar på inlägget att systemet ska göras om så att endast registrerade kan rösta. Jag blev smått chockad när jag såg att Alex hade 9.2 i betyg. Vid skrivandes stund har han fått 6250 röster. Ganska roligt med tanke på att Tjuvlyssnat på ett par månader har dryg 1700. Jag är övertygad om att det även går att fiffla med besökssiffrorna, även om det inte är lika lätt. Tjuvlyssnat behöver inte fiffla. Vi har legat på topplistan met ett betygsnitt på runt 5.2-5.3 i flera månader. Och är faktiskt den enda sajt på topplistan över besökare, som alltid är med på topplistan beträffande läsarnas betyg.

Sen har jag börjat fundera kring KIA-siffrorna. Varför är de lägre än Googles siffror? Det känns som att Google ändå borde ha skapat ett tillräckligt säkert system. Kanske finns det någon felmarginal beräknad inom KIA-siffrorna, för att annonsörer ska vara säkra på att de når MINST antal tusen besökare. Och så länge annonsbranchen ligger i fejd med Google, och KIA vägrar att ta med Googles siffror (de två sakerna har inget med varandra att göra), så utgår jag inofficiellt från att Tjuvlyssnat har drygt 60.000 läsare. Låter lite bättre än 55.000!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Google är inte det minsta seriöst med sina besöksiffror till något alls så vitt jag vet. Vi har haft reklamannonser på deras huvudsida t.ex. och snabbt upptäckt att deras siffor är fifflade med, då vi fick räkningar för träffar vi visste att vi aldrig fått. Detta har fler företag reagerat på och gått ihop för att stämma skiten ur Google!

2006-11-15 16:02  
Blogger Damon Rasti said...

Hanna, du pratar väl om Google Adsense som man annonserar på? Jag pratar om Google Analytics. Google är som jag tidigare har skrivit om på väg att utvecklas till ett riktigt skrämmande företag, och hela deras annonskoncept är hårt kritiserat. Men deras mätverktyg är väldigt effektivt, på gränsen till integritetskränkande.

2006-11-15 16:07  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se