onsdag, december 19, 2007

Julklappshysteri

Det blir verkligen värre för varje år. Folk verkar tävla om att överträffa varandra när det gäller att köpa julklappar. Konsumtionshysterin får mig att må illa. Ändå är jag rätt tokig i prylar.

Därför har jag bestämt att ingen får köpta julklappar av mig i år. Äntligen. Varför köpa mina nära en dyr bok, när jag kan köpa skolböcker till barn i U-länder genom Action Aid? Vad har jul med dyra presenter att göra egentligen? Vad hände med att vara med familjen och bara ha skoj.

Skänka en tanke till alla som inte är lika lyckligt lottade som oss. Och nej, jag struntar fullständigt i vad Svensk näringsliv säger, det här gör mig inte till kommunist, det gör mig human.

Fast jag känner ju mig själv. På söndag kommer jag få panik och tokhandla. "Tänk om folk tycker att jag är snål eller osympatisk". Det är nog där skon klämmer. Vi köper allt detta för att bedöva ångesten, och visa att vi "bryr oss".

10 Comments:

Blogger Mitra said...

oj vad många det är som tänker så i år! hela min familj har kommit överens om att inte köpa klappar till varandra, dock pga dålig ekonomi men ändå. tror inte jag kommer på en enda av mina vänner som har köpt fler än två julklappar i år heller. Härligt tycker jag :)

2007-12-19 14:16  
Anonymous Anonym said...

Ja, vi firar ju inte jul så hårt i vår familj, av ekonomiska skäl. Så vi har aldrig gett speciellt mycket klappar. Fast jag har stickat lite så jag har lite julklappar till syrran tex, men har inte köpt en enda. Och mina vänner har min vänskap, varför skulle jag köpa något fånigt bara för att det är jul? Bra att många tänker så, nu framstår inte vi som helt förtappade längre.

2007-12-19 17:49  
Blogger Damon Rasti said...

Ja, jag måste hålla med om att det är bättre i år. Klimatfrågan har bidragit mycket till att vi tänker över våra konsumtionsvaror.
Önskar att jag kunde sticka dock!
Karen: Sorry, att jag inte hann lära ut lite persiska ord innan din fest, hade tänkt att göra en rolig video till det, men inte hunnit!

2007-12-19 18:06  
Anonymous Anonym said...

Eller så kan man ju passa på att njuta lite EN dag om året och vara givmild (till andra än ens närstående) de övriga 364 dagarna om året.. man kan inte ta på sig andras lidanden HELA tiden =)

2007-12-19 18:15  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Eller så vänder vi på det och är lite mer omtänksamma hela året, och inte just den dagen som handeln har bestämt att vi ska överösa varandra med "kärlek" ;)

2007-12-19 18:18  
Anonymous Anonym said...

det aret jag bad min familj att skanka pengar till valgorenhet istallet for att ge mig klappar var det ingen som lyssnade, sa jag gav upp den ideen. Men jag och mina kompisar brukar eftersom det ar tanken som raknas ge varandra just det, tanken - vad vi hade gett varandra om vi hade rad!

2007-12-19 18:27  
Anonymous Anonym said...

Ingen fara, det blev en väldigt rolig fest i alla fall! :-)Fast nästa gång jag går på persisk fest måste jag nog klä upp mig mer - det kändes som jag var för fin och hade för mycket smink när jag var hemma, men jämfört med alla andra var jag helt underklädd! ;-)

2007-12-19 20:01  
Anonymous Anonym said...

Så länge inte ALLT handlar om klapparna tycker jag faktiskt det är helt ok att köpa julklappar. Hela grejen handlar om att umgås med varandra men i det ingår oxå Kalle Anka och julklappar, så är det bara. Sen behöver väl inte det hindra att man skänker pengar till folk som behöver det oxå.

2007-12-19 22:28  
Anonymous Anonym said...

BTW så behöver ju inte julklappar betyda prylar utan att man t.ex. köper upplevelser till folk. Man kan gå på teater eller nåt liknande och så middag innan så blir det en helkväll.

2007-12-19 22:29  
Anonymous Anonym said...

Du borde vara kommunist, det är alla vettiga människor nuförtiden.

2007-12-20 17:31  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se