fredag, oktober 12, 2007

U-sväng tillåten vid "förbjuden vänstersväng"

Nu har jag så många gånger fått förklara för bilister att de FÅR göra en U-sväng när skylten "Förbjuden vänstersväng" finns uppsatt, så det är lika bra att jag drar det för er också, då det inte verkar vara någon självklarhet bland allmänheten.

Enligt en hovrättsdom ska "vänstersväng och U-sväng principiellt anses vara två skilda manövrar, vilket bl.a. belyses av just det förhållandet att dessa förbjuds med olika förbudsmärken."

Det är alltså helt i sin ordning att göra en 180 trots att man inte får svänga till vänster. Det hela avgjordes efter att en taxichaffis gjorde en U-sväng på Hornsgatan vid Mariatorget, och fick böter som han överklagade.

Sprid gärna detta vidare, så slipper folk tuta på mig, nästa gång jag övertalar någon att utföra en U-sväng vid en sån här skylt!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hände precis mig. Gjorde en usväng vid en förbjuden vänstersväng men tanten bakom tutade sönder som en idiot

2012-08-01 20:38  
Anonymous Anonym said...

fast detta gäller ENDAST I Sverige, i alla länder är det förbjudet.

2013-10-18 17:16  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se