onsdag, november 07, 2007

Era förbannade hycklare!

Klockan är lite efter 12 när jag börjar kolla morgontidningarnas sidor. En artikel om misstänkt dubbelmord på Stureplan, kommer inte förräns på 8:e plats på DN:s förstasida. Det här måste vara gammalt hinner jag tänka innan jag klickar in och förstår att ihjälkörningen har skett i natt. Detta borde toppa eller åtminstone komma strax efter ihjälskjutningarna på den finska skolan.

Märkligt.

Jag kollar på SVD som har det som fjärde nyhet, EFTER ett fördomstest. Nu börjar jag ana ugglor i mossen. Kan det verkligen vara som jag tror?

In på Aftonbladet som säkerligen måste snaska i detta "Stureplansdrama". Men icke. Nyheten kommer först på 10:e plats, långt efter "Gå med i PLUS, du får choklad på köpet". Nu har jag gått från konspiratorisk till självsäker.

Det är antagligen så att offren inte är stereotyp Stureplansklientel. Att det desstuom skedde utanför Fridays, gör min än mer säker.Det är blattar som blivit dödade.

Babbar, araber, turkar, iranier, eller vad fan du nu vill kalla det. De är inte intressanta nog att få topspot i tidningen i alla fall. För ni tror väl inte att det hade varit samma sak om mordet skett utanför Riche 40 meter bort, eller än värre, Sturecompagniet 200 meter bort. Och offren varit brats, credd, eller stekarsvennar?

Då hade det varit extraupplagor och massiv bevakning. Nu var det bara några turrar som "råkade" befinna sig på Stureplan. Det kunde lika gärna ha skett i Tensta va?

Jag är i skrivande stund inte säker på männens ursprung. Jag kan ha fel och då har jag gjort bort mig rejält. Men jag tar chansen. Går på magkänslan.

Ni är jävla hycklare som blåser upp och har 20 minnestjänster för 16-åringen (även om så fallet borde vara för varje mord), när mordet sker i innerstan hos välbärgade familjer, med Bonniers på ena sidan och Cattenacis på andra sidan. Då blir ni rädda och inser att våldet är nära. Men när två flyktingar has ihjäl så var det en slump och det är deras problem. Vilka av Riccardos sörjare hade begett sig till Tensta torg för en minnesstund?

En sak ska ni ha riktigt klart för er. Ni kommer inte undan. Våldet är blint. Nästa gång kan en von X eller er favoritmediabrud vara i vägen och bli rammad av bilen. En uppgörelse kan sluta med att du får en kula i huvudet för att du befann dig på fel plats. Trots att du hängde i Vasastan.

Klickar slutligen in på Expressen/City som åtminstone har film och flera bilder från platsen. Jag försöker titta efter blatteblod men har svårt att urskilja.

Kanske är det ingen skillnad ändå?

Edit: Tog bort "jävlar" från rubriken för att se om det var anledningen till att SVD och DN inte länkar till min blogg.

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jävligt bra skrivet Damon.

2007-11-07 13:34  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår din poäng, men Campogiani och Catenacci är väl också invandrare? Eller räknas inte italienare in i den kategorin om de har en viss status inom krogvärlden?

2007-11-07 18:40  
Blogger Damon Rasti said...

D: Stort tack! Nu när ingen skriver kommentarer längre är en uppmuntrande kommentar guld värd!
Hannah: Korrekt noterat. Men det är ju inte Tenstablattar direkt. De har hög status och gott om pengar. Och rör sig med överklassen.

2007-11-07 19:32  
Blogger Emanuel Karlsten said...

Jag tror det där med ickekommentarer har börjat bli symptomatiskt på senaste tid.
Jag får iaf inga heller på sistone...
Eller så skriver jag för trökigt.

Hursomhelst.
Skulle kolla in här i kommentarsfältet för att se om du hade gjort bort dig - att det inte var blattar. Men det var tydligen inte klart än.
Så nu drar jag vidare.

2007-11-07 21:41  
Blogger Unknown said...

Damon, im with ya on this one

2007-11-08 00:20  
Anonymous Anonym said...

Sorry Damon. Du har fel. De dödade var inga "blattar".

2007-11-08 10:59  
Blogger Damon Rasti said...

Em: Den enda det står om är Patrik Bollinger Ferrel. han hängde med en hel del blattar av vad jag har förstått, och tydligen var den andra utlänning, och de två förövarna likaså. Alltså är 3 av 4 "blattar" och den fjärde en person som rörde sig i dessa kretsar. I medias ögon ses han inte lika värd som en överklassperson...

2007-11-08 11:08  
Anonymous Anonym said...

Ena killen som dog var afrikan. Han hade precis kopt och flyttat in i radhus med sin flickvan... Har tva barn. Ingen trouble maker... Har jobbat extra som vakt. Men afrikan som sagt. Inte intressant i media. VALDIGT bra skrivet!

2007-11-08 12:50  
Anonymous Anonym said...

intressant blogginlägg.

2007-11-08 12:51  
Anonymous Anonym said...

Alltså, överklassungen var väl italienare eller nåt sånt. Känns som att det här har mer att göra med samhällsklass egetnligen, dom dödade nu var väl helt vanliga arbetare, alltså inte värda samma uppmärksamhet som nån jävla bonnier.

2007-11-08 13:01  
Blogger Z said...

Damon:
Pröva att pinga twingly igen....
Kolla förrresten 'Bloggsök' på Twingly.se för att se om de överhuvudtaget kunde registrera din ping.

Nej, den som till hör de nedre klasserna/blatte/inte har trendiga kompisar etc...blir inte uppmärksammad med många minnesstunder, med fina kort skrivna: "Micke, hur kunder det här hända?"

2007-11-08 13:57  
Anonymous Anonym said...

28åringen har bott i sverige hela sitt liv och har afrikanskt ursprung. En produktiv människa som tillförde extremt mycket till sin omgivning och sammhället men detta räknas tyvärr inte in när det ska sättas i proportion till ett nyhetsvärde.
Anledningen till det är inte bara mediernas fel. Även inställningen hos medelsvensson, de som köper lösnummer.

Nyheten har dryftats på min arbetsplats och den första frågan från alla människor jag har talat med är -men var de svenskar? En lika viktig fråga som -var det en blå bil? Svenskar? hade de blont hår menar du? nä de hade inte blont hår. Vad fiskar du efter käre kollega? kanske ska din fråga omformuleras till -hade de efternamn jag kan uttala? Nä antagligen skulle din fina Bromma mun inte klara av den övningen. Ja! svaret på din fråga käre kollega är ja, de var "blattar"
Följd diskusionen handlar naturligtvis om offrerna var struliga personer?
Kanske en befogad fråga faktiskt. Men varför hade aldrig diskusionen fortsatt i den riktningen om de hade vart "svenskar"


Medelsvensson kan inte relatera till "blatten" Alltså skiter de i det. Och då blir det inte intressant för tidningen att göra en stor gej av.

Men om medierna förstod att Medelsvensson faktiskt inte saknar medkänsla för "blatten" men måste först få förklarat för sig att just den här "blatten" var precis som vilken banan som helst med ett hjärta en vilja en längtan och en familj. Precis som alla normala människor.

Enormt trist att medierna inte kan se ett värde i att berätta den historien istället. Och sakta men säkert "utbilda" medelsvensson.

Men misströsta ej, jag ser ljust på framtiden, min generations barn där var och varenda dagisunge är blandad i alla möjliga underbara varianter. Nästa generation kommer att kunna relatera till alla typer av människor.

Nej jag känner inte den drabbade men känner folk som gör det. Och har förstått att han var en väldigt omtyckt person som gav mycket av sig själv och att världen är en sämmre plats utan honom.

/Ja jag är "svensk" med enkelt uttalat efternam

2007-11-08 14:16  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet!

2007-11-11 13:47  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se