måndag, augusti 20, 2007

Skillnad på bröst och bröst?!

Sitter och tittar igenom lite semesterbilder som jag tänkte slänga upp senare i veckan, och kommer att tänka på en diskussion som jag har haft två gånger denna sommar på olika semestermål med olika personer av olika kön.

Varför ska tjejer behöva tänka sig för innan de solar topless? Jag kan ju gå runt vart som helst utan T-shirt med bar bringa, och fortsätter jag att inte köpa nytt träningskort p.g.a. nedbrunnet gym, så har ju jag B-kupa snart, men det bryr sig ingen om. Det är accepterat. Cause I'm a man!

Men tjejer måste alltså skyla sig, t.o.m. på en het 40-fucking gradig strand, för annars ligger det snart ett dussin män i sina, vad de tror diskreta, solglasögon, och fluktar. Än värre har folk börjat smygfilma på stranden och det finns videoklipp som enbart går ut på att exponera tjejer på stranden. Och vem fan vill hitta sig själv på Youtube med pattarna fullt synliga för omvärlden? Det måste kännas kränkande för de flesta, att bli smygfilmad. Vissa som jag frågat tänker inte så, utan känner sig obekväma utan BH:n för det är vad de har fått känna sen de först kände att det började växa. Vi män har försökt gömma våra fruar och systrar i ett par tusen år (Lägg märke till att vissa folkstammar i djupaste Amazonas har kommit längre i den här frågan än vad vi har gjort).

Och då undrar jag vad som kom först. Var det andra mäns fascination för bröst, som gjorde att vissa började skyla sin kvinnor, eller var det vissa som började skyla sina kvinnor och därefter uppstod fascinationen? För ni vet det här med förbjuden frukt. Jag vet att jag själv har dyrkat kvinnobröst. Inte så att jag byggde altare, men de fanns där alltid i mitt huvud, som värst när jag var 20 och sex var allt jag tänkte på.

Ponera nu ett samhälle där kvinnor kunde gå på gatorna barbröstade och bara njuta av lite sol. Satte sig på en uteservering och tog en latte, utan bikini. Att tjejer körde ett par simtag topless i poolen. Till slut skulle männen få nog av alla bröst, och besattheten skulle försvinna. Kvinnor skulle börja använda BH i porrfilmer och män skulle istället bli fascinerade av något annat de inte fick se. Varje tit man skulle bli en ass man, men då skulle alla tjejer bli tittade i ögonen i alla fall.

Så tjejer, det är upp till er. Någonstans någon gång, måste någon av er få nog av män som stirrar på era bröst. Det behövs en tuttarnas Rosa Parks. Av med tröjan, ut på gator och torg, och visa upp vad gud gav er. Det är ju bara ett par bröst!

Edit: Ändrade missvisande rubrik.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nää ingen bra idé, för då skulle jag bli ännu mer avundsjuk på andras fina tuttar =/

2007-08-20 13:01  
Blogger Elin said...

l�ter ju bra, men om polisen tar mig f�r f�rargelsev�ckande beteende eller n�t, f�r jag h�nvisa till dig d�?
;-)

2007-08-20 13:48  
Blogger Damon Rasti said...

Marie F: Avundsjuka har ingen plats i jämställdhetskampen!
Elin: Om det inte är förargelseväckande beteende för män att gå med bar överkropp så är det inte det för kvinnor.

2007-08-20 14:11  
Anonymous Anonym said...

med tanke på debatten om ammandets vara/icke vara på offentliga platser (hur kan någon vara emot att mata ett barn?)så känns det kanske lite väl optimistiskt att bara dra av sig tröjan och tro att man ska komma undan med det. men, som sagt, om vi alla tar vårt ansvar och gör detta tillsammans så borde det ju gå. själv brukar jag strutta runt topless/näck ute i stugan och bara känna mig fri

2007-08-20 14:31  
Anonymous Anonym said...

Trevligt inlägg men jag håller inte riktigt med om att vi tjejer ska börja strutta runt topless. Som du redan påpekat så blir tuttarna speciella just för att man inte visar dom för vem som helst, när man väl visar upp dom för någon är det för att visa att killen/tjejen i fråga är något extra! Lite gullig symbolik sådär som faktiskt bidrar till lite spänning i början av ett förhållande.

Och vad det gäller dreggiga killar på stranden så tror jag tyvärr att de allti kmr finnas:P

2007-08-20 19:46  
Anonymous Anonym said...

Inget jag kommer gå i fronten för. Som sagt, vem vill bli utlagd topless på youtube?

Däremot undrar jag när ni killar ska göra upp med era klädtabun? Ni får ju inte ha vilka plagg som helst på er, vi tjejer kan bära vilka plagg vi vill men ni får varken ha kjol, klänning eller volanger eller vilka skor som helst. Där behövs nån som hjälper Thomas di Leva lite grann! Han känner sig nog rätt ensam.

2007-08-21 20:41  
Anonymous Anonym said...

Bra plan, hoppas någon går på den!

*tar på sig solglasögonen och väntar*

/CB

2007-08-22 09:24  
Anonymous Anonym said...

Tuttar är hemliga eftersom de är vår första kärleksaffär! Rysligt härligt?

2007-08-22 19:29  
Anonymous Anonym said...

Var i Staterna nyligen och där famms det ställen där ingen fick ta av sig tröjan, t.ex. en nöjespark vi var på. Jämnställt eller bara knasigt?

Och du, försök inte lura i oss att vi ska göra det för någon god sak... Vi vet nog varför du vill att vi ska göra "revolt". Du är inte bättre än ngn annan tuttdreglande man! ;)

2007-08-27 17:10  
Blogger Damon Rasti said...

Kom igen nu, det är ingen god damn plan. Varför ska ni skyla er och inte vi?

2007-08-30 13:26  
Anonymous Anonym said...

Det verkar vara några som nappat på din idé :P http://uppsala.expressen.se/Uppsala/1.846445/badade-topless-slangdes-ut

2007-09-19 19:37  
Anonymous Anonym said...

http://uppsala.expressen.se/Uppsala/1.846445/badade-toppless-slangdes-ut
there you go

2007-09-19 23:00  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se