onsdag, maj 23, 2007

Tackr som frågr

Läser på Mashable om trenden att skippa en vokal i domännamn och tjänster, expempelvis, Flickr, Tumblr, Talkr m.fl. och vad som finns under det "riktiga" domännamnet. Det här har jag funderat på ett tag, att vi snart måste ha något liknande i Sverige, eftersom de flesta domännamn är upptagna. Jag har mer än en gång svurit åt att någon har registrerat ett domännamn som jag skulle kunna använda till en vettig tjänst, och istället så står sajten tom. Då får man komma på nya namn.

Jag vill inte dra det så långt som att tvinga folk att ha ett innehåll på sina domäner. Men i många fall skulle man vilja önska begränsingar på hur länge en sajt kan stå utan innehåll. Dock är ju sånt ganska lätt att kringgå genom att fylla innehållet med skräp. Eller t.ex. köpa upp skor.se och göra det till en annonsplats för poker.

Så jag får väl börja leka med orden också! Frågan är hur många skosugna som hittar till skoor.se!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har hunnit förbi krympr-stadiet. Det känns som om jag tog mig framåt flera steg när jag gav bort alla mina oanvända "bra att ha"-domäner och lät mer driftiga människor använda dem för olika projekt (typ attackr.com)...

Nu är jag istället ute efter en annan populär variant: korta, poetiskt klingande nonsensord! Daleri.com och ileva.com är två framtida sajtprojekt som jag måste bygga bara för att domännamnen är fina. Bra inställning, eller hur?

(det slutar förmodligen med att jag ger bort dem när jag hoppar på nästa namntrend om något år...)

2007-05-24 01:49  
Anonymous Anonym said...

www.skooor.se e bra, med ett o till alltså, ska man ha en bokstav för mycket, kan man lika gärna ha en till och indirekt visa på att man har myyycket skor att sälja :)

2007-05-24 18:46  
Anonymous Anonym said...

eller varför inte ooskor.se

sätt ytterligare en negation framför ett norrländskt oskor och den tar ut den första(jfr omätt = hungrig medan oomätt = mätt)

2007-05-25 14:02  
Blogger Damon Rasti said...

Andreas: Sluta snacka, börja snickra ;)
Elsa: Jag kommer bli miljooonär!
Pernilla: Hmm, ingen dum idé, detta med "o"!

2007-05-27 21:18  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se