torsdag, augusti 30, 2007

"Hur många har du haft sex med?"

Det ligger i patriarkatets natur, att kontrollera kvinnor i allmänhet, och deras sexualitet i synnerhet. När jag förra veckan skrev att alla tjejer borde börja gå topless, skrev vissa att jag var gubbsjuk, och att jag bara ville se bröst. Sällan har ni misstolkat mig så (den töntiga rubriken kanske förstörde lite?). Att det är män som tvingat kvinnor att skyla sig under flera hundra år, är ett förtryck bland många.

I serien killproblem ska vi idag ta upp något som förr eller senare dyker upp i många killars huvud. Nämligen hur många ens partner har legat med. Genom tiderna har män velat ha kvinnor som inte "erövrats" av några andra män. En oskuld. Sällan har man då tänkt i ett vidare perspektiv. Som t.ex. hur bra sexlivet blir, med en fru som är helt oerfaren? Män har däremot begett sig ut på fältet, och försökt att skaffa så pass mycket erfarenhet som möjligt. Redan där spricker ekvationen, för varje man som har sex med en kvinna, så är det en kvinna som har sex med en man. Ganska självklart. Och med tanke på att vi är ungefär jämt könsfördelade, så borde vi väl ha sex ungefär lika mycket?

Men officiellt så har killar haft flera sexpartners än tjejer. Det finns en gammal myt, om att killar plussar på med sju och tjejer minskar med fem, när de ska uppge sin siffra. Även om det är mer problematiskt för tjejer, som ibland känner att de måste ljuga för att framstå som fina, är det även ett visst problem för killar. De kan ibland inte hantera sanningen. För någonstans någon gång, har de fått blivit inskolade att tjejer som ligger med många killar är mindre värda. Exklusiviteten är borta. Du är en kuk i mängden, på ren svenska.

Även jag som anser mig vara lite klokare än killar i gemen, har det här liggandes i bakhuvudet någonstans. Jag tycker att det är befriande med tjejer som har massor av sex, för sin egen skull, men det är en ständig inre kamp om att inte ställa frågan till en partner. Och till slut lurar djävulen i mig och jag slänger ut frågan, trots att vi vet att vi inte vill veta svaret. Inte kan hantera svaret. Och det är däri killproblemet ligger. Vi är idioter.

Trots dåliga erfarenheter, och stor risk att man fuckar upp sitt förhållande, så frågar vi. Och lirkar ut svaret, på ett eller annat sätt. Sen ligger man där och har tusen tankar. Som en kompis till mig. Hans tjej ville inte svara på frågan. Han tjatade en hel natt, och fick ut svaret. Det var mycket högre än han hade trott. Han blev förbannad. Så då började han istället att fråga ut ännu mer, och fick reda på att hon hade haft trekant med två killar. Ridå. Han var förstörd i månader. Trots att han hade haft sex med fler tjejer. Dubbelmoral någon?

Jag har själv varit där. Och blivit förstörd efter svaret. Numret är där i ens hjärna. Och man räknar penisar istället för får när man ska somna. Det tar tid att tvätta bort hjärntvättningen.

Mitt råd är följande. Er tidigare sexliv har ingen med att göra. Numret säger ju inget om en idag. Och vill man ändå säga det, ska man vara stolt äver det. Säg sanningen. Är killen eller tjejen något att ha, så accepterar de det.

Så nu vill jag veta. Hur många har ni haft sex med?

17 Comments:

Anonymous Anonym said...

målsättningen var trettio stycken innan 30 fyllda. inte sjukt mycket, utan lagom. Så man slipper undra sen liksom....

hann med det med lite marginal.

2007-08-30 15:05  
Anonymous Anonym said...

så länge det inte är så många att jag inte minns hur många, så ska det väl inte spela någon roll?

2007-08-30 18:25  
Blogger Damon Rasti said...

Vito: Nice for you =)
Sofia: Nej, logiskt sett inte. Det är nästan ett värre svar tycker nog många. Att man inte minns hur många!!

2007-08-30 18:27  
Blogger Aradil said...

Jag tror inte att det där bara är ett killproblem, har själv försökt få svar jag inte vill ha...
4

2007-08-30 23:07  
Anonymous Anonym said...

Det finns ett felaktigt antagande i din text, nämligen att killar och tjejer har en likadan fördelning av antalet partners. Det finns ju faktiskt en högst reell möjligt att den tjej som haft sex med flest killar har haft sex med fler killar än den kille som har haft sex med flest tjejer. Naturligtvis kan det vara precis tvärtom, men det förefaller väl mindre troligt om det över huvud taget finns någon sanning i det allmänna medvetandet (vilket, i och för sig, är högst tveksamt).

Och slutligen lite cred: jag håller sällan med om vad du skriver, men du är en jävel med pennan (nåja, tangentbordet) och det är kul att läsa det du skriver.

2007-08-31 16:37  
Blogger Damon Rasti said...

Aradil: Nej, du har rätt, men det är ett killproblem, mycket mer än det är ett tjejproblem.
Raskolinov: Jag blir lite förvirrad av ditt argument, men jag antar att vi aldrig får veta sanningen.
Tack för cred, det är den bästa sorten man kan få. Från någon som inte håller med en!

2007-08-31 16:40  
Anonymous Anonym said...

4

hur många har du själv?

2007-08-31 18:15  
Anonymous Anonym said...

3, 22 år gammal. Stolt över det!

2007-08-31 22:44  
Anonymous Anonym said...

det är väl relevant hur många ens partner har legat med, det säger ju något om personen. är skillnaden alltför stor så kan det vara en indikator på att man kanske är för olika.
en tumregel: har ena parten (men framförallt tjejen) legat med 3-4 gånger så många som den andra så kommer det inte att hålla.
det kan man tycka vad man vill om, men så är det ju bara.

2007-09-01 00:57  
Blogger Christian said...

Haha. Din text är träffande Damon. Det borde vara mycket roligare i sängen med en partner som vet vad han/hon vill ha.

Varför skulle det inte hålla om tjejer legat med 3-4 gånger så många som killen? Säger antalet partners något om hur trogen man är?

2007-09-04 08:37  
Blogger Damon Rasti said...

Marie: Jag låter den siffran vara osagd så länge ;)
Anonym: Man kan nog vara stolt oavsett siffra. Tre låter lite...lite tycker jag, haha!
Liksom bah: Konstig logik, eller ska jag konservativ logik?
Christian: Cheers! precis, ingen vill ha någon som ligger där bara..

2007-09-04 10:20  
Blogger paulina said...

haha jag tycker alltid att dina texter är klockrena men den här var riktigt riktigt bra!
som sagt man vill inte vara en kuk i mängden. Okej tvärt om när det gäller mig eftersom jag är en tjej.

6st sug på den du :P

2007-09-08 17:55  
Blogger Damon Rasti said...

Paulina: Kan man säga att man inte vill vara en fitta i mängden? Haha, det lät inte bra..

2007-09-10 13:00  
Anonymous Anonym said...

Nio, inklusive min nuvarande flickvän. 33 år gammal.

2007-09-14 12:31  
Anonymous Anonym said...

16 st, jag är 23. tycker inte det är mkt med tanke på att jag ej haft något långvarigt förhållande

2007-09-20 00:18  
Anonymous Anonym said...

22 stycken, och jag är 22 år gammal. Det är knappt 4 nya om året sen debuten.
Det är inget jag talar högt om nu mera; 10 var okej, 15 kändes mycket, över 20 är liksom 4ggr mer än någon annan i min bekantskapskrets.. Och jag är inte ens snygg.

2007-10-24 17:36  
Anonymous Anonym said...

16 st! 18 år!
är väl sådär kanske=)

2009-08-19 17:56  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se