fredag, maj 18, 2007

Sluta dalta med plankare!

Så fort det blir diskussion om SL och plankning så ska någon hävda att alla plankare, plankar för att de inte har råd. Nu senast Lars Dahlberg (s) i DN. Här har du en fet upplysning Lars. Jag har plankat i en massa år. Inte för att jag inte hade råd, utan för att jag kunde och ville planka. Jag valde att lägga pengarna på kläder och sprit. Prylar och snabbmat!

Jag tycker definitivt att det är absurt att vi inte har någon studenrabatt på SL-kortet och det svider att lägga 10% av CSN-pengarna på en bit papper. Vi ska väl se hur det blir i höst! Att man även aviserar ytterligare en höjning är också magstarkt. Jag är för fri kollektivtrafik. Det skulle göra mycket för miljön, och även leda till ekonomiska. Men det är inte genomförbart. Ekonomiskt. Skattebetalarna vill inte finansiera det, och då finns det i dagsläget inte så mycket att göra.

Tyvärr har de borgerliga också fuckat upp den fina enhetstaxan som vi hade infört och som gav folk rätt att åka runt staden för 20 kronor. Ekonomi igen! Bra att folk i ytterförorterna kan hållas mer på plats, så att de inte håller på och tar sig in i min innerstad! Blir så trött på att se dessa lodare, som bor utanför tullarna, hänga på Långholmsgatan när jag ska ut genom dörren för att äta min frukost och dricka min chai-latte.

Men alla dessa plankare (jag har känt mig tvungen att sluta, pga min mer offentliga profil) stylar dyra märkeskläder och hänger på krogen på helgerna. Man prioriterar! Varför betala för något om man inte behöver? Vi har attityden "Jag-pissar-väl-på-SL", men skulle det vara praktiskt omöjligt att planka, så lovar jag att 95% av oss skulle köpa busskort. Kritiken mot borgarna bör framföras på mer verklighetsbaserade grunder, av någon som vet hur verkligheten ser ut, Lars Dahlberg 45 år.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

2000 spänn för att man inte har giltigt färdbevis, det låter ju helt sjukt i mina öron! Vad blir nästa förslag, att hugga armen av snattare? Jag räknar mig själv som politikst blå, men det här förslaget gör att jag skulle rösta på kommunisttomtarna om det vore val idag.
Och så ska man höja månadskortet till 700 spänn...

2007-05-18 15:20  
Anonymous Anonym said...

Andreas--> Men... om man har giltigt färdbevis så kostar det ju inget extra alls, så vad är egentligen problemet???

Håller verkligen med dig, Damon, att det finns strider som är bättre och mer verklighetsbaserade att ta, än att gnälla över såna här självklarheter.

Och att göra partipolitik utav det...
Cheesus!

2007-05-18 18:45  
Anonymous Anonym said...

Frågan är om studentrabatten i höst kommer göra nån skillnad, dom som plankar nu kommer nog planka då oxå. Det enda är väl att dom sätter in fler kontroller nu (såg nån skylt) så då kanske plankadet minskar litegrann.

Jag skulle vilja att kollektivtrafiken var gratis, men tills den blir det så gör jag rätt för mig och betalar, lagar och regler är till för att följas. Gillar man dom inte kan man bli politiskt aktiv och försöka förändra.

2007-05-18 19:04  
Anonymous Anonym said...

Snubben: Med den logiken så är det ok om man hugger av handen av snattare, eftersom DU inte snattar. Eller?

2000:- står inte i proportion till brottet. Många som plankar gör det för att de helt enkelt inte har råd. För någon som inte har råd med ett månadskort på 700:- så är antagligen 2000:- väldigt mycket pengar, kan vara en tredjedel av månadsinkomsten för vissa (mig t ex).

2007-05-18 19:44  
Anonymous Anonym said...

fast andreas, nu kom vi väl överrens om här att de flesta som plankar HAR råd med ett månadskort? så snajdigt klädda många av plankarna jag ser är kan jag absolut tänka mig att damon har rätt. och de flesta argumenten man hör från plankarna själva är principfrågor... att det borde vara gratis, att sl suger eller nåt annat som inte har med deras privatekonomi att göra. de som inte har råd med månadskort skulle aldrig riskera att åka på böter, och betalar hellre sina resor direkt är min starka misstanke.

2007-05-19 09:46  
Anonymous Anonym said...

Höjda SL-priser sänker levnadsstandrarden och plankning höjer den så enkelt är det. Eftersom både politiska blocken höjer avgiftstrycket så måste man som kollektivtrafikant ha något annat påtryckningsmedel för att sänka priserna: plankning (avgiftsstrejk) är ju ett sånt! Vem bryr sig förresten om höjda bötesbelopp: kontrolanterna får inte gripa någon, jag har inte sett dom på ett år och det är ju bara att beställa en SMS-biljett om man ser dom. Om man inte är med i planka.nus p-kassa förstås då behöver man inte anstränga sig alls :)

2007-05-20 11:47  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker det verkar spännande att själv få välja vilka lagar man vill följa. I mitt fall hade jag tänkt att jag utan straff ska få slå folk på käften vars åsikter inte stämmer med mina. Däremot tänker jag fortsätta betala för mina bussresor. Men, som sagt, jag har numera rätten att nita plankare utan påföljd. Eller hur tänker de som menar att man kan välja om man vill betala i kollektivtrafiken eller ej?

2007-05-28 12:59  
Anonymous Anonym said...

"Jag skulle vilja att kollektivtrafiken var gratis, men tills den blir det så gör jag rätt för mig och betalar, lagar och regler är till för att följas"

Med ditt resonemang kan man säga att officern i burma som vägrade skjuta på demonstranter och flydde gjorde fel, det var mot burmas "lagar och regler" och de "är till för att följas".

2007-12-04 14:51  
Anonymous Anonym said...

Hur kan man legitimera några höjningar överhuvudtaget när man inte ens kan hålla en tidtabell. Jag förstår helt folk som plankar. Göra rätt för sig?? Varför ska man göra rätt för sig när SL inte är i närheten av något som liknar rätt.

Planka mera!!!

// Andrea L

2008-11-11 10:08  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se