onsdag, juli 12, 2006

Bloggskandal: Bloggtoppens bluffsiffror

Detta är ett Damon-exclusive, live from Hornstull:

Jag har ett tag misstänkt att något står fel till på Bloggtoppen. Enligt deras topplista så räknar man antalet unika besökare per vecka. Det har känts svårt att acceptera att "Engla´s Showroom" haft över 50.000 besökare per vecka. Inget ont om henne, men någon måtta får det vara på rosa modebloggars popularitet.

Så jag samkörde tjuvlyssnats siffror på Bloggtoppen med de siffror vi får från Google Analytics. Enligt Bloggtoppen så hade vi förra veckan drygt 200.000 besökare. Den verkliga siffran, från det rätt pålitliga Analytics, var uppemot 40.000! Bloggtoppens siffror var inte bara fem gånger större, de var också något större än antalet totala sidvisningar. Simpliferat kan man säga att varje gång du surfar runt på en sida, registrerar de antalet sidvisningar som unika besökare. Så i verkligheten har inte t.ex. Engla mer än ca 10.000 besökare per vecka. Detta är en ljus natt för mänskligheten.

Det här har kanske varit känt inom bloggvärlden, men i såfall är det märkligt att problemet inte åtgärdats tidigare. Nu är det ju inte alls säker att det är så de räknar heller. Men det är av sekundär betydelse! Siffrorna är bananas. (Försök låt bli Gwen Stefani-grejen här, jag vet det är svårt).

Så nu har jag anmält Tjuvlyssnat till Bloggportalen och redan på 10 timmar har vi klättrat upp på en åttonde plats. Inte illa!

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vaaa?! Så du menar att mina 52 besökare i själva verket är typ 12 stycken? *jättesnyft* Å jag som trodde min blogg var lite poppis... *asg*
Intressant inlägg, nu ska jag läsa vidare. :)
Plingeling!

2006-07-12 12:09  
Blogger Damon Rasti said...

Alltså jag menar inte att man kan dela på fem. Det beror lite på hur mycket folk klickar runt på din sida. Har man få sidor är det reela besöksantalet högre och vice versa.

2006-07-12 14:51  
Anonymous Anonym said...

Damon, jag tror att du tar miste. Det handlar om hur lång tid kakan som respektive räknare har är aktuell. Somliga räknare, tex Bloggportalen, verkar ha en mycket längre tid för expire än t.ex. bloggtoppen.

Jag har kollat bloggtoppen många gånger på antalet sidvisningar, dvs inte bara unika besök. Det korrsponderar tämligen väl med varandra. Sett över ett helt dygn stämmer inte unika besök eftersom Statcounter Och TheCounter (som jag har till/från) har olika expire på kakan.

Sidvisningarna stämmer till 95-105% troligen är det trafikberoende. Unika skiljer sig av ovan nämnda skäl.

/ jinge

http://jinge.se

2006-07-12 15:37  
Blogger Damon Rasti said...

Jinge: Det handlar nog om mer än cookie-tid. Det spelar ingen roll vad det är för cookie-tid, man kommer ändå inte upp i Bloggtoppens siffror.

Jag har tillgång till siffror från Nielsen Ratings och Google Analytics som är mycket mer pålitliga än de verktyg du nämner. Sidvisningarna på Bloggtoppen är precis lika galna. Den korrekta siffran för tjuvlyssnat just nu är 80.000-nånting, medan Bloggtoppen visar en siffra på nästan 240.000
Det är alltså tre gånger mer än verkligeheten!

2006-07-12 16:28  
Anonymous Anonym said...

Rastiman, jag förstår inte vad du säger. Kan vi inte snacka lite boll istället?

2006-07-13 10:05  
Anonymous Anonym said...

Varför denna besatthet över antalet unika besökare? Hur som helst, Tjuvlyssnat är så genial,
även om mina barn tycker att jag är patetisk som läser den. DE tycker att "den är tragisk - tänk på alla stackare som inte förstår var de hamnar"! Ja ja, småtonåringar idag är så jäkla moraliska!

2006-07-14 21:34  
Blogger Damon Rasti said...

Micke: Visst, fotboll på söndag. Vasaparken!
Anonymous: Jag är ett sifferfreak! Man är också lite nyfiken på hur många det är som egentligen läser oss.

2006-07-15 21:11  
Anonymous Anonym said...

Det är sanningen om skillnaden mellan "träffar", "sidvisningar", "besök" och "unika besökare". Det är den skillnaden som gör att man aldrig ska lita på någon som pratar varmt om sina många besökare. I de flesta fall blandar folk ihop begreppen och de många olika siffrorna, och det orsakar ofta missförstånd. I min värld räknar man med alla dessa siffror (och fler därtill), men i olika sammanhang. Om man jämför två siters trafik sinsemellan så jämför man dem alltid efter samma skala - oftast unika besökare under en given tidsperiod. Jämförelser som inte går efter samma skala blir fel, och är därmed ointressanta.

Bloggtoppens siffror är naturligtvis inte någon bluff. Siten bygger på ett välkänt script som används av många stora blogg-topplistor (bland annat blogtopsites). Siffrorna visar helt enkelt inte samma statistik som de siffror du jämför med, och det gör att det är helt ointressant att ställa Bloggtoppen mot Bloggportalen och jämföra siffrorna sinsemellan.

Personligen tycker jag inte att Bloggtoppens val av statistik är särskilt bra. Jag föredrar unika besökare, eftersom man då eliminerar flera faktorer som påverkar resultatet och som gör att jämförelser mellan olika siter inte blir rättvis. Bloggportalen har ett mycket mer intressant sätt att visa populariteten, och det är mycket mer rättvist.

2006-07-17 01:50  
Anonymous Anonym said...

För tydlighetens skull: Bloggtoppens siffror är varken bluff eller bananas. Däremot är de ointressanta, eftersom sättet Bloggtoppen räknar på gör att vissa typer av bloggar (sådana där enskilda inlägg läses i större omfattning - modebloggar är ett bra exempel) automatiskt placerar sig bättre än andra.

Titta gärna på http://www.blogtopsites.com/dir/ för att se samma system i en annan konfiguration. Även där ser siffrorna alldeles för höga ut. Men det är inte någon bluff, bara sättet scriptet räknar på.

Nu ska jag sluta tjata. =)

2006-07-17 02:08  
Anonymous Anonym said...

Jag visste väl att det var något fuffens med det hela! :o

2006-07-18 18:06  
Blogger Rollx said...

vhcfan. Jag kände medlidande med dig, så jag besökte din sida. Nu har du 13 stycken besökare :).

2007-02-02 00:19  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se