måndag, november 26, 2007

Därför polisanmäler jag (inte) Dagens skiva och Kal ström

Jag har grubblat en del de senaste dagarna. Läst igenom era kommentarer till det föregående inlägget och funderat på de 1,5 år jag har bloggat. Jag har varit utsatt för telefonhot och näthat. En Metroreporter i Göteborg har blivit mordhotad för att hon skrev om mig i tidningen. Jag har skitit i allt det och accepterat att hatet hör till. Men nu är det slut med det.

Det är dags för bloggare och nätet överlag att välja hur vi ska ha det i fortsättningen. Hur många Englas ska utså att bli kallade för fitta och hora? Hur många Esbatis ska förolämpas p.g.a. politisk åsikt och etnisk ursprung? Hur mycket hat är det accepterat att "man får leva med"?

Jag är så innerligt trött på att bli ifråntagen mina prestationer, samt få mina åsikter ifrågasatta, enbart utifrån mitt etniska ursprung. Ja, jag har iranskt urpsrung och jag är förbannat stolt över det. Jag tror inte att alla ursprungssvenskar kan förstå problematiken fullt ut, homosexuella undantaget. Och kvinnor lider en hel del också. Är man dessa saker kombinerat så är man nog där (läs kommentarer till föregående inlägg). På samma sätt som jag inte kan förstå alla problem det är att vara kvinna fullt ut. Man måste uppleva det som första person.

Därför har jag bestämt att fr.o.m. nu polisanmäla alla hot och ärekränkningar. Nätet har blivit ett hatforum, och det är enbart för att vi har tillåtit det. Det är jobbigt och omständigt att göra en polisanmälan, och det belastar skattebetalarna. Men samtidigt har vi ett rättsväsende i Sverige som vi måste tro på. Om inte det fungerar måste lagar ändras.

Jag försökte få upprättelse på Dagens skiva och mejlade ägaren Kal Ström för att be honom agera hårdare mot det rasistiska tillmätet, så att jag inte behöver genomgå en polisanmälan för att få upprättelse. Jag vill att han ska stänga av Mötör som fällde kommentaren, eller i andra hand skriva en officiell varning mot personen istället för det mjäkiga han har tillskrivit Mötörsågen (som igår fortsätter skriva skit i tråden) nu:

"Jag hatar rasistdårar ofantligt mycket mer än de bashar dagensskiva.com. Om man nu ens kan tycka att det var det han gjorde. Mötörsågen: Jag tog bort ditt inlägg."

Så här skriver jag ordagrannt:

"Jag föreslår att ni på er sajt bannar den person (Mötör) som skrev rasistiska tillmälen om mig här http://dagensskiva.com/forumet/topic/1437, och skriver en officiell varning angående sånt beteende. Ni tog bort det efter uppmaning från mig, men tror ni verkligen det hjälper att bara rensa på ert forum? Att tiga är att acceptera. Visa att ni inte tolererar rasism. Jag väntar med att göra en polisanmälan mot er sajt (jo, jag har sparat en screendump), för att se hur ni agerar. Jag vill bara ha upprättelse, orkar inte tjafsa för småsaker."

och i andra mejlet:

"Jag föreslår att du skriver någon sorts meddelande på forumet att denna person har fått en varning och att rasistiska inlägg leder till avstängning. Jag ska inte säga vad du ska göra på din sajt, men en kraftig markering är det minsta ansvaret som bör falla på en stor sajtägare."

Som svar får jag bl.a.:

Ärligt talat så är jag inte särskilt förtjust i hotelser. Vi har hanterat situationen enligt vår policy och jag kommer inte göra något mer.Du får anmäla och så tar vi det den vägen. Jag tycker i och för sig det här är ganska lågt av dig. Du sänker dig till en nivå där du inte hör hemma, men det är verkligen upp till dig.

Ja, men fint Kal Ström. Där satte du verkligen ner foten. "Jag tog bort ditt inlägg". Där lärde han sig en läxa va? I mina ögon har Kal Ström godkänt gärningen genom att inte agera kraftfullt. Kom ihåg bloggens motto: Att tiga är att acceptera! Säger du inte ifrån ordentligt så har du accepterat handlingen. Tursamt att det finns vanliga forumsmedlemmar på DSC som går in och markerar.

Sen är det ju självklart att jag hotar Kal Ström, svartskalle som jag är. Och ja, man kanske tycker att det är lågt att polisanmäla förolämpningar, men jag har fått nog. Kritisera mina åsikter, mina handlingar, ja t.o.m. min frisyr (även om tjejer tycker att den är sjukt het), men ett ord om min bakgrund and I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger. Det gäller alla. Och jag börjar med nicket "Mötörsågen" på Dagens skiva.

Detta är även en uppmaning till alla andra bloggare. Anmäl, anmäl, anmäl! Ingen har rätt att trycka ner dig, du har rätt till dina åsikter oavsett om du är homo, kvinna, svarting eller handikappad. Sen krävs det ju grov förolämpning för att få ut IP-numret från operatör, men det är en annan femma. En markering är en markering.

See you in court (mötör menas här så klart)!

Update: Jag nöjer mig med utgången och väljer att inte anmäla. Se nästa inlägg!

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Damon: Det är inget fel i att polisanmäla, det vet jag som medjurist! Bildgooglade Kal Ström, och självklart är han "vit" och inte insattt i problematiken. Jag hoppas att du kommer åt denna Mötör, och alla andra smygrasister! Kram

2007-11-26 13:59  
Anonymous Anonym said...

Lycka till Damon! Ofta hjälper det ju faktiskt att ta till med hårdhandskarna genom att polisanmäla. Har själv gjort det när jag tyckte att det gick för långt och personen i fråga slutade direkt. Även om det såklart är synd att det ska behövas. Man kan ju tycka att det ska räcka med att säga ifrån. Håller tummarna för dig. Det är starkt att alltid orka.

2007-11-26 14:20  
Blogger Anders said...

På vilken grund anmäler du Dagens Skiva och inte personen som skrivit inlägget?

Mina begränsade juridiska kunskaper säger att i detta fallet borde Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor tillämpas.

Vore kul att få veta hur du tänkt.

2007-11-26 16:21  
Anonymous Anonym said...

jag är kvinna och iranier och har personligen aldrig blivit mobbad varken på nätet eller in real life, så jag blir helt förskräckt när jag läser det här. kanske har jag anpassat mig (för mycket?) och blivit en riktig "svenne" eller så har jag bara inte märkt vad som sägs bakom ryggen på mig.. men skitsamma.. stå på dig damon! jag hejar på dig!

2007-11-26 16:53  
Blogger Unknown said...

Är det verkligen så farligt? Du har själv valt att bli en mer eller midre offentlig person. Att en offentlig person med tydliga åsikter åker på mindre genomtänkta hot, svartmålningar (ursäkta uttrycket)och förolämplingar finns väl överallt. Förolämpningarna, oavsett om de är rasistiska eller ej, är bara uttryck för avundsjuka eller mindre inteligent kritik. Alla har inte Dina åsikter varför alla inte kommer hålla med Dig. Att diskussionen skall ske på sandlådenivå är en annan sak. Att Kal Ström inte tar så stort ansvar är kanske fel, men varför lägga så mycket kraft på detta - det är ett krig du inte kan vinna...

2007-11-26 17:25  
Blogger Damon Rasti said...

Hanna&Hannah: Tack!
Anders: Jag anmäler Dagens skiva i första hand som sedan får lämna ut IP-numret. Självklart är det forumsmedlemen jag vill åt!
M: Du har haft ofantlig tur! Tack!
Carl: Det som inte är farligt för dig kan vara förnedrande för någon annan. Allt jag vill ha är lite upprättelse och lite färre förolämpningar!

2007-11-26 18:16  
Blogger Tati said...

Oh my... Läste lite på forumet, det måste verkligen vara uttråkade människor som lever på den sidan.. de som övergav sitt verkliga sociala umgänge runt 99. Go Damon, du rockar rumpor i alla färger ;)

2007-11-26 18:31  
Anonymous Anonym said...

Detta är patetiskt, för det första ska det väl sägas nånstans att Dagenskiva tog bort inlägget innan Kal äns hade sett ditt mail till honom. Och det är väl självklart att ett forum community som Dagensskiva är kraftigt emot rasism, det har även framgått av Kals mail växling med dig som publicerats på dagensskiva.com.

Det du säger är att han ska få en ordentlig varning som ska vara offentlig också detta för att han ska lära sig en riktigt läxa. Även om Mötör inte är rasist utan endast uttryckte sig jävligt olämpligt då han tyckte väldigt illa om din blogg så kommer det ändå inte förändra en rasists åsikter för att han varnas officielt på en internetsida. Hoppas jag du förstår.

Foruminlägget är borta och därmed borde problemet va borta.
Så sjukt patetiskt agerande.
Dagensskiva har gjort va dom ska enligt deras egen policy.
Tänk om gör rätt.

2007-11-26 19:22  
Blogger deeped said...

Well, du har all rätt att anmäla honom enligt såväl PUL som BSS-lagen. Och ska göra det - tyvärr tror jag inte att det hjälper speciellt mycket. Däremot känns det lite fånigt att få läsa att "nätet har blivit ett hatforum"... herregud - jovisst och jag antar att du har koll på alla 45000 bloggar som finns bara inom den svenska bloggosfären liksom resten av de tusentals terrabyte som internet handlar om.

2007-11-26 20:03  
Anonymous Anonym said...

Vad bra att du anmäler! Det är det rätta tycker jag. Tror tyvärr alltför många väljer att inte anmäla liknande för att de inte orkar eller inte tror det är nån idé. Bra att tag i det!
Tror för övrigt rasismens och kvinnoförtryckets historia har väldigt mycket gemensamt.. det är det här vi och dom-tänkande och så är folk lite rädda för "de andra" så de måste trycka ner dem.. Känns inte som om det hör hemma i 2000-talet!

2007-11-26 20:42  
Anonymous Anonym said...

användarna på dagensskiva har hittat en del mer eller mindre rasistiska komentarer på din blogg. De vill gärna få svar av dig, logga in på sidan och förklara varför du inte är rasist och andra är det.

2007-11-26 20:50  
Anonymous Anonym said...

Hej Damon,

Jag vill bara säga att jag tycker att du beter dig som en barnrumpa och att den här typen av anmälningar är ett hån mot det svenska rättssystemet. Du borde veta bättre som så kallad jur. stud.

Hälsningar

Johan

2007-11-26 22:11  
Blogger Anders said...

deep_ed: Jag tror inte PUL är tillämpligt i detta fallet, ett namn på en åtminstånde halvoffentlig person, som var den som initierade diskussionen, torde vara att betrakta som en harmlös personuppgift, och därmed tillåten att publicera.

Damon: Men jag förstår fortfarande inte, Dagens Skiva har inte gjort något olagligt, de har följt lagstiftningen på området. Det rätta borde väl bara att polisanmäla personen, och sen får polisen i sin utredning begära ut bevismaterial från dagens skiva?

Jag har ingen åsikt i själva sakfrågan, men det är väl rimligt att ge sig på rätt person?

Om du förtalar mig så polisanmäler jag inte Blogger, utan dig personligen.

2007-11-26 22:42  
Blogger Damon Rasti said...

Jag är större än detta och står över. Läs nästa inlägg!

2007-11-27 00:59  

<< Home

Bloggtoppen.se