måndag, maj 21, 2007

Rasforskaren Jan Majlard

SVD är nog min favorittidning bland de svenska. Även om läsartoppen på sistone mer handar om skvaller och billiga nyheter, så innehåller papperstidningen alltid intressant läsning. Därför reagerar jag kanske till lite mer när man ser extraordinära texter. Möt sportjournalisten Jan Majlard. Samma dramaqueen som en gång reste sig upp mitt i Zlatans presskonferens och förklarade att han ämnade att lämna presskonferensen eftersom Zlatan inte svarade på vissa frågor (Big "who cares sign" Janne) har idag bestämt sig för att utröna faktorn till succé respektive fiasko angående vissa fotbollspelares karriärer. Med twisten att de är invandrare.

Han drar den fantastiska slutsatsen att nyckeln till framgång för spelare som Henke, Limpar och Schwartz är att de har svenska mammor. Att det gör att de anpassas till samhället mer smidigt än "syrianerna" Kennedy och Sharbel Touma.

För det första Janne, din gamla Zlatanhatare: Så länge "svenska" vita män till journalister som du, hänvisar till dessa gossar som syrianer så lär ju inte detta direkt öka deras samhörighetskänsla. Jag vet att det inom stora delar av den syrianska folkgruppen finns en stolthet, och man kallar sig syrian. Men för mig är de svenskar. De är uppvuxna här, och pratar perfekt svenska. En definition som tydligen faller utanför den Majlardiska definitionen på svensk.

För det andra så är det knappast mammafaktorn som är avgörande. De spelare som nämns i artiklarna är ju svenskar. Vem ser Stefan Schwartz eller Anders Limpar som blatte? Vilket ghetto växte de upp i? Hur stora näsor har de egentligen? Och Henke må vara mörkhyad, men han är ju i princip svennigare än Svensson. Kung i landet lagom.

Att dra alla människor som har minst en förälder född i utlandet över en kam, är lika idiotiskt som att påstå att alla svenskar har samma förutsättningar. Vissa föds i Alby, vissa i Danderyd. På varsin ände av Röda linjen. Hade Zlatan varit uppvuxen i Djursholm, så hade han nog inte varit den kaxiga egoist som vi älskar. Han hade antagligen varit Sidleds-Zlatan. Vår närmiljö och umgänge definierar oss, och hade Henke fått växa upp i Tensta så hade han kanske vågat lite mer och varit en av de största i Manchester United all time. Eller så hade han varit sopåkare. Vad vet jag.

Det enda jag vet är att jag borde skriva ett Majl(ard) till Janne och be honom lämna SVD så som han lämnade presskonferensen. Men jag tiger!

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Träffsäkert och en välbehövlig tillrättavisning! Jag håller iofs inte med om att Majlard borde lämna rummet, men jag är glad att se friska debattfläktar åt a la Damon.
PS. Första gången jag hittade hit - ironiskt nog med hjälp av SvDs länk.

2007-05-21 18:29  
Anonymous Anonym said...

Spot on, kom även jag från SVD haha ironiskt minst sagt. Men jag har alltid ogillat Majlard efter hans avundsjukan på Zlatan. /M

2007-05-22 12:30  
Blogger max said...

Läser sällan Svd, mycket med anledning av Majlard.

Läste däremot en annan blogg som tog upp Majlards artikel och hittade på så sätt som den tredje i rad din blogg och artikel.

Måste säga att jag håller med dig fullt ut och att Majlard borde få sig en tillrättavisning på nåot sätt.

Tycker nästan att hans kommentarer om Danmark är mest anmärkningsvärda. Jämför med Frankrike..

2007-05-22 23:49  
Blogger Damon Rasti said...

Helt underbart att det är fler som håller med! SVD borde verkligen satsa på ett vettigare namn, måste ju finnas massvis med nya stjärnor som väntar på ett break!

2007-05-23 12:44  
Anonymous Anonym said...

Håller med inlägget, Majlard är en gammal gubbe som inte gillar förändringar utan vill att allt ska vara som förr dvs inga blattar som kaxar t.ex. Därför passar inte Zlatan in i Majlards värld. Men Henke som knappt pratar är kung...

2007-05-24 22:47  
Blogger christina said...

Salam Damon.
Jag är helsvensk tjej som älskar den persiska historien. Jag har många vänner från Iran och kan nog påstå att jag känner mig persisk i mångt och mycket. Du är nog mer svensk än jag. Jag har aldrig förstått rasism, Vi är alla människor och kan ge varandra så mycket. Jag har tagit bort rasgränserna. Det finns bra människor och dåliga, men alla har något gott i sig. Allt beror på vilket bagage man har med sig. Kramar till dig och alla!! Christina.

2007-06-24 13:27  
Anonymous Anonym said...

Sent inlägg, men kan inte låta bli... Helsingborg är en av de mer segregerade städerna i Sverige o har alltid varit så. Tidigare enbart avseende social klass, nuförtiden även avs härkomst. Henke växte inte upp i de bättre kvarteren. Och Zlatan i sin tur växte inte upp i Rosengård utan Sofielund. Inte mycket värre än Aspudden eller Söder.

Annars har jag inga invändningar o är inget fan av Majlard.

2008-04-24 14:25  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se