fredag, augusti 31, 2007

Exklusivt om Sveriges hetaste Facebook-grupp

Jag har valt att inte kommentera fallet med de s.k. "Stureplansprofilerna", eftersom det har varit en rörig debatt, och då jag träffat åtminstone en av de inblandade flera gånger, så har jag inte velat anses som jävig. Dock är det inte min grej att hålla käften, och jag ska skriva en längre text om detta nästa vecka.

Nu tänkte jag skriva om något närbesläktat. Tjuvlyssnat var ett par dagar den hetaste gruppen i Sweden-nätverket på Facebook. Men snart blev vi ompasserade av gruppen "Låt de inte gå fria" som tycker att det svenska rättssystemet har misslyckats med att sätta dit de misstänkta våldtäktsmännen och att de bör fällas. De har snart 4.000 medlemmar och gruppens grundare kontaktade mig för några dagar sen.

"Johannes" som han valt att kalla sig, startade gruppen för att han "hatar vad de har gjort, och han hatade de redan innan". Han får flera hatmejl per dag och tycker att det är kul att väcka reaktion. I och med det senaste frisläppandet nyligen, exploderade gruppen, och dubblerade medlemsantalet på en-två dagar. Läser man igenom kommentarerna så pyr det av hat. "Bratsen ska åka dit", och folk väller ut galla, trots att de flesta tydligen inte läst (den vidriga) domen. Våldtäkt är något mycket fruktansvärt och väcker ont blod i oss alla.

När jag frågar honom om han tycker att det är rätt att hänga ut människor innan de har blivit dömda i domstol, så är det för sent. Han har tröttnat och "pallar inte bli polisanmäld för förtal". Han tänker lägga ner gruppen. I skrivande stund, har han gjort gruppen mer stängd, och man måste ansöka om medlemsskap.

Jag försöker inte på något sätt försvara det de misstänkta har gjort. Jag utgår från att hovrätten kommer med en fällande dom, enligt det som jag har läst i tingsrättens dom. Men det är beklämmande hur näthatet fortsätter att sprida sig, även på nöjessajter som Facebook. Det är en fantastisk plats att bedriva marknadsföring och propaganda på. Det finns en hel värld av möjligheter för företag, politiker och andra makthavare att smutskasta varandra. Anonymt.

En annan av de största grupperna är "Hata Foppa-tofflan" som flera tipsade mig om häromveckan. Även om det är mer oskyldigt, och jag gärna håller med där, så är det ännu ett bevis på att hat är starkare än kärlek.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Good point. as ususal. Det blir ett drev. Och precis som det eminenta "mediemagasinet" visade i ett antal fall så har allmänheten (som ju får sin info via media eller mun till mun) i princip ALDRIG alla korten på bordet. Lösrykta ord får enorm kraft. Om man publicerade exempelvis mina SMS så skulle jag o mina vänner få det svettigt. Det är läskiga krafter, har sett det från insidan när min far, i egenskap av företagsledare blev hängd i ett "puppy eyes" inslag i plus, av självaste sverker. keep going Damon. Och om du inte gjort det, se "this is england" där får man lite hopp om livet.

2007-08-31 11:25  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker inte att hat är starkare än kärlek. Kanske beror det på med vilken blick vi tittar. Kazmierska har skrivit bra om det: http://www.expressen.se/kultur/1.797289/gulligullan.koko.net

2007-08-31 14:41  
Blogger Damon Rasti said...

Vito: Tack! Jo, såg den förra veckan, riktigt bra!
Kajen: Jag läste Kazmierskas. Gullighet kommer alltid att sälja, men det är aldrig lika starkt som förakt!

2007-08-31 16:42  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle inte säga att hat som sådant är starkare än kärlek...men hat förenar på nåt knäppt vis.

2007-09-01 17:05  
Anonymous Anonym said...

Hat starkare än kärlek, nej det vill jag inte tro. Kan inte tro, för då skulle min världsbild raseras. Däremot så tror jag att det är "lättare" att hata öppet på så vis att man inte måste hänga ut sig själv på samma sätt. På något konstigt vis är det häftigare att hata än att älska, fråga mig inte varför.. Hrm.. Tankeställare. Bra skriver förresten! (Y)

2007-09-11 17:18  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se