tisdag, augusti 21, 2007

Ge fan i Hornstull!

Nu ska det sista av det hårda Söder (om man bortser den fula delen av Ringvägen), göras om till fashionabel galleria skriver SVD. Egentligen borde jag vara glad. Värdet på min lägenhet som ligger ett stenkast bort kommer att öka rejält. Jag slipper åka iväg till övriga Söder för att handla saker. Det kommer bli mindre slagsmål med A-lagarna (även om det ger mig bra träning).

Men jag är ändå inte glad. Det finns en liten gnutta charm kvar med Hornstull. Det anses fortfarande någorlunda rough, och det är avslappnat. Judit och Bertil är Stockholms skönaste bar, det finns mängder med bra fik, klädutbudet blir bättre och bättre. Det är en bra blandning mellan knarkare vid tuben och fashionistas på Verkstadsgatan.

Men nu ska John Mattson AB casha in på området. Låt mig gissa att man snart döper om området till SOHO (SOuth of HOrnstull) och halva Stockholm ska upptäcka "det nya". En våg som inleddes i och med att Street blev hippt.

Och i takt med att man ser fler barnvagnar, så ser man färre eremiter. Min granne ovanför mig har bott där i väldigt många år, och har alltid sköna historier. 2011 ska gallerian stå klar. Då antar jag att han och de flesta roliga människor, har flyttat vidare.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Damon! Håller med dig om Judith & Bertil! Bodde på Reimersholme förut och den baren var mitt självklara stamställe. Saknar hänget där otroligt mycket så jag måste nog snart åka dit igen. Har du fått historien om Judith & Bertil berättad för dig? Annars fråga personalen!

2007-08-21 13:45  
Anonymous Anonym said...

Jaha sen när blev söder ditt? Urbota korkad åsikt. Finns inget värre än bakåtsträvare. Visst du får ha det som du vill men håll inte andra tillbaka. Hornstull kommer må bra av det.

2007-08-21 16:15  
Anonymous Anonym said...

Kanske HOSO (Hornstull of South)?

Jag tycker det ligger en del i vad du skriver. Måste allt bli plastiga gallerior? Hornstull har en egen identitet idag, hoppas de inte kastar ut barnet med badvattnet.

2007-08-21 20:37  
Anonymous Anonym said...

noctivagus: Urbota åsikt? Måste det verkligen finnas en galleria i varenda hörn? Gallerior i Götgatsbacken, vid skatteskrapan, Skanstull, Hornstull och Liljeholmen.

Hornstull kommer inte må bra av det, Hornstull kommer tappa sin själ.

Kransen nästa, eller varför inte Bredäng

2007-08-22 00:36  
Anonymous Anonym said...

dammit. on point! Alltså, jag har just flytt vasastan till hornstull av samma anledning. Det är bara Horan och Fridhemsplan som känns som äkta stadsdelar. Allt annat är kuliss o kommers nu för tiden.

Och vilka butiker får se fram emot som klarar hyrorna?

Kappahl
Lindex
UroPenn (personlig favvo)
Dressman
Brothers
Indiska (fyyyyfaaaan)
+ tre-fyra Lattestationer.

vad gäller noctivagus (som troligen är brutal-kapitalist) så finns det en stor tragedi att man tränger undan mångfalden från sthlm. Gallerior är och förblir pest. Handlarna får inte ha vilka öppetider de vill, vilket alltid ger sämre utbud och servicegrad.

men jag o tjejen snackade om detta. jag tycker på fullaste allvar att en almstrid är på plats.Det måste finnas nåt man kan göra. Borgarna lär ju inte stoppa det. Men att fastighetsägarna våldför sig på VÅR stad gör mig galen.

you da man.

2007-08-22 11:24  
Anonymous Anonym said...

Egentligen borde jag vara glad. Värdet på min lägenhet som ligger ett stenkast bort kommer att öka rejält.

Varför prata om värdet på sin lägenhet när man bor i hyresrätt? Fastigheten Bulten 20 där du bor ägs ju av AB Familjebostäder...

2007-08-22 21:22  
Anonymous Anonym said...

Det måste finnas ett mellanting. Hornstull är i mitt tycke, i sunkigaste laget. Men Galleria enligt det vanliga konceptet är urbota trist.

Själv bor jag i NOHO, den fina smala sträng som löper längs hela Södermalm, dvs Norr om Hornsgatan.

2007-08-22 22:11  
Blogger Damon Rasti said...

Anja: Jag har hört den fina historien!
Noctivagus: Visste du inte att jag äger Hornstull?
Noselo: Allting som börjar med HO ska man nog vara försiktig med!
Ansen: Bredäng lovar jag att du inte kommer flytta till ;)
Vito: Istället för att krama träden, kanske vi kan krama varsin alkis!
Anonym 2: Jag utgår så klart från att vi kommer köpa loss våra lägenheter snart.
Frkjaktlund: Men kan vi inte få vara lite sunkiga? Allt måste väl inte vara mellanting?

2007-08-23 22:54  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se