onsdag, april 30, 2008

Fria oss från FRA

Har haft ett projekt för att protestera mot FRA på gång i över ett år. Intressenter har kommit och gått, och som vanligt har jag inte hunnit sjösätta det. Och snart är det för sent.

En svensk partiledare som lovat att ställa upp på det, har fördröjt det mest, samtidigt som han öppet propagerar för nackdelarna med FRA. Nu svarar han inte ens på mitt mejl. Fegt! Det är ett enkelt, men genialt sätt att belysa problematiken med FRA, och det är ett sätt att få en bredare allmänhet att sluta upp.

Jag var på gång att dra igång allt själv, när det här med Engla hände, och nu känns det som att folk är lite irrationella och vill ha ökade former av bevakning. Det man måste få folk att inse är dock att FRA inte kan likställas med kamerabevakning. Det är långt mer inträngande i din och min vardag än så.

Snart kommer det sitta personer som läser dina privata kärleksbrev, bara för att du råkade skriva att du älskar hans "talibanskägg" på skoj. Vem får tag på dina mejl utifrån. Det finns absolut inga garantier för att information inte hamnar i fel händer.

Kan min polare på FRA kanske kolla upp vad mitt ex skriver om just nu?

Det är beundransvärt med dessa blogguppror och dylikt, men dessa når inte ut till den breda massan. Mitt projekt skulle nå ca 200.000 vanliga svenssons på en månad, och skulle förhoppningsvis generera lite medial uppmärksamhet. Men jag vill inte vara i fokus. Kan för lite, både om tekniken och juridiken. Mer än en lekman förvisso, men mindre än en expert.

Jag behöver kanske kontakta ett par ungdomspartier, men det måste göras snabbt.
Snart har det röstats igenom, och vi sitter här och måste tänka oss för om vad vi skriver i mejl...

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Tror inte det kommer påverka oss så mycket om beslutet går igenom.

Vi lever redan idag i ett övervakat samhälle där allt man gör mer eller mindre registreras. Jag tror dessutom att mailtrafiken är ganska väl övervakad redan idag. Hotmail och Gmail har väl servrar i Usa och där kan man ju bara gissa vad CIA/FBI läser. Jag tror dessutom att Telia har sina servrar i något baltland vilket innebär att de (vi) inte har någon större kontroll på vad underrättelsetjänsten i det landet gör.

Är det istället inte bara bra att FRA får tillstånd att göra det alla andra länder redan gör idag?
Måste dock säga att jag, precis som du, inte är någon expert.

2008-04-30 12:44  
Anonymous Anonym said...

Arligt talat tror jag inte att de flesta har nagot emot det. Visst kanns det dumt att nagon ska kunna lasa mina mail (vilket kanske redan gors eftersom jag har ett hotmailkonto), men med tanke pa hur varlden ser ut ar det kanske det som behovs. Tank om det stoppar en terroristattack, hur kan nagon saga att det inte ar vart det da?

2008-04-30 16:23  
Anonymous Anonym said...

Svar till anonym: Tvivlar på att terrorister chattar på msn och skriver att dem ska bomba oss. Eller att dem skickar meddelanden via Hotmail. Och om dem gör det så ser det nog precis som alla andra email, med ett gömt meddelande och hur ska då dem veta vilka meddelanden som är kodade eller ej?

2008-04-30 18:24  
Anonymous Anonym said...

Olof; det far de sakert lara sig i CIA-utbildningen eller nagot :P

/samma anonyma som forut

2008-05-01 15:54  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se