onsdag, november 21, 2007

Surt 20-årsjubileum

Igår var det exakt 20 år sedan den där kalla novemberdagen när jag kom ut från Arlanda och in i det som skulle bli mitt nya hemland. Jag var rädd och nyfiken på samma gång. Från helvetet på jorden till paradiset. Från bombsirenerna till tystnaden.

Det var jobbigt i början. Ingen egen bostad för familjen. Mobbad i skolan. Föräldrar som hade svårt att anpassa sig. Men vi lärde oss att leva med det, vi kämpade och vi kände oss lyckliga ändå över att leva istället för att ligga begravda i den där källaren som vi alltid fick gömma oss i.

Åren gick, och saker förbättrades radikalt. Jag har alltid varit ett litet geni, i Iran läste jag in årskurs 2 över sommarlovet, och hade hunnit börja årskurs fyra innan jag ens fyllt åtta. Årskurs fyra i Iran motsvarar ungefär årskurs sju här, gällande matematik och språk. Därför hade jag det aldrig jobbigt i skolan. Tvärtom så latade jag mig för mycket. Ett av mina stoltaste ögonblick var när jag fick betyget 6 av 5 (!) möjliga, på ett historiearbete. Jag visste någonstans att även om jag inte var poppis bland tjejerna så skulle jag få min revanch när jag blev äldre.

Och livet blev bättre. Efter gymnasiet bestämde jag mig för att ta igen alla missade år, och slösade tyvärr bort lite av mitt liv. Men nya tag och studier gjorde att jag snabbt var på rätt väg igen. Det senaste året har varit det allra bästa, och jag kan bara vara evigt tacksam mot mina föräldrar för att de släppte sina liv, så att jag kunde ha en tryggare framtid i det där kalla landet i norr. För hur hade mitt liv sett ut annars? Gift och med barn, ett inrutat liv som läkare eller civilingenjör (de finare yrkena i Iran), och begränsade möjligheter och frihet. Det finns många skäl till att älska Sverige. Tryggheten, fromheten och friheten är kanske de största.

Därför var det smolk i bägaren igår kväll när en ynka kommentar på en sajt fick mig att vilja lämna Sverige för gott. Jag skrev lite bitskt om sajten Dagens skiva och direkt i deras forum får jag läsa något i stil med "Juridikstudenten Damon Rasti är en kvotblatte, som borde klippa sig och börja jobba på pizzerian". Inget märkvärdigt kanske ni tänker? Jag har själv fått hot och kommentarer av mycket värre slag. Men just den här 20-årsdagen, så var det ett sånt kraftfullt slag i mitt självförtroende, att jag blev liggande framför datorn, oförmögen att tänka eller reagera.

Eller först kom den instinktiva ilskan att jag ville knocka den dåre som försöker ta ifrån mig allt det jag har byggt upp under dessa 20 år. Men jag har börjat lära mig att övervinna ilskan. Och då kom sorgen. Tomheten. För det spelar nog inte vad jag åstadkommer i det här landet. Det spelar ingen roll att jag pratar bättre svenska och är mer allmänbildad än de flesta ursvenskar.

Jag kommer alltid att vara en flykting först och främst, i mångas ögon. Jag kommer aldrig vara människan Damon. Jag är blatten Damon.

Mitt resonabla jag säger att jag ska börja polisanmäla alla såna förolämningar och låta rättsväsendet göra sitt. Mitt otåliga jag, säger att det inte kommer att ske en förändring på de närmaste 10-20 åren. Lämna landet och gå vidare. Till ett New York som antagligen vill ha mig för mina prestationer. En stad som skiter i hur jag ser ut, och dömer mig efter mina handlingar. Ett Barcelona där alla ser ut som jag.

20 år i Sverige alltså. Jag är högst tveksam till om det blir så många fler.

21 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det var sorgligt att läsa.

Kom ihåg det här istället:
Det finns väldigt många svenskar som ser dig som människan Damon och inte blatten Damon.
Även om inte alla gör det.

Men oavsett vilket land du bor i, kommer det alltid någon som har något emot dig. Och någon som inte har det.

2007-11-21 15:00  
Anonymous Anonym said...

Jag vet precis hur du känner dig. Och jag är t.o.m född (!) i det här landet men känner likadant. Man fastnar alltid under rubriken blatte, aldrig människa.

Jag har bara funnits till i det här landet i 17 år men kan ofta känna själv att det inte kommer bli många år till. Inte så som samhällsklimatet ser ut idag i alla fall och tyvärr så måste jag säga att antagonisterna ökat och att situationen bara verkar bli värre och värre.

2007-11-21 15:01  
Anonymous Anonym said...

Lämna inte Sverige, Damon. Sverige behöver såna som du! Det är såna som personen som skrev inlägget som borde resa bort och få lite nya intryck. Tack för en bra blogg, för övrigt.

2007-11-21 15:34  
Anonymous Anonym said...

Vad spelar en hudfärg för roll när du lyser upp min tillvaro så. Jag följer alltid din blogg och jag blir inspirerad och peppad. På att göra mer, på att våga satsa och på att vilja. Och det tackar jag för.
Fast jag känner inte så stor tilltro till Sverige jag heller så.

2007-11-21 15:49  
Anonymous Anonym said...

nä, kamma dig nu Damon! Du VET ju att det finns så många sköna svenskar. Och jag tolkar det som att du är glad (höll på att skriva tacksam) över vad sverige trots allt varit i ditt liv. Om du drar så vinner dem. (skulle du gilla det?) Och Jag vet att du bara retas. Dessutom behövs du! Mitt favoritexempel är Gringo-debatten. Den är man diskvalifiserad att föra som svensk. Men kan vara en av de viktigare på senare tid. Du är antirasismen personifierad. Nyanserad dessutom.Paybacktime mannen, stanna 20 till. Det är du skyldig oss. ;-)

2007-11-21 15:54  
Anonymous Anonym said...

Jag ser upp till dig Damon! Kämpa på iaf.

2007-11-21 16:08  
Anonymous Anonym said...

Bry dig inte om det här. På DSC frodas cynismen och bitterheten. Det har gått från ett forum som skulle handla om musik till ett ställe där frustrerade människor spyr ut sin galla för att kunna överleva dagen. Tro mig, jag har tillbringat alldeles för mycket tid på det där forumet.

2007-11-21 16:30  
Anonymous Anonym said...

Vad hade Sverige varit utan invandrare?
Ett tråkigt kallt land utan kultur som alla blandar ihop med schweiz!

Alla människor söker sig till en grupp. De som inte passar in någonstans blir bittra rasister och nynazister.

Sverige är mycket mer än sånna här åsikter, de flesta har inget emot invandrare. Det sorgliga är att sånt här elände finns i varenda land på hela jorden i större eller mindre skala.

Fortsätt fightas Damon, vi ska göra Sverige till ett bättre land för alla att leva i och med dina hemmsidor och bloggar har du chans att påverka samhällsdebatten.

POWER OF DAMONBLOG!

2007-11-21 20:09  
Anonymous Anonym said...

Men det är ju en fantastisk kommentar! I en enda mening avslöjar författaren att han/hon avundas din utbildning, ditt ursprung, din stil och din framgång. Avundsjuka är den uppriktigaste formen av smicker, som du säkert vet. Tyck synd om eller ignorera.

Varma hälsningar från en magsur språkpolis

2007-11-21 20:32  
Anonymous Anonym said...

Så känns ofta att vara kvinna också..

2007-11-21 21:01  
Blogger Anders said...

Jag känner också så, och jag är svensk. Så svensk man kan bli.

Förstår efter 27 år fortfarande inte varför vi har bosatt oss i detta klimat :(

2007-11-21 22:38  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet, fast lite sorgligt. Jag tar dig inte för någon blatte, jag tar dig för Damon. Du är smart, vettig och verkar omtänksam. Att du dessutom läser juridik (jag blir lätt imponerad av jurister, hehe) gör dig bara ännu "bättre"!

// Wilma

2007-11-22 00:52  
Anonymous Anonym said...

Herregud, var inte en sån barnrumpa. Alla får vi vår del av hat, utom människor som aldrig gör eller säger nått. Sen att hatarna tar till uttryck som blatte har egentligen inget med rasism osv att göra, det handlar bara om de försöker hitta känsliga punkter för att få igenom sitt hat. Du och din pk-aktiga blogg hamnar nog ganska högt på svenneindex så att säga, så det har nog inte alls med det att göra. Så sträck på dig istället, det är underbart att vara hatad.

2007-11-22 12:40  
Blogger Ellinor said...

Elaka kommentarer grundar sej ofta på ren och skär avundsjuka. Och på internetforum är det lätt att skriva sådana saker, för där slipper man stå för, och försvara, sina åsikter.
Vi vet det alla innerst inne. Jag hoppas verkligen att du bara blev bitter för en stund, och sedan borstade av dej kommentaren, och fortsatte smila -som den härliga och intelligenta person du är. (eller jag måste nog säga "verkar vara", eftersom jag inte känner dej..)

2007-11-22 15:17  
Blogger Z said...

Damon
Det spelar ingen roll om man är professor, eller ännu mer....:
Internet-kommentar-debatten kan man alrdrig vinna. OM man är vis låter man okvädes-monstren få sista ordet. De har tid för de har oftast inget annat att göra på dagarna.

Nättroll är no news.
Man kan vara nobelpristagare och bli kallad idiot i bloggosfären....

2007-11-22 16:26  
Anonymous Anonym said...

Jag kan känna igen mig i det du säger. Jag är svensk, blond, blå ögon. Jag är bisexuell och det är det som folk tar fasta på och reducerar mig till. Jag blir "homot", varken mer eller mindre. Självklart är allt bra framför mig men bakom snackas det. Jag vet att det inte är alla, men så många mer än vad man tror att det ska vara i det här "öppna" landet. Som "tur" är är jag tjej, bögar har det värre.

Men du får göra som jag, vända dig från alla dessa idioter som finns och ta fasta på de personer som faktiskt ser en som människa och struntar i hur du ser ut,din sexuella läggning osv. För dom finns dom också. Tyvärr står dom oftast bakom idioterna, men bara man letar lite och tar sig igenom.

Hoppas du stannar i Sverige, för Sverige behöver såna som dig!

Hoppas det känns bättre idag!

2007-11-23 13:35  
Anonymous Anonym said...

Politiskt inkorrekt, men ack så träffande:

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics, even if you win, your still retarded.

/R

ps. Med samma bakgrund, samma studieval, liknande planer och nutida framgångar är det synd att vi inte känner varandra. Men Din blogg är grym, så fortsätt vara den du är, där du är. Det finns fler "som oss" där ute.

2007-11-23 14:11  
Blogger Kent Filppu said...

Jag beklagar djupt den dumhet som någon utsatt det för. Denne är förmodligen av samma kategori som han som sa att han ville flytta till ett land som inte tog emot några invandrare.

Själv är jag bosatt i Honduras och förvånas hela tiden över hur väl man blir mottagen som invandrare. I och för sig ser de de flesta europeer som vandrande plånböcker som det är bäst att hålla sig väl med, men jag tror inte att det är bara därför.

Låt inte dumskallarna vinna. Bo var du vill. Men om du flyttar, gör det för din egen skull. Kom dock ihåg att de flesta i Sverige vill ha dig kvar.

2007-11-24 00:52  
Anonymous Anonym said...

Nu har ju tom Mötörsågen bett om ursäkt:
http://dagensskiva.com/forumet/topic/1437?replies=37#post-60688

2007-11-24 22:06  
Anonymous Anonym said...

Vad skulle det vara för fel på "blatten Damon", är inte "blattar" också människor kanske??

OBS jag menar inget rasistiskt med detta, jag bara undrar... MVH Leyla

2007-11-24 22:49  
Blogger Damon Rasti said...

anonym: Sant. Men i andra länder kanske jag inte utmärker mig lika mycket rent utseendemässigt.
d: Det märker jag ofta, att även människor som är födda här inte kan känna sig hemma.
Johanna: Tack själv!
Emil: Jag blir glad av din kommentar, men om ingen av oss ser en framtid så känns det lite dyster!
Vito: Tack för uppmuntran, men det känns rätt så kört just nu.
Rusta: DSC är inte problemet, det var bara det som fick bägaren att rinna över.
Johan: Respect! Svårt att kämpa i motvind dock.
Mumole: Jag vill se det positiva, men känner mig antagligen för svag.
Karen: Kan tänka mig!
Anders: Go before it's too late ;)
Wilma: Tack, men jurister är ofta rätt stela =)
Kw: Den där psykologin funkar inte på mig. Jag må vara en barnrumpa, men jag kan inte hjälpa hur jag känner.
Ellie: Jag borstar alltiv av mig, men ibland sitter smutset kvar.
Z: Sant, men det är även samhälet i stort som motarbetar en.
Elin: I fell ya. Tror jag.
Anonym 3: word! Men varför skickar du mig inte ett mejl så tar vi en fika?
Kent Flippu: Du kan trösta dig med vädret i alla fall :)
Blå green: Kallar du det där för ursäkt? Han forstätter att håna mig, och hävdar att han inte är rasist. Nej, försök igen.
Leyla: Nu har du missförstått. Det är inget fel på "blatten Damon", det är bara det att jag inte vill bli bedömd utifrån min hårfärg, utan enbart mina åsikter och handlingar.

2007-11-26 12:01  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se