tisdag, januari 08, 2008

"Värför khemtar dy om äenvandrare?"

När tillfälle ges så skojar jag friskt med invandrare, privat och "professionellt" som t.ex. på Tjuvlyssnat/Tjuvtittat eller i krönikor. Senast igår var det någon på Tjuvtittat som undrade varför jag drev med invandrare som inte kunde stava, när jag här i bloggen skriver att jag är emot diskriminering. Muslimer och andra har även rasat på Tjuvlyssnat, efter hårda rubriker.

Även privat driver jag ofta, genom att kalla kompisar för " jävla svartingar" eller driva med föräldrarnas svenska. Vissa tycker att det är fel och att det bidrar till att stärka fördomar kring invandrare.

Vi måste skilja på satir och verklig rasism och diskriminering mot enskilda personer. Jag tycker att det är stor skillnad mellan att jag driver med mig själv och min omgivning i allmänhet, än att en "ursvensk" bara drar ett rasistiskt skämt. Mitt syfte är dels att påvisa att invandrare kan driva med sig själva, och dels är humorn ett personligt sätt att tackla problemen. Jag har lite svårare att driva med t.ex. judar eller bögar, eftersom jag inte har en personlig referens.

Men i min värld finns det egentligen inget heligt. Man kan skoja om allt. T.o.m. något så vidrigt som barnporr, hur hemskt det än må vara. För det är tack vare humorn vi kan stå ut med allt skit här i världen. Det är ett smart sätt att dra ner allvarsnivån och få oss att inse att vi alla har brister.

Jag vore en hycklare om jag inte drev med invandrare. Det är alltid lättare för en "inom gruppen" att se bristerna objektivt. När Chappelle show gjorde stor succé i USA, menade kritikerna att det befäste fördomar om svarta. Men jag vill tro att det hjälpte svarta i USA, genom att visa dem vissa brister i deras kultur, samtidigt som showen var lika populär bland vita, och lät människor skratta åt rasmotsättningarna. Se t.ex The Niggar Family, en av de mest geniala sketcher som någonsin har gjorts.

Så. Svenskar är kalla, folk från Mellanöstern är skrikiga, amerikaner är dumma. Fördomar som inte alltid stämmer in, men som är tacksamma att driva med om man tillhör den egna gruppen. Och som förhoppningsvis gör att vi kan skratta tillsammans, samtidigt som vi inser absurditeten.

Nu måste jag ta på mig tofflorna och springa ner till mansgris-araben i turkkiosken nere på hörnet och köpa billigt tunnbröd, eftersom sionisterna fortsätter ställa till det för min ekonomi.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men du blev ju arg sist när någon kallade dig blatte och pizzabagare?

2008-01-08 14:28  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Det är stor skillnad i mina ögon. Killen i fråga hade gjort andra tveksamma kommentarer på sajten tidigare och han gav sig på mig personligen. Han var inte ironisk direkt heller. Jag pekar inte ut någon enskild när jag skojar med att vissa blattar luktar svett.
Mina "svenska" kompisar kallar mig för blatte ibland, fine, men ingen ska få sätta sig över mig och säga om min hårfärg avgör om jag kan vara jurist eller inte...

2008-01-08 14:32  
Anonymous Anonym said...

/Jag har lite svårare att driva med t.ex. judar eller bögar, eftersom jag inte har en personlig referens./ Ok.

/Men i min värld finns det egentligen inget heligt. Man kan skoja om allt. T.o.m. något så vidrigt som barnporr, hur hemskt det än må vara./ Ok....

Mötörsågen var ett troll(av okänd etnisk härkomst) som sa plumpa saker om allt och alla. Han var inte rolig jämt men han var konsekvent i sin kritik och slog lika hårt åt alla håll. Uppåt som nedåt, vitt som svart.
En del drabbade har blivit sura men inte varit i närheten av det sätt du, käre satiriker, reagerade på.

Jag tror att problemet ligger i att du gärna ger men inte klarar av att ta.
Rätta mig om jag har fel.

Och hade du varit lite mer sansad, stannat upp och räknat till tio, hade du nog kunnat sett att mötör faktiskt belyste ett viktigt problem i dagens samhälle.
Han levererade så kallad samhällskritik där du var verktyget men inte poängen.



Med Vänlig Hälsning!

Klasse i Duvbo

2008-01-08 14:59  
Blogger Damon Rasti said...

Klasse: Nu kommer vi ifrån ämnet lite, men ok: Jag borde inte reagerat lika hårt, det har jag erkänt tre gånger nu. Däremot var hans uttalande enbart plumpt, och med avsikt att nedvärdera, inte att roa samtiden.
Jag tar gärna på ett roligt sätt, så som de driver med mig på Tjuvlyssnat-bloggen, eller som folk skriver om mitt håriga bröst eller babbighet.
Däremot tänker jag aldrig ta när någon försöker trycka ned värdet av mina åsikter p.g.a. mitt ursprung.
Men men, jag har lämnat det där bakom mig, och försöker göra lite vettigare saker istället!

2008-01-08 16:12  
Anonymous Anonym said...

Klart man måste ha lite självdistans, inte bara från sig själv utan även från sin/sina "grupper". Människor utan självdistans är grymt tråkiga att ha och göra med! Och pssst, håriga bröst är sexigt!

2008-01-08 19:12  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med om att det är skillnad om man skämtar om en grupp man själv tillhör... jag tycker själv inte det känns helt korrekt när svenskar skämtar om invandrare. Beror ju på hur de skämtar så klart, men alltför ofta ligger det ju verkliga åsikter bakom skämten. Samma sak med kvinnoförnedrande skämt, de som drar dem brukar ju oftast verkligen tycka så också, när det kommer till kritan!

2008-01-08 20:56  
Anonymous Anonym said...

jo. kruxet är att du, som är både svensk och persisk man kan driva med "blattar" och svennar.

SJälv är jag less på att "alla" kan driva med svennebananer och hur vi är. Men man skall akta sig MYCKET noga att ens imitera invandrare i PK-stockholm om man är svensk.

Hade inte svenskar varit så självhatande hade det inte varit ett problem. Och att invandrare ofta (inte alltid) möter skämt om dem med stor aggression.

2008-01-09 11:17  
Anonymous Anonym said...

en iranier som skämtar om turkar och araber?
visst. väldigt mycket "självironi" där.
kom tillbaka när du har några skämt om håriga apor som skulle gå över blattelik för att bli accepterade i det svenska samhället..
DET är iransk självironi. :-)

2008-01-11 12:09  
Blogger Damon Rasti said...

Karen&Vito: Sant, vissa skämt kan lukta unken rasism, men jag håller delvis med Vito, och tycker att svenskar borde få dra mer skämt om invandrare om det är smart. Att dra skämt om "negrer" är varken smart eller roligt.
anonym: Jag har ju redan skrivit om min hårighet ett par gånger, och har drivit med iranier i ett par inlägg. Du får läsa igenom bloggen!

2008-01-11 12:43  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se