tisdag, november 27, 2007

Inte-okej-sex.nu

Förra måndagen när jag skulle prata på P3, träffade jag på två av kvinnorna bakom kampanjen okejsex.nu som skulle in i studion innan mig. Det första jag sa till dem var "Jag har tänkt att dissa er i min blogg". De såg aningen paffa ut. Jag frågade varför de på sina affischer i tunnelbanan, får det att framstå som att tjejer inte vill ha sex, och att det är bara killar som tjatar. De försvarade sig med att det finns fanns bilder på tjejer som ville ha sex, och hänvisade till Martin Kellermans Rocky-stripp, där Rocky frågar "Betyder 'en promenad ner till Hornstull' att man ska ha sex?" varpå tjejen svarar ja.

Det tycker jag är lite mjäkigt i jämförelse med alla bilder på killar som försöker utnyttja tjejer.
Sen såg att jag att DN på Stan tog upp det i torsdags, och flera har bloggat om detta, men jag ville ändå uppmärksamma problematiken här. När får vi se bilden av kåta tjejer, som inte kommer från en killtidning?

Dock erbjöd jag tjejerna gratis reklamplats på Tjuvlyssnat, så att de skulle få sprida sitt budskap till 200.000 människor (jag resonerade att även om jag hade synpunkter på utförandet, så bara det hjälper en tjej att inte bli utnyttjad har kampanjen ändå gett resultat), och de blev jätteglada, men jag har ännu inte fått något mejl från dem.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fast faktum kvarstår ju tyvärr att många killar utnyttjar tjejer.. Jag har frågat killar som jag upplevt som schyssta om de skulle ha sex med en asfull tjej och sa "ja, för att det är lätt." (alltså nu menar jag om bara hon är full och mår dåligt, inte om båda är fulla.. det är en annan sak) Känns inte så jättebra. Sen har jag mina egna väldigt dåliga erfarenheter i bagaget. Det är väldigt lätt att tro att alla killar är onda. Okejsex bekräftar bara verkligheten. Så det är väl bra. Fast jag mår seriöst dåligt av att se dem i tunnelbanan. För att för mig blir det en bekräftelse att jag varit med om inte ok sex. Fast jag tror ändå att det är bra att de finns för att andra kanske "vaknar upp". Kanske tom killar. Nu blev detta lite personligt, sorry about that..

2007-11-27 11:40  
Blogger Damon Rasti said...

Jag håller med om att i verkligheten så är det fler killar som tvingar sig på, MEN man kunde gjort kampanjen lite mer modern. Om jag inte tyckte att kampanjen behövdes hade jag ju inte erbjudit dem gratisreklam. Och jag gillar personligt, så tack!

2007-11-27 11:46  
Anonymous Anonym said...

Hej Damon, jag jobbar med kampanjen och fick din mailadress av Joesfin som du träffade på radion. Jag mailade till dig direkt, och var jätteglad över att få ett så generöst erbjudande från er.

Jag mailade den 21/11 men har fortfarande inte fått nått svar. Så jag frågar igen:

Vilken storlek vill ni ha och vart ska den levereras? :-)

Snälla hälsningar//Jenny
www.okejsex.nu
jenny@operationkvinnofrid.nu

2007-11-27 14:07  
Blogger Damon Rasti said...

Jenny: Vad kul, tyckte det var lite märkligt att ingen hörde av sig. Du kan mejla en 250x240 eller något liknande till damon @ tjuvlyssnat . se eller damon @ damon . se

2007-11-27 14:10  
Anonymous Anonym said...

Damon, jo visst ja du skrev ju att kampanjen är bra ändå. Är lite blind ibland :-)

2007-11-27 19:04  
Anonymous Anonym said...

Starka tjejer är kåta tjejer... snart slår det över som alla trender och starka tjejer blir tjejer som säger nej, tänkte jag häromdagen.

Det vore ju bra om starka tjejer någon gång vore tjejer som gör som de vill, men jag tror att denna "vilja" kommer att symboliseras av dylika motpoler ett tag framöver... som så mycket annat får göra.

2007-11-27 22:03  
Anonymous Anonym said...

"och att det är bara killar som tjatar"
Vad skönt att jag inte är den enda som har reagerat på det. Känns ju sjukt omodernt av dom att påstå att det bara är killar som tvingar till sig sex.

2007-11-27 22:44  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se