torsdag, november 08, 2007

Hycklar-uppdatering

Det visar sig nu enligt rykten att det ena offret hade afrikanskt ursprung, och de två förövarna var av arabisk/afrikansk härkomst. Det andra offret kan nog ses som "svensk" men har ett svenskt/spanskt klingande namn, och hade många "blattevänner" och jobbade mot våld, och hade bl.a. skrivt en tankesultan i Gringo. Mycket tragiskt!

Så jag hade nästan helt rätt i mina gissningar. Som Sofia påpekar i föregående kommentar så är det delvis också att den "svenska" inte hade någon, för media, intressant bakgrund. När det senare visade sig att han jobbade på Rädda barnen, gjordes det nya artiklar om honom.

Vi är i skitet tillsammans. Vi vanliga. Blonda som svarthåriga. I vårt samhälle har människoliv olika värde. Vilket märks långt innan döden. Jag får mycket mer respekt om jag säger att jag bor på Södermalm, än höghusen i Bagartorp, där jag växte upp. Samma sak gäller om jag säger att jobbar med media, än om jag är, säg sjuksköterska, ett långt mer betydelsefullt yrke.

Vi dömer samtidigt som vi fördömer. Hycklare är vi allihopa. Även jag.

Jag har länge funderat på att lägga ner bloggen. Jag har tröttnat, och skriver inte med samma glöd som förr. Och läsarna har väl tröttnat också. Men det här gör att jag håller ut ett tag till, för det måste finnas andra röster än traditionell media som skildrar samhället. Även om jag bara når ut till några hundra, så har jag skapat en liten förändring.

14 Comments:

Blogger Z said...

Tack! Du förstår precis vad det handlar om. Bloggvärlden täcker det som inte andra media gör, för att de glömmer bort, eller att det inte är comme-il-faut att behandla.

Förföljelserna av kristna i olika delar av världen märks inte i dagstidningar, t ex, och inte heller "Aktuellt".
Man få istället slå upp bloggar för att se vidden, samt att det pågår varje dag.

Dessutom är det nog allmänt nyttigt för ens person att föra dagbok

2007-11-08 14:03  
Anonymous Anonym said...

Nej, sluta INTE att blogga. Älskar din blogg. Den är intressant, välskriven, rolig, u name it. Det är få "riktiga" bloggar jag följer (följer t ex. fotobloggar och så) och din är den bästa.

Om du inte fortsätter blogga för allmänheten, KRÄVER jag ett mail om dan som ska vara skrivet som en blogg.

2007-11-08 14:26  
Anonymous Anonym said...

Håller med, sluta inte blogga. du skriver jäkligt intressanta grejer.
Din blogg behövs...

2007-11-08 14:39  
Anonymous Anonym said...

Sluta inte blogga! Du skriver alltid intressanta inlägg.

2007-11-08 15:37  
Anonymous Anonym said...

Du är viktig

2007-11-08 16:25  
Anonymous Anonym said...

Ena kvällstidningen körde ju "din" nyhet på löpet, och den andra körde finnarna. Alltid ngt.

2007-11-08 17:17  
Anonymous Anonym said...

Sluta inte blogga Damon. Din blogg är alldeles för bra och intressant.

2007-11-08 17:26  
Blogger Wille said...

En av de avlidna är ju syskon med en kändis så du ska nog set att hyckleriet tar fart snart...

2007-11-08 18:11  
Anonymous Anonym said...

Hoppas du inte slutar blogga!

2007-11-08 22:38  
Anonymous Anonym said...

Tycker också din blogg är läsvärd. Även om det ibland är lite för hybris. ;)

2007-11-09 00:40  
Blogger Sandra Lindqvist said...

Din blogg behovs. Du paverkar mig!

2007-11-09 09:37  
Anonymous Anonym said...

Ja alltså du är bra, du behövs!

Vi är dåliga på att ge komplimanger i Sverige, vi är bra mycket duktigare på att klaga på folk, tragiskt nog. Så det är inte alltid man kommenterar en blogg som är bra skriven. Och bara för att man inte får några kommentarer betyder inte det att man är tråkig eller att ingen läser eller bryr sig, man påverkar ändå.

Jag har ett 50tal bloggar under favoriter men det är ett fåtal jag orkar läsa regelbundet, din är en av dom.

2007-11-09 11:25  
Blogger Damon Rasti said...

Hmm, tack för uppmuntringarna! Verkligen! Jag kör ett tag till, så får vi se om det leder någonstans!

2007-11-09 11:47  
Anonymous Anonym said...

om du slutar blogga kommer din dator att sprängas

2007-11-12 07:54  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se