tisdag, juni 05, 2007

Ska du ha dig en jävel?

Jag började skriva detta inlägg efter derbyt mellan DIF-AIK förra veckan. Blev bjuden av en samarbetspartner, och där på VIP-delen satt det massa kostymer och snubbar och alla hade de en sak gemensamt förutom könen. De drack alkohol. Det fick mig att börja tänka på något som har snurrat i mitt huvud, ganska frekvent på sistone. Jag är ung och festar hårt. På senare tid har jag insett att det har varit lite för hårt. Så jag har skurit ner kraftigt. Det är snudd på omöjligt. Inte för att jag har behovet. Men omgivningen vill att jag dricker.

Jag känner mig som Christopher Moltisani i Sopranos. Han har alkohol- och drogproblem och försöker sluta. Men omgivningen är inte nådig. "One drink won't hurt ya, huh" som Paulie ser det. I Sverige har vi en märklig alkoholkultur. Är det fest, så är det sprit. Åtminstone öl. Eller det räcker med att det är två eller fler människor som träffas, så är det alkohol som gäller. Dricker du inte, är du muslim, jude (eller tillhörande annan valfri religion), eller bara konstig. Hursomhelst så hamnar du utanför.

Jag såg dessa fullvuxna män dricka sig fullare ju längre matchen led. Till slut var de aspackade. Företagsledare och framtidsmän. På fotboll.

När den danske dåren sprang in på plan i helgen och väckte vrede hos en hel nation, så var förklaringen att han druckit 15-20 starköl. Vad hände med att njuta av konsten fotboll? När blev det ett svepskäl att supa skalle? Ligger det något uråldrigt i att komma bort från frugan och det verkliga livet, och då är fotbollen blott en ursäkt?

Anledningen till att jag fortsätter att skriva på den här texten är att EU-domstolen idag konstaterar att förbudet mot import av alkoholhaltiga drycker i Sverige strider mot reglerna om fri rörlighet för varor. Ett rätt vettigt beslut i sig. Det har ibland varit löjligt att man varit tvungen att vända sig till Systemet och till dyra pengar fått beställa drycker som de anser inte behöver finnas i deras sortiment. Och med smuggelspriten som väller in i Sverige, är hela syftet med monopolet snart bortblåst. Vi behöver inte förbud, vi behöver få lära oss vett.

Tyvärr kommer vi under en övergångsperiod, troligen en ganska lång sådan, se ökad våld, i hemmen och på gatorna. Visserligen måste man betala svensk skatt på alkoholen, men det är om man blir påkommen. Inte en chans att tullen sitter och öppnar alla paket som skickas. Det blir en chansning som många blir villiga att ta. Beställ hem ett paket, har du otur får du betala skatt. Då har du ändå inte förlorat något jämfört med systempriserna.

Så skål på er! Och välkommen till en kommande era av fylla och svineri!

10 Comments:

Blogger henover said...

Jag håller med dig. Det är en riktig dom, men konsekvenserna kommer inte bli kul.

2007-06-05 11:59  
Blogger Nordstjärnan said...

Det är sant att man blir utanför om man är den enda som inte dricker. Men det är likadant om man är den enda i sällskapet som dricker alkohol. Även om man bara dricker ett glas vin eller liknande och inte alls blir berusad, så blir man utstött. Inte lika illa som i motsatta fallet kanske, men det är ungefär detsamma.

2007-06-05 12:26  
Anonymous Anonym said...

det kostar inget extra på systemet att beställa flaskorna de inte redan har tagit in! det, och att det gick på en dag att få hem flaskan, gjorde att EU lät oss ha kvar spritmonopolet den där gången då det var aktuellt. kul fakta mitt i "varför är spriten så jävla dyr"-debatten: Fransoser med smak för bra vin drar till svenska systemet och köper upp. I frankrike får man väl gå till special-vin-butiker där dom tar så att säga bra betalt.. Du skriver ett bra och viktigt inlägg, men det känns som att du glömmer salongsberusningens fördelar och finsmakarsuparen.. bra whiskey och vin kan vi få tag på i sverige för en billig penning tack vare monopolet, men debatten handlar hela tiden om varor man behöver mycket av så man blir packad fort på midsommarafton och ska det vara på det viset tycker jag man har bevisat rätt hårt varför den höga skatten bör vara kvar.. fast nu handlade det kanske mest om internetspriten, ditt inlägg..

2007-06-05 15:51  
Anonymous Anonym said...

Fast om vi skippar monopolet och gör spriten billigare kommer ju konsumtionsnivån lägga sig på en mycket högre nivå än idag.

Det handlar inte om att vi måste lära oss dricka alkohol, det är alldeles för många alldeles för bra på. Handlar det inte snarare om att det måste vara lika OK att välja att dricka annat, och se till att alkohol inte är det enda nöjet som finns i världen.

2007-06-05 19:37  
Anonymous Anonym said...

"Dricker du inte, är du muslim, jude, eller bara konstig. Hursomhelst så hamnar du utanför." Jag tackar för att jag har vuxit upp i en släkt där hälften är nykterister. Jag känner inte pressen att man måste dricka, vill jag inte dricka så gör jag det inte. Jag känner inte heller den där längtan "Oooh vad det skulle vara gott med ett glas vitt till maten" som de flesta av mina vänner, jag dricker hellre vatten så man känner smaken av maten.

"Han har alkohol- och drogproblem och försöker sluta. Men omgivningen är inte nådig. "One drink won't hurt ya, huh" som Paulie ser det."
Det här är den anledningen som min mamma har till att vara nykterist, inte för att hon har alkoholproblem, hon har aldrig druckit i hela sitt liv. Hon anser att det krävs att det finns någon som gör det "ok" att tacka nej till alkohol, det måste finnas någon som gör det legitimt för den nyktra alkoholisten att inte dricka, utan att behöva förklara sig.
Och det är konstigt egentligen, för jag själv känner ibland för att inte dricka och låter mig inte påverkas av andra, men ändå är jag en av idioterna som frågar "varför dricker du inte?", till den som väljer cola istället för alkohol.

2007-06-05 19:54  
Blogger Unknown said...

"Jag såg dessa fullvuxna män dricka sig fullare ju längre matchen led. Till slut var de aspackade. Företagsledare och framtidsmän." Varför tycker "man" att det är värre att framgångsrika människor dricker sig fulla än vanliga Svenssons? Känns lite som att du menar det iaf, kanske misstolkar!?

2007-06-05 20:43  
Anonymous Anonym said...

Du är lite svag som individ om du känner att du måste vara konform. Stå upp på dig blir du respekterad på köpet. Annars är ditt sällskap inte värt din tid.

2007-06-06 12:05  
Blogger Damon Rasti said...

Nordstjärnan: Har aldrig tänkt på det så.
Spökplumpen: Med leveransavgifter blev det dyrare fck jag för mig?
Robert: Det är precis vad det handlar om, att det ska vara ok att ta en cola som drink.
Elsa: Jag har också hycklat genom att fråga folk varför de inte dricker.
Anonym: Konform är väl det sista jag skulle kalla mig, däremot vill jag utreda orsakerna till dessa normer som byggts upp.

2007-06-06 12:18  
Anonymous Anonym said...

leveransavgifterna ska systemet stå för! men det kanske har ändrats då..

2007-06-06 12:58  
Anonymous Anonym said...

Blev förvånad att du känner att du måste dricka och att omgivningen förväntar sig det. Själv så har jag varit nykterist i 3 år ca och det fungerar hur bra som helst att vara på fester där precis alla andra dricker, och de som jag har berättat att jag är nykterist för, tycker att det är starkt att kunna avstå. Så jag måste säga att jag känner att folk är väldgt förstående.

2007-06-18 22:47  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se