måndag, juli 03, 2006

Don´t cry for me Argentina


De senaste åren har jag haft Argentina som fotbollslandslag. Det faller sig naturligt när man är interista. Inför VM så krossades mitt Argentinahjärta när Pekkerman inte tog ut Javier Zanetti. Han är för Interfans milt sagt en gud. I en tid av klubbhoreri, har han motstått massvis med pengar från exempelvis Real Madrid, för att vara en evig loser i Inter. Än större respekt har han fått genom sitt engagemang för mindre lyckligt lottade människor.
Vid sidan av plan har han arbetat mycket ideellt och bl.a startat Fundacion Pupi, som hjälper utsatta barn i Argentina. Jag hjälpte organisationen att samla ihop några tusen, genom att sälja plastarmband, i vintras. Du förstår poängen. Jag älskar killen.

Därför var jag tvungen att förbanna det Argentinga som sprang ut på plan i premiärmatchen. Trots att Cambiasso, Burdisso och Julio "El Jardinero" Cruz var med i truppen var det inte samma sak. Det faktum att Javier Zanetti, även kallad "Il Capitano" av Interfansen, fortfarande är kanske världens bästa högerback, med fantastiska offensiva räder, gjorde inte saken lättare.

Därför höll jag stenhårt på Tyskland i kvartsfinalen. Som för övrigt tränas av en gammal Interspelare, Klinsi. Och jag skrek när Cambiasso missade straffen. Det skulle jag inte ha gjort. För nu verkar Esteban nått kulmen i en fet depression, som tydligen hade påbörjats för ett par månader sen.

Och nu vinner Tyskland VM, det har jag åtminstone pengar på. Fast mitt hjärta slår för Figo och Portugal, även om deras filmningar kan gå mig på nerverna. Men mest slår mitt hjärta för killen på bilden (inte han till vänster). Där snackar vi någon som aldrig kommer vinna något. Förutom hjältestatus.

Edit: Har gjort en exklusiv undersökning som visar att alla mål som Argentina släppte in detta VM kom genom högerkanten. Vilket bevisar Pekkermans dårskap. Nästan.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Höll också på Tyskland, av precis samma anledning som du. Tyskland är dock svårt att hålla på, lite juventuskänsla tycker jag.

En rätt tråkigt VM tycker jag. Domarna har effektivt dödat alla skrällgäng (tänker främst på Ghana och Australien) och lagen som nu är kvar har jag svårt att känna något för.

Att Argentinas mål tillkommit på högerkanten var faktiskt en nyhet för mig, hade inte tänker på det. Pekkerman merda ;)

/Jonas E

2006-07-04 09:07  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se