fredag, maj 09, 2008

I'm going to La Bodeguita Del Medio

I flera år har jag stört mig på en ny trend. Nämligen den om vilka drinkar som är inne. Ja, du läste rätt, DRINKAR! Inte nog med att vi är osäkra nog att vara tvungna att läsa på vad vi ska ha på oss - baserat på vad ett analytikföretag tog fram för två år sen - vilka tapeter vi ska ha, ja t.o.m. hur vi ska knulla, nu måste jag också tänka mig för vilken drink jag beställer alternativt blandar ihop.

Det nådde sin kulmen förra veckan när jag skulle beställa in en drink på min favoritbar här på Söder. En tjej tillhörande mitt sällskap, hånade min vackra Mojito när den ställdes fram med repliken: -Visste du inte att det är ute med Mojito?

Vanligtvis brukar jag vara rätt rapp i mun, men nu stod jag bara och tittade på henne och försöker smälta denna diss. I efterhand har jag - självfallet - tänkt ut allt jag ville säga henne. Som "Muthafucker, jag har druckit den här drinken i tio år, och min förkärlek till rom baserar sig inte på vad du läste i Cosmo förra veckan". Ett annat trevligt utfall hade varit att helt enkelt spilla ut drinken över henne, och proklamera att hennes outfit därmed var "ute".

I dagens City läser jag i en lista att de är trötta på drinkar med blad i.

Jaha.

Det värsta är att det finns osäkra fan där ute, som därmed ändrar sin uppfattning om drinkar med blad i. Stockholm - likformighetens huvudstad.

Men jag skiter i. Jag vet att stil och klass slår trender varje gång. Om drinken funkade för Hemingway 60 år sen, funkar den alldeles utmärkt för mig idag.

Oavsett vad tidningarna säger.

8 Comments:

Blogger Katti said...

att bara påpeka en sån sak torde rimligtvis per se innebära att man är "ute", ty en sån trend har väl aldrig varit "inne".

2008-05-09 12:58  
Blogger Wille said...

Sluta hänga med alla trendoffer Damon.

Jag har druckit mojitos både på Hotel Inglaterra och La Bodeguita Del Medio i Havanna och jag kan gå i god för att både mojitos och Hemingway alltid håller.

2008-05-09 13:51  
Anonymous Anonym said...

Stil och klass vnner alltid. Fast den stora vinnaren är vad man själv tycker om.

2008-05-09 13:52  
Anonymous Anonym said...

Jag skiter i vilka drinkar som är "ute" däremot händer det väl att man testar nya "inne"-drinkar, men mest för att det är skoj.

Appropå saker som är ute, så diskuterades vid min födelsedag förra sommaren varför smörgåstårta är ute nuförtiden, det är ju väldigt konstigt med tanke på hur gott det är. Beror det på att allt ska va GI och nyttigt just nu?

2008-05-09 22:31  
Anonymous Anonym said...

Tyvärr är det inte alltid så som Malin påpekar.

Inter som står för stil och klass är på väg att tappa scudetton på målsnöret.

Det var en sorgens dag igår men nu vinner vi mot Parma.
Frågan är bara var Mr Cuper har sina sympatier :)

2008-05-12 09:05  
Blogger Hossein Nayebagha said...

Preach, Damon.

Ibland säger folk så korkade saker att man blir svarslös. Det är så fel på så många olika sätt att man inte vet var man ska börja.

2008-05-12 10:02  
Blogger Damon Rasti said...

Katti: Media håller inte med dig.
Wille: Blir svårt att undvika dem när det är vänners vänner.
malin: Tror att det är 50/50 där. Även om man själv tycker att det är snyggt med Foppatofflor, har man förhoppningsvis stil nog att inse att de inte är snygga ;)
Elsa: Smörgåstårta är väl ute för att det anses som så klassiskt ursvennigt. Alltså om jag skulle gå på ett kalas i norraste norrland skulle jag antagligen få smörgåstårta, då känns det lite hetar att servera nåt västindiskt typ.
byron; Haha. Ja, jag har riktigt ont i halsen idag, skrek mig fördärvad igår.
Hossein: Precis, och därmed blir det svårt att predika, så står man där som en stum istället!

2008-05-12 12:37  
Anonymous Anonym said...

Damon>> Med tanke på att man äter allt annat än ursvennigt veckans alla dagar så är det väl inte mer än rätt att va lite ursvennig på fest :) Speciellt om det smakar gott..hehe..

2008-05-12 21:49  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se