tisdag, november 14, 2006

Parental Discretion Is Adviced

För du kommer att läsa en del svordomar den närmsta minuten eller så. Och anledningen är en video jag nyligen stötte på när jag gick igenom Googles topplista for nya videos. Bah, ännu en "sexig tjej som dansar i sin webcam", upphypad av alla killar som sitter och runkar till ännu en skev fantasi., hann jag tänka. Tills hon vände sig om...



Hon är fuckin 10 år. Max 12. Och redan hjärntvättad av en massmedial bild av en ung flicka. Och sviken av en Prozacbedövad morsa som är och gör sina naglar, och ett karriärsvin till farsa som i samma stund som flickan shejkar sin booty, är på sin sekreterares dito. Allt medan hennes perversa storebror filmar skitet för att lägga upp det på nätet. Där det blir till någons pedofildröm, din suck och min ilska.
Och allt för att ingen längre orkar bry sig. Det är ju oskyldigt. En liten dans. Och jag är verkligen ingen att rasa. Ännu en man som ska tala om hur tjejer ska bete sig. Men ärligt. Det där är inte Girlpower. Girlpower för mig är när man gör revolt mot vår mansdominerade värld. Går sin egen väg. Visar kvinnlig styrka. Inte när du står på alla fyra i mittomslaget på Slitz. Inte när du opererar tuttarna för att bli accepterad. Inte när du porrdansar i webcamen. För det är exakt vad vi killar vill att du ska göra. Tydligen. God knows att jag har varit där själv. Nere i porrträsket och haft en obeskrivligt förvrängd bild, av tjejer, sex och kärlek. När vi gick i högstadiet klottrade grabbarna ABEL. Alla Brudar E Luder. I gymnasiet fick jag lära mig hur sex skulle gå till, eller åtminstone hur porrproducenterna hade lärt mina äldre kompisar hur det skulle gå till. Och efter studenten så ville jag ha en tjej med silikontuttar. Precis som hon som min barndomskompis hade uppsatt på väggen. Men det var länge sen. Det gick att göra sig fri.

På samma sätt kan alla andra göra sig fria. Till slut. För det är ett hårt grepp de håller om oss. Det är kändishysteri, sexställningar och porriga kläder. Vilka de är vet jag inte. För det är överallt. Media. Och ingen vill bära ansvaret. I det uppskruvade tempot har ingen råd att inte hänga med. Sex sells baby. Special price for you. "Ansvaret ligger på föräldrarna". Och vilka är föräldrarna? Samma jävla idioter som redan blivit hjärntvättade. Mamman försöker hitta sin G-punkt med hjälp av Aftonbladet Söndag. Pappa är upptagen med att kolla baddräktsspecialen med Carolina Gynning i den andra tidningen. Och när man tröttnat på skitet så är det dags att hitta sig själv. Då är det lite fuckthesame att man har två förvirrade ungar som behöver en förebild. Släng dem framför TV.n eller datorn. Låt MTV eller Lunarstorm sköta jobbet. Bara jag slipper se dem ikväll.

Och en förälder som faktiskt tar ansvar kämpar i fet motvind. Mamma, jag måste ha en urringad topp, alla andra har det, jag blir mobbad. Fan säger man? Det här är ditt bästa, du förstår om en 6-7 år när du blir äldre. Tills dess kommer hon att ge dig hatblickar varje gång hon kommer hem från skolan. Och när hon inte får gå på den där 13-årsfesten som är FF, där hälften förlorar oskulden på fyllan, då är du världens sämsta farsa. Och till slut ger du dig och två helger senare ligger bilderna på din dotter ute på nätet där hon suger av någon gymnasiesnubbe, och du anmäler visserligen honom för våldtäkt, men skadan är redan skedd så att säga. Och du önskar att du hade någon som kunde gett dig stöd, någon som sagt att det är ok att vara rädd om sitt barn. Någon som inte tyckte att det var ok att din tonårskille fick lära sig om blommor och bin av Rocco Sifredi. Någon som gjorde att galenskaperna snurrade lite mindre. Om än för en liten stund.

Klockan är 3 på natten, och jag borde ha somnat för två timmar sen. Troligen kommer jag att ångra inlägget imorgon. Blir lite märkligt när jag ska leka nätentreprenör, politiker och journalist samtidigt som jag får ett sånt här utbrott. But here goes nothing. Om någon orkat läsa ända hit, så hoppas jag att någon orkar bemöda med en kommentar. För att om hoppet är det sista som överger en, så är mitt sista andetag inte långt borta.

118 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det finns hopp eftersom du skrev det här inlägget. Det finns tendenser till motreaktioner på många ställen. Bloggosfären är en av dem.

2006-11-14 12:38  
Blogger Lotten Bergman said...

Japp, det finns hopp -- och det finns många som håller med dig. Du skriver:

"Ansvaret ligger på föräldrarna". Och vilka är föräldrarna? Samma jävla idioter som redan blivit hjärntvättade. Mamman försöker hitta sin G-punkt med hjälp av Aftonbladet Söndag. Pappa är upptagen med att kolla baddräktsspecialen med Carolina Gynning i den andra tidningen.

Exakt. Men när man då håller med dig om detta, riskerar man att kallas moraltant och det-var-bättre-förr-kärring.

Helt ok. Hellre det. Kärring skall bliva my middle name.

2006-11-14 14:37  
Anonymous Anonym said...

WOW! Jag har följt din blogg ett tag, tyckt det vart intressant att följa tjuvlyssnats utveckling. Men så skriver du detta och jag blir blåst av stolen av respekt för dig, mannen! Shit, jag vill banne mig va din kompis! Kämpa mot patriarkatet, skuldra mot skuldra stå upp för att porrträsket har bitit även oss (men att det är vridet och något man med alla medel borde hålla sig ifrån), och lobba för ett samhälle där 12-åringars beyoncedans inte hamnar på nån videotopplista.

Respekt! Grym. respekt. tilldig.

2006-11-14 14:43  
Blogger Unknown said...

Mkt bra blogginlägg :):):)

2006-11-14 15:47  
Blogger Damon Rasti said...

Oj vad glad jag blir av att se fler som "orkar bry sig"!
Bison: Min rädsla är att de starka rösterna drunkar när Bloggosfären blir folklig på allvar.
Lotten: Hellre moraltant med oskadda barn, än trendig och trasiga avkommor.
Anonymous: Tack för massiv cred, blev nästan tårögd på riktigt.

2006-11-14 18:48  
Anonymous Anonym said...

skönt att männsikor fortfarande reagerar!! finns de som blivit avtrubbade. inte du- respekt.

2006-11-14 18:55  
Anonymous Anonym said...

Tack! Att få läsa att det är nån som ryter till. Det är helt sjukt att det är helt accepterat med hur tjejer och yngre tjejer exploateras som de gör och att ingen verkar bry sig. Så tack, det finns iaf några fler som tänker i liknande banor som jag...

2006-11-14 22:01  
Anonymous Anonym said...

Mycket bra skrivet, håller med dig angående det mesta. Försöker att inte tänka i de banorna själv, eftersom man har 100 andra i-landsproblem att tänka på.

2006-11-15 00:47  
Blogger Daniel Andersson said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

2006-11-15 01:43  
Blogger Daniel Andersson said...

Jag ska ge dig en kommentar, men den ger jag dig hellre ansikte mot ansikte.

2006-11-15 01:44  
Blogger Damon Rasti said...

Tack återigen, det finns lite hopp trots allt. Även om bara åtta pers håller med mig, så kan vi bilda en motkraft.
Daniel Andersson: När får jag det stora nöjet?

2006-11-15 01:53  
Anonymous Anonym said...

Jag håller också med dig. Det är helt sjukt att något sådant kan ligga på en topplista. Hur kan någon filma detta barn i porrkläder och lägga ut henne till andras beskådan.
Vill den personen verkligen att någon ska tänka på detta barn i sexiga termer. Herregud det är ju ett barn!!!

2006-11-15 02:36  
Blogger lillavild said...

Den där videon var banne mig för vidrig. Hur hon böjer sig fram mot puffkudden i utmanande pose, hur hon luftrider på golvet... fyfan.

2006-11-15 03:45  
Anonymous Anonym said...

Det finns ingen lätt lösning här. Hur ska vi kunna säga till våra barn att de inte ska bete sig som vi själva gör, som alla gör överallt, i media? Hemma här har jag bannat allt vad "Reality-TV" för att slippa se alla skeva värderingar som vi våldsmatas med av media, Tack och lov har jag inga barn som jag behöver kämpa med för att få dem att förstå. Den dagen, nya rynkor och gråa hår.

2006-11-15 04:04  
Anonymous Anonym said...

Så du kan vara seriös damon ;)

Nädå, asbra inlägg och jag kan bara hålla med. you´re not alone.

2006-11-15 07:10  
Anonymous Anonym said...

Skitbra. Jag är mamma till en flicka som är tolv. Det är fan inte lätt. FAN INTE. Men jag har söner också, och vi tänker inte alltid på dom. Men det gäller väl att fostra sina söner också, till rätt attityder och en bra kvinnosyn...

http://blogg.passagen.se/mymlanthereal

2006-11-15 07:15  
Anonymous Anonym said...

Shit alltså, shit! När man ser sånt här känner man sig bara förtvivlad och maktlös. Vad fan ska man göra när barn tycker att detta är normalt?

Visst, när 18-åriga tjejer viker ut sig och förstorar brösten är det nåt som är fruktansvärt fel, men när 10-åriga flickor gör allt bara för att bli populära och accepterade av killar, då är det bannemej dags att reagera.

Jag blev riktigt förbannad när jag läste din text. Så bra skrivet, men att det ändå finns folk som inte håller med dig. Inte bara de fall du skriver om, men vanliga svenska killar som tycker det är okej. Vidrigt.

Det som gör att man känner sig mest maktlös är att det inte finns mycket man kan göra för att ändra på det. Okej, jag kan uppfostra mina barn, men för det första är det inte aktuellt på många år och för det andra finns det så många andra förstörda småflickor och småpojkar.

Men jag måste bara avsluta med att säga att det verkligen var grymt skrivet. Riktigt bra, kanske kan få nån att tänka till!

2006-11-15 07:49  
Anonymous Anonym said...

Riktigt bra skriver hörru.. :)

Bara å titta på närmaste klädbutik vad dom säljer till småflickor, för att få en föraning om hur sned vår värld är idag.

Nästan så man börjar tro alla i klädbranchen är pedofiler.

2006-11-15 08:06  
Anonymous Anonym said...

Det känns väldigt skönt måste jag säga med en man som har sunda värderingar. Ibland blir jag lite rädd att alla män är sexgalna porraddicts med smått snedvridna ideal. Jag funderar på hur detta kommer att utveckla sig. Idag har nioåringar string, om tio år? Vad fan kan vi se då? En två åring med smink och magtröja? Snark, jag blir bara trött.

2006-11-15 08:07  
Blogger Ullio said...

Fy fan vad sjukt!
Det är som att jag skulle låta min dotter stå där om ett år eller två (Hon blir nio i februari.)
Helvete vad förbannad man blir.

2006-11-15 08:09  
Anonymous Anonym said...

Jävligt bra !

Efter att i motvind ( från andra kvinnor i omgivningen) kämpat för att mian barn inte ska ses som några objekt och fått mycket skit för det , dock ej från mina ungar... Vi hade tom en kväll då vi var ute och spraymålade sexistiska afficher.

Tack alla ni som inte tycker det är ok med översexualiserade barn. Leve sexet men inte överallt alltid och låt vara barn upptäcka det alldeles själv på sina egna villkor.

2006-11-15 09:06  
Anonymous Anonym said...

RESPEKT mannen, RESPEKT!



btw...det är är första inlägget jag läser i din blogg...hittade hit via Bisonblogg...
har tänkt mycket på det här själv och det enda jag vet är att det kommer avrundas i ett enda långt "Falling down-moment" för min del...baseballträt står bakom min rygg...ska det vara såhär jävligt så vete f*n om jag sätter några små liv till världen. hellre då att vi utplånar oss själva. om inte så hinner vi väl ta död på Jorden innan vi hinner fundera närmare på det.

2006-11-15 09:06  
Anonymous Anonym said...

Tack! :) Jag är nyvaken och fick läsa det här inlägget det första jag gjorde. Tack! Tack för att jag idag inte känner mig ensam i att vara "kärring". Jobbar i skolan så det är jag varje dag... Det behövs! Lev väl!

2006-11-15 09:10  
Anonymous Anonym said...

ja tack för lite hopp

2006-11-15 09:38  
Anonymous Anonym said...

Suveränt blogg-inlägg! Motreaktioner behövs ständigt och mer öppet. För det är just det som är ett annat problem, att vi håller tyst. Tittar ner i marken blygt och vågar inte säga ifrån. Keep up the good work!

2006-11-15 10:01  
Anonymous Anonym said...

Jag hoppas jag aldrig blir farsa. På dig så låter det som ren ångest från tidiga tånåren till början av vuxenlivet.

2006-11-15 10:22  
Anonymous Anonym said...

Men det börjar inte där... jag kallar mig hellre maskulinist än feminist, men till och med jag blir provocerad när man går in och frågar efter barnstrumpor och personalen tycker att den mest relevanta fråga som finns att ställa är ifall det är en pojke eller flicka.. vad i h-e spelar det för roll? Hon är ett år och vet ingen skillnad? Redan där börjas det.. "vad söt du är" säger tanterna när hon har rosa eller rött. Varför då? Hon är väl lika söt i blå overall när hon rullat sig i lera?! Det tycker iaf jag.

2006-11-15 10:43  
Anonymous Anonym said...

Med risk för att dumförklaras mer än nödvändigt:

WORD!

2006-11-15 10:47  
Anonymous Anonym said...

Såg videon precis. Blir ledsen, arg, besviken - och framför allt rädd.
Tack Damon för ett otroligt bra inlägg. Kanske några fler får upp ögonen och ser vad som håller på att hända...

2006-11-15 10:51  
Blogger JAC said...

Grymt bra skrivet. Kan inte annat än att hålla med. När ska div. kvällstidningar sluta med sina "moraler"?

2006-11-15 11:32  
Anonymous Anonym said...

Jag blir så jävla arg, och så jävla trött! Sen blir jag så jävla glad när du sätter ord på precis det jag tänker, och säkert många andra också. Men det känns på något sätt som att det är så många som bara inte orkar, som bara accepterar och håller käften. Vi har väl alla ett jävla ansvar.

Alldeles för många jävla i texten ovan..
Jag är frustrerad!

Riktigt bra inlägg iaf! WORD!!

2006-11-15 11:49  
Anonymous Anonym said...

Önskar att fler människor fick såna här "utbrott" oftare. Det mest skrämmande med det patriarkala samhället är ju just det att ingen (eller väldigt få) verkar reagera.

2006-11-15 12:08  
Anonymous Anonym said...

Väldigt bra inlägg, Damon.
Frank Zappas metod var att låta sina barn argumentera för varför de skulle få göra något tveksamt, och om de lyckades övertyga honom så fick de, annars förbjöd han det. Och jag utgår från att hans barn respekterade det. (Det skulle jag gjort om jag var Dweezil.)
Det får honom i alla fall att låta som en väldigt bra förälder i mina ögon, och fler föräldrar borde vara lika aktiva i sina barns uppväxt som han.

2006-11-15 12:10  
Anonymous Anonym said...

Att kommentera "Halleluja" på en blogg löser knappast några problem.

Visst är det hemskt att upptäcka att en tioåring dansar på det sättet. En så kallad väckarklocka som man kan förfasas över en stund och sedan skylla på någon annan. I det här fallet "föräldrarna".

Kom igen, är det bara föräldrar som tittar på avsnittet när Big-brother-wuzzerface har sex i tv? Är det bara föräldrar som köper Aftonbladet när de har bikinispecial? Lustigt i så fall att de når ut till en sådan stor publik.

Sådana här inlägg är inte speciellt nya. Ända sedan folk har kunnat sitta med ett glas rödvin i handen och diskutera med sina små vänner i sin skyddade lilla värld och förfasa sig över de där andra som minsann inte kan uppfostra barn/ta sitt ansvar/lösa alla världsproblem.

Fortfarande säljer sex. Fortfarande är skönhetsidealet att kvinnor ska se ut som tio och visa upp massvis med hud. Fortfarande tittar folk på kanal 5 och köper kvällstidningar. Fortfarande sneglar vi män ner i praoelevens urringning.

Det finns inga andra än vi. Det är vi själva som måste lösa problemen. Sluta fundera över vad andra gör som är fel, och fundera över hur du själv ska kunna bli lite bättre. Hur du själv ska kunna hjälpa till.

Då finns det i varje fall en chans.

2006-11-15 12:20  
Anonymous Anonym said...

för någon helg sen bjöd min kompis dotter (åtta år) på en liknande show, dock ej i utmanande kläder men med en stol som rekvisita..vi höll alla (inkl. mamman) att trilla av soffan i chock. därför kan jag inte riktigt köpa dig argument:"Ansvaret ligger på föräldrarna". Och vilka är föräldrarna? Samma jävla idioter som redan blivit hjärntvättade. Mamman försöker hitta sin G-punkt med hjälp av Aftonbladet Söndag. Pappa är upptagen med att kolla baddräktsspecialen med Carolina Gynning i den andra tidningen."

eftersom denna flicka har två ordentliga föräldrar som i mina ögon är exemplariska förebilder för sin lilla dotter. visst spelar föräldrarna en stor roll men i detta fall tror jag fullt ut att det beror på media. alla de bilder vi matas med varje dag i tv, reklamskyltar, butiker- allt avsett för den manliga blicken.
& det är fruktansvärt att se en liten tjej som borde leka kurragömma ute på gården stå & åma sig framför stereon & jucka mot golvet för att hon tror att det är så hon måste vara för att lyckas i livet.

det gör en bara så ledsen..

2006-11-15 12:25  
Blogger Damon Rasti said...

Major love till alla som kommentererar. Även de som inte håller med. Kanske är det någon som får modet att säga ifrån nästa gång man ser något galet. Klart några kommer att kalla det för moralpanik. Men jag hade iskallt räknat med att de skulle vara många fler.
Olof: Låt mig ta ett steg i taget. Vi börjar med att beskriva problemet, så kan vi kanske hitta en lösning. Men jag håller med om att det är brist på konkreta föslag.
Lina: Om du läser min text igen ser du att jag även skriver: "Och en förälder som faktiskt tar ansvar kämpar i fet motvind...Och du önskar att du hade någon som kunde gett dig stöd, någon som sagt att det är ok att vara rädd om sitt barn."
Så självklart finns det bra föräldrar, men det är väldigt svårt ändå.

2006-11-15 12:44  
Anonymous Anonym said...

När jag läste det här kände jag precis så.. "Suck". För även om jag vill kunna känna att "va fan!" så blir det bara "suck". För jag är inte förvånad. Faktiskt inte ens lite grann.

Mtv är värst. Kolla in vilken musikvideo som helst och säg att det inte lika gärna kunde vara en strippshow.

Men att veta att det finns killar som du, som tar strid för oss tjejer, gör mig ändå lite varm inombords. Kanske har inte världen gått helt förlorad än..

Killar, våga vara feminister!

2006-11-15 13:06  
Anonymous Anonym said...

Jag kom just på att jag inte har dig i min länklista, det är väldigt konstigt och dumt av mig - Speciellt eftersom att jag, varje gång jag kommer hit, alltid får så sanslöst bra läsning slängd på mig från ditt håll. Bra skrivet!

2006-11-15 13:08  
Anonymous Anonym said...

Äntligen någon som bryr sig! All eloge till dig som tar upp detta..
När ska omvärlden vakna och se problemet? Dagens ungdommar är allt för mycket påverkade av den förvrängda bilden som t.ex. MTV och bigbrother ger ut till barnen....

2006-11-15 13:12  
Anonymous Anonym said...

Mycket bra rutet! Det är skönt att se att inte hela samhället är lobotomerat!

2006-11-15 13:16  
Anonymous Anonym said...

Fy fan, den där videon var bara äcklig. Förstår verkligen inte hur nån kan tända på det där. Det finns inte ord för hur sorgligt det är.
Det kommer antagligen bara bli värre och värre, det är inte mycket man blir chockad av längre. Jag vill aldrig skaffa barn för jag vill inte utsätta någon för det här sjuka samhällets förväntningar.

Jättbra skrivet Damon, önskar att fler kunde tänka till som du har gjort!

2006-11-15 13:28  
Blogger Unknown said...

Mamman som går förbi var en talande sekvens.

2006-11-15 13:31  
Anonymous Anonym said...

Mmm trevligt att se att det finns intelligent liv på denna planet fortfarande... började nästan tvivla. Det är såhär det går när folk ser upp till USA, ett land grundat av tjuvar och massmördare som bor på stulen land och inte gjort nåt annat än att skapa krig i världen. USA, Sveriges förebild, nutidens "forna babylonien". Småtjejer som blir inspererade av sex and the city och amerikanska hollywood slynor såsom Paris Hilton o co. och detta är resultatet. Sen vet vi att 95% av världen följer efter strömmer och de är dit vi kommit nu.

"This is why people you must wise up, open your eyes up"

2006-11-15 13:40  
Anonymous Anonym said...

Skitbra skrivet. Hinner inte skriva mer eftersom jag jobbar, men jag kan säga att jag skulle gråta om mina systerdöttrar blev så där. Problemet ligger som sagt i att så jävla många vuxna är lika hjärntvättade och inte ägnar sina egna barn någon uppmärksamhet. Tack för att du skrev det du skrev, och att du inte ångrade dig dagen efter.

2006-11-15 13:58  
Blogger Daniel Andersson said...

Damon, nästa KS efter morgondagens. :)

2006-11-15 14:07  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med tidigare inlägg, detta är fruktansvärt och det var en väldigt bra text skriven av dig, Damon.
Nu är vad jag förstår, inte den här videon från Sverige, men det här finns garanterat att hitta liknande bland svenska 10-åriga flickor också. Det är intressant(?) hur ofta man får höra att Sverige är världens mest jämställda land. Vad är att vara jäställd? Varför är det bestämt så att slöja är ett kvinnoförtryck men att ha push up-BH och kort kjol från 10-12 års åldern är jämställdhet? Varför lärs svenska flickor upp att inte ha respekt för sig sälva. Bara en kille kan ge dig bekräftelse. Det ÄR ett allmänt förakt för flickor, kvinor, tjejer i Sverige. Jag var i sydamerika för ett par månader sen. Där står oftast kvinnan i köket. Hon tar hand om hemmet. De är överlag mycket fast i gamla könsroller. MEN. kvinnan är en drottning. Hon förtjänar all respekt och dyrkan. Alla kvinnor är vackra där. Jag tycker inte alls att detta är det bästa, men kvinnor och män har respekt för kvinnan där. Kvinnor är självsäkra, på ett sätt som är otroligt ovanligt i Sverige. Varför är den viktigaste frågan när vi säger ordet feminism "samma lön till lika jobb". Det tydligaste sätt på vilket jag känner mig förtryckt som kvinna är att jag och mina medsystrar inte har samma självförtroende som killar, vi tänker alltid på hur vi ser ut och uppfattas. Man vill ha samma plats, samma förtroende som männen får men absolut inte vara en butch. man vill vara attraherande, för det är kvinnans viktigaste uppgift och det är så djupt rotat att det känns som något otänkbart att frångå.

2006-11-15 14:28  
Blogger Jenny said...

Fantastiskt skönt att se att så många fortfarande har bra moraliska principer i detta förvirrade samhälle!
Vi måste verkligen våga stå upp och säga emot all sjuk sexism som infekterar vår värld.

Sjukt bra skrivet!
Peace

2006-11-15 14:28  
Anonymous Anonym said...

Det roliga är att du försöker döma ut konceptet men det enda du gör är att blotta hur oerhört hatisk, fördomsfull och trångsynt du själv är.

Jag har svårt att tro att du har en aning om vem flickan är, anledningen till videon eller hur hennes föräldrar mår.

Sitt så på höga hästar och titta lystert ned.
Borgerligt moralistkackel.

2006-11-15 14:32  
Anonymous Anonym said...

Vart är det här värden påväg? Jag tror inte det finns någon som kan stoppa att detta beteende sprids. Vi måste samarbeta och dra en gräns!

2006-11-15 14:37  
Anonymous Anonym said...

Ett mycket bra inlägg av dig Damon! Jag måste bara få lägga till mina egna funderinga till det här. Vem är det som håller i kameran och uppmuntar den här lilla tjejen att köra sin dans? I vilket syfte har den här videon gjorts? Är det någon som är stolt över sin yngre syster eller sin dotter för att hon vid ca 10-års ålder kan jucka jävligt bra? Det är så sorgligt attd et här är något som ger status. För det förefallen inte vara en video som skulle kunna användas i syfte att bli antagen till någon dansskola eller linande med tanke på att det där juckandet knappt kan akllas dans.. Stackars tjej!

2006-11-15 14:51  
Anonymous Anonym said...

"Man kan ju inte skaffa barn för om man får en flicka så blir hon våldtagen av något svin och om man får en pojke så blir han ett svin"

2006-11-15 15:01  
Anonymous Anonym said...

buhu, cry me a river liksom.

2006-11-15 15:14  
Anonymous Anonym said...

Visst är det fruktansvärt men detta verkade ju vara i ett annat land och där är ju kulturen helt annorlunda (även om VI tycker att detta är osmakligt).
Jag tycker verkligen inte detta är okej, men jag känner många i till exempel Frankrike med småsyskon som dansar ungefär sådär. Det är helt annorlunda. Hennes storebror behöver inte alls vara pervers. Bara för att vi i Sverige ser saker och ting på annorlunda sätt.

2006-11-15 15:30  
Blogger Therese said...

Bra att någon reagerar! Det finns så mycket att ta tag i när det gäller världen att det är lätt att ge upp innan man har börjat...

2006-11-15 15:40  
Anonymous Anonym said...

Ovärd film, bra inlägg.

2006-11-15 16:11  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet. Det finns fan inget mer missbrukat ord än "Girl power".

2006-11-15 16:53  
Anonymous Anonym said...

Hej Damon.

Jag fick ont i magen när jag såg videon..men sen börjar man fundera. Vem är det som håller i kameran egentligen? Vem tycker att det är en toppenbraidé att lägga ut en video på nätet med ett litet barn som spelar vuxet porrig???

Det enda man kan hoppas på att det är en kompis till tjejen, för är det en vuxen kommer jag att kräkas!

2006-11-15 17:11  
Anonymous Anonym said...

Så jävla tragiskt med sådana videos, allt som bara spär på föraningarna om att sexfixeringen nått ända ner i barnens värld. *ryser*

Väldigt bra skrivet av dig Damon, skönt att det finns män som du som uppmärksammar skiten och sparkar tillbaka - Hårt. Vi tjejer behöver fler killar som kan hjälpa oss att leda kampen mot det här, på många sätt, vidriga samhället. Tack.

2006-11-15 17:36  
Anonymous Anonym said...

Många som frågar i kommentarerna "vem skulle komma på tanken att göra en video där en tolvåring står å juckar" eller nåt liknande. Grejen är väl att tjejen som "dansar" och hennes vänner inte ser det som att jucka eller att det har nåt som helst med sex/porr att göra.

Antagligen har de bara tittat på MTV där deras idolers musikvideos spelas och sedan härmat det. För det är ju precis sådär man dansar i dagens videos (mer eller mindre).

Var ju likadant när jag var barn, man härmade ju det man gillade. Skillnaden var ju dock att vi inte härmade "sexiga tjejer som dansar på tv" utan andra saker.

En närbesläktad sak är ju snyggast.se. Den sidan var ny när jag gick på högstadiet ungefär och på den tiden var det fortfarande en sida där man röstade på de snyggaste, men alla de tjejer som står framåtböjda och trycker upp brösten i kameran fanns inte alls. Viljan att bli uppmärksammad verkar hela tiden driva tjejer (antagligen killar också) att gå ett steg längre.

//Andreas

2006-11-15 17:48  
Anonymous Anonym said...

Hej,

aaah vad jag håller med dig. Jag älskar ditt inlägg, har flera gånger haft liknande diskusioner. Tänk på vilka singnaler det ges då småflickor är klädda och sminskade som 20-åringar???? Fan, man ser ju inte skillnaden på vilka som verkligen är 20+??
I guess, huvudansvaret kanske ligger hos föräldern, att vara den där kärringen. Och kanske så skulle detta leda till mobbning i skolan. En liten lösning kanske vore uniformer i skolan. Att man kanske sätter regler såsom ingen smink i skolan, som i flera andra länder. Sklan har ju oxå en stor del i uppfostringen av barn. Föräldrar och skolan, kanske ska vi börja förändra där...

2006-11-15 17:48  
Blogger Alex said...

Fem dagar i veckan lämnar jag min son på dagis, han är två år, och ger ansvaret till fröknarna för ett par timmar. Nog för att jag har det yttersta ansvaret. Hur som helst har jag sett en personlighetsförändring hos min son, vilket iof är ganska självklart. Han har blivit så oerhört tuff och grabbig de senaste månaderna, vilket jag tror är något han lärt sig från dagis.
Jag pratade med föreståndaren på dagis som berättar för mig att de aldrig varit på någon föreläsning om genusperspektiv. Jag hänvisade dem till försöket i Gävle och hon lovade att kolla upp det. Sen säger hon att vi försöker men det är inte så lätt. Förlåt mig men försöka duger inte, det måste vara självklart att behandla småfolket lika oavsett om det är en pojke eller flicka. Jisses, det börjar redan med småfolket och det får vi aldrig någonsin glömma bort.

2006-11-15 18:03  
Anonymous Anonym said...

Det du skriver är så klockrent och så bra och ger iaf mig hopp om att världen ännu inte har gått under:)..känner iofs själv jättemånga fina killar som (förhoppningsvis) också vuxit upp och kommit ur "porrträsket", men med risk för att låta som min mormor så är det verkligen inte lätt att växa upp och vara ung idag.Bristen på bra förebilder är total till skillnad från när man själv var tonåring för 10 år sedan.Ibland blir man mörkrädd, men nog om det..bra skrivet, det var det jag ville säga iaf :)

2006-11-15 18:06  
Anonymous Anonym said...

du borde fan bli krönikör i metro eller nån annan tidning som når ut till många samidigt, för som du skriver så når du verkligen ut. oavsett om det var sent nattbabbel så har du en poäng. du har helt rätt.

2006-11-15 18:41  
Anonymous Anonym said...

Det är ok om du inte löser alla världens problem idag, Damon. Det är bara så tröttsamt med alla kommentarer i stil med "Bra talat, vilken hemsk flicka/mamma/värld". Är det någon som reflekterar över vad de själva bidrar med som gör att flickan gör den där videon?

Är det någon som tänker på vad de själva kan ändra i sitt eget beteende?

2006-11-15 18:46  
Anonymous Anonym said...

Problemet är att vi från allra första början av barns liv skiljer på flickor och pojkar. Våra kroppar är lite olika när vi är små, lite mer olika när vi blir vuxna. Mer än så är det inte. Vi föds med snopp eller (ja, vad ska vi kalla det? det finns ju inte ens något
vedertaget namn på det kvinnliga könsorganet) mutta, pojkarna föds inte med en vilja att mörda med vapen och flickorna föds inte med en vilja att vara fina, smala och behaga. Allt det är saker vi lär våra barn under tidiga år. Teve, leksaker och alla äldre runt omkring. Genusvetenskap är något av det viktigaste som finns och vi alla borde tänka över vad för saker vi gör och säger bara av ren vana och vad som egentligen är sant. Älska alla barn för allt dom är och skydda dom från barnprogram med utstakade könsroller. Bra skrivit. / Sara Hansson (tjuvlyssnat serietävling)

2006-11-15 19:10  
Blogger Unknown said...

Fram med andra musikstilar istället, det råder ett numera gammalt visdomsord som säger "listening to hiphop turns you into a fucking idiot"

2006-11-15 19:30  
Anonymous Anonym said...

Jag brukar inte läsa bloggar, men en god vän sände mig länken till detta innlägg och jag blev först förbannad och sedan glad. Förbannad för att jag är så trött på den här skiten som är överallt och glad för att någon reagerar. Som tjej/kvinna/tant/hona får jag tydligen inte ha någon åsikt eftersom jag då är "känslig", "överreagerar" eller är allmänt odrägligt moralistisk. Därför är det skönt att se att det finns folk som tänker likadant och som får stöd av flera andra för ett inlägg som ditt. Kram på er alla vettiga, vakna och reagerande människor!

2006-11-15 19:54  
Anonymous Anonym said...

Herregud vad jag hejar på dig. Jag blev helt galet glad när jag läste ditt inlägg, och kom fram till; det finns hopp. När det inte bara är kvinnor som reagerar på sånt här, då blir jag lycklig.

2006-11-15 20:22  
Anonymous Anonym said...

Fan vilket bra inlägg och fan vilken vidrig video!

2006-11-15 20:30  
Anonymous Anonym said...

Ville bara säga att du satte ord på mina tankar. Tack. Än finns det hopp.

2006-11-15 21:14  
Anonymous Anonym said...

ja ojojojoj. alla har redan skrivit det jag tänkte. Jag vill inte ha barn när jag läser det du skrivit. Jag vill inte sätta mitt barn i skolan. Jag vill inte hitta porrtidningar under min sons madrass när jag städar. Jag vill bara flytta väldigt långt bort så fort jag kommer i kontakt med sådana här saker och det gör jag ju tyvärr nästan dagligen?!

Jag vill bara krama dig. tack.

2006-11-15 21:28  
Anonymous Anonym said...

Du ger mig hopp! Så underbart att läsa det du skriver om detta. Du är en riktig man måste jag säga. Mycket vettig. Att ta strid på det här sättet betyder nog mer än du är medveten om. Du är toppen!

2006-11-15 21:45  
Anonymous Anonym said...

Fantastiskt att du insett att utseendeideal är dåligt för människor och att vissa människor är hjärntvättade.

Vad synd att du inte tog ställning mot vad dom blir hjärntvättade av. Vem tjänar på att 10åringar vill känna sig så sexiga att de får morsan och farsan att köpa dyra märkestoppar? Vem tjänar pengar på de fördummande tidningarna? Vem är det som vill få oss att konsumera?

Det är väldigt lätt att klaga på de killar som är osäkra i sin kontakt med tjejer men samtidigt tycka synd om de tjejer som är så osäkra i sin kontakt med killar. Att klaga är väldigt lätt, men 13åriga killar är precis lika utsatta för ideal som 13åriga tjejer. Barn är barn och det är föräldrar som har ansvaret.

Men när inte föräldrarna kan eller orkar ta ansvaret så behöver vi ett samhälle som kan ta ansvaret. Politiska beslut. En prioritet för människa framför marknad. Folk som säger att bara för att man kan sälja något så bör det säljas. Frihet i ordets riktiga bemärkelse, inte företagares frihet att trycka på folk ideal som gör att dom mår dåligt och säljer.

Det finns så många som klagar, men så få som vågar ta steget. Förbjud livsstilsreklam. Se till att samhället får möjlighet att ta större ansvar för barn och deras tid om inte föräldrarna gör det genom fungerande fritids, ungdomsgårdar osv. Skapa ett samhälle där föräldrar har tid att vara med sina barn istället för att dumpa dom framför tvn.

2006-11-15 21:54  
Anonymous Anonym said...

Damon!
Du har ett gudabenådat språk och helt helt rätt... tänk dig när den tjejen växt upp och blivit 16... man blir både ledsen och mörkrädd
:(

2006-11-15 23:02  
Anonymous Anonym said...

Det här är verkligen bra skrivet! Någon man faktiskt önskar att man kommit på själv. Jag kan bara hålla med, det är en skrämmande värld vi lever i och det blir ju inte speciellt bättre med tiden... Skönt att jag lyckats hålla mig undan det där i möjligaste mån (nästan ska väl tillägas, ingen är ju perfekt).

Fortsätt tycka & tänka för du gör det bra!

2006-11-15 23:18  
Anonymous Anonym said...

Det finns redan 75 kommentarer, varav de flesta är entydiga. Med risk för att bli tjatig måste jag dock säga: Grymt bra inlägg som gjorde mig väldigt glad!

Det är bara sorgligt att tänka på hur den här tjejen (och många andra) tror att de måste vara och vad som förväntas av dem. Är det för övrigt någon som tänker på vad de egentligen dansar till när Eminem's "Shake That" spelas på varenda uteställe? Beror den uteblivna reaktionen på att ingen lyssnar, eller på att ingen bryr sig? På dansgolvet trängs svett, hormoner och de ideal som format den 10-åriga flickan i videon. Tyvärr inte förvånande, snarare förnedrande.

Tack Damon för ett viktigt inlägg! Du ska också ha cred för din skrivartalang :)

2006-11-16 00:36  
Blogger Damon Rasti said...

Jag räknar inte kommentarer, jag ser bara en hög med kärlek som växer. Jag är helt paff av gensvaret, och om jag var nöjd med 8 kommentarer, så är jag överlycklig med 75 kommentarer. Jag ska snart skriva en ny post om det hela. Jag har läst alla kommentarer minst tre gånger, tack än en gång.

2006-11-16 00:41  
Blogger Supernova said...

jag fick en länk med videon igår från en vän och herregud, luften gick liksom ur mig. jag reagerade precis som du först, jaha.. ännu en dansande tjej som gör lite strippmoves och sen när hon vände sig om. hjälp. du har rätt i mkt av det du skriver, det värsta är nästan att ingen vill ta ansvaret, och ingen kan heller göra det eftersom fenomenet är så utspritt. well well, väldigt läsvärt.

2006-11-16 02:41  
Anonymous Anonym said...

Du är bra du Damon, att du orkar reagera, det ger lite trygghet och hopp.
Men det där om att inte våga få barn? Om vi som ser problemet och orkar reagera inte vågar chansa på barn och ge dem en bra start, kärlek och en chans att fortsätta vår kamp? Hur ska det då nånsin bli ändring?

2006-11-16 09:16  
Anonymous Anonym said...

Insåg ju nu att det verkade på mitt inlägg som att du skrivit att man inte vågar försöka sig på barn, men det var syftat på en annan kommentar.

Vad jag tyckte var extra läskigt med videon, förutom att den är så lång, är att lilltjejen knappt ler, att man hör kommentarer från mamman och då to state the obvious, att hon bara har med de sexualbetonade rörelser, hon dansar ju inte, bara sparkar lite med benen medan hon vänder på sig så att hon kan börja jucka igen....

Och, please, hennes kläder? jag skulle bli skeptisk om min dotter på 16 ville gå klädd så...

Ha det så bra du bara kan!!

2006-11-16 09:34  
Anonymous Anonym said...

Sjukt bra text! Love it

2006-11-16 10:58  
Anonymous Anonym said...

För att vara orginell, grymt bra inlägg.

2006-11-16 11:06  
Anonymous Anonym said...

word!

2006-11-16 12:51  
Anonymous Anonym said...

Det bästa jag läst på länge. Jag blir precis lika upprörd som du men har inte samma uttrycksförmåga. Tack Damon!

2006-11-16 14:10  
Blogger Andreas said...

Jag reagerade som de flesta när jag såg videon, med avsmak, hade svårt att kolla klart faktiskt.

Från vad man kan utläsa (och höra) i videon skulle jag säga att det är en (tjej)kompis till henne som håller i kameran.

Min dotter är nyss fyllda nio och har börjat lägga till sig sakta men säkert med tonårsfasoner. Men något liknande det här finns inte på hennes världskarta. Hon har någon gång vickat lite på rumpan i en dans till musik, för att sluta 2 sekunder senare och tycka att det var otroligt pinsamt.

Det upplever jag som en mer naturlig reaktion...

Men jag är nog mer inne på teorin om MTVs inflytande på vad som anses coolt bland kids än på föräldrars bristande ansvar.

Problematiken om tonåringar och hur man ska hantera konflikten mellan vad som anses coolt och töntigt som ju är en ständigt förlorande strid för dig som förälder tror jag bara man kan vinna genom att skicka med sitt barn en uppfattning om vad som är coolt, vad som är töntigt, vad som är farligt och inte, och vilka konsekvenser valen kan få, så de kan vara coola till en viss grad men inte mer.

Men det är antagligen världens svåraste uppgift...

2006-11-16 16:14  
Anonymous Anonym said...

Tack för inlägget, så rätt! Usch, någon annan än jag som la märke till att det är någon i bakgrunden som uppmanar tjejen att vika mer med rumpan mot kameran!? Vidrigt.

2006-11-16 17:03  
Anonymous Anonym said...

jag tror oxå det handlar om att hon ska imitera nån idols viodeo. Dessutom såg hon som gick förbi i bakgrunden ut att vara för ung för att vara mamman. ALLA musikvideos ser ju ut sådär nuförtiden. Tror inte det är rätt att lägga allt ansvar på föräldrarna. Det handlar om att "sex säljer". Vi alla hjälps åt att forma det samhälle vi lever i.

2006-11-16 19:29  
Anonymous Anonym said...

Oerhört bra skrivet, får mig att tänka lite på Lars Winnerbäck. Bland annat ett radioprogram på P3 som gick '99, Transit hette det. 1999-04-04 pratade han om porr, ett oerhört inspirerande tal måste jag säga - precis som det här blogginlägget.

Sen har han skrivit en väldigt bra låt också, Plastartiklar heter den, och den behandlar också det här :)

Rekommenderas starkt att lyssnas på!

2006-11-16 23:54  
Anonymous Anonym said...

Vad är det för fel på alla er?
Ung livsglädje gör mej glad.
Gammalt surt hat gör mej ledsen.

2006-11-17 11:40  
Anonymous Anonym said...

Har aldrig besökt din blogg tidigare, men om den brukar innefatta tankar av detta slag så återkommer jag garanterat!!

Jag brukar faktiskt ta upp liknande saker emellanåt, i min nätdagbok, skillnaden är att då en kvinna skriver om samma sak så beror det bara på att vi är avundsjuka, bittar, gamla töntar.
Därför ÄR det så viktigt att även MÄN reagerar OCH öppet säger sin mening om denna helt jävla sjukt vridna flick/tjej/kvinnobild som bara verkar blir värre och värre från år till år.

Kan bara jämföra med då jag var tonåring (är nyss fyllda 42) ... ärligt talat ... vi pratade så gott som ALDRIG om utseendet, aldrig om att vi skulle varit för tjocka, ha för små tuttar, etc, etc, Nää, det är sant, har till och med hört mig för med mina gamla tonårskompisar, ifall jag själv bara skulle ha glömt hur utseendefixeringsbefriade vi var men det minns det likadant!

Och alla dessa silikontuttar - det känns ju som något VANLIGT numera att ha opererat brösten. För bara sisådär 10-15 år sedan kände jag till max ett par - nu har var och varannan kvinna jag känner opererat sig!? :-O

Precis som du skriver - det är INTE girlpower att anpassa sig och sin kropp efter ett sjukt sexfixerat ideal - det är girlpower att känna att man inte behöver det för att duga!

Och japp - denna uppbyggnad av självkänsla och förmåga att lägga vikt på annat än skalet - måste börja stenhårt redan hemifrån, av oss föräldrar, mammor OCH pappor!!

Tack för din text!
Tänker länkar hit från min dagbok, så fler får läsa den!

Trevlig helg!

2006-11-17 12:40  
Anonymous Anonym said...

Allt jag kan säga är TACK för det här inlägget! Det behövs och tack för att det finns dem som fortfarande bryr sig och fattar vad girlpower handlar om..

2006-11-18 08:27  
Anonymous Anonym said...

Du ska inte ångra det inlägget. Det var ett av mkt få av den längden jag orkat läsa till punkt. För det var bra. Mycket bra.

God helg!

2006-11-18 09:48  
Anonymous Anonym said...

Ja, där känner man ju igen situationen. Stränga föräldrar och man förstod aldrig varför. Eller så låtsades man att man inte förstod. Med tiden har man insett hur mycket skit man klarar sig undan, tack vare föräldrarna. Men föräldrar med strängare uppfostran får ju en del konsekvenser det med; man kan bli blyg och rädd med föräldrar om aldrig låter en göra misstag.

2006-11-18 11:34  
Blogger Kalleponken said...

Ärligt talat, börja skriva för någon tidning. Detta är bra mycket bättre än vad de flesta metro-krönikörer kan klämma fram...

2006-11-18 14:12  
Anonymous Anonym said...

Fy sjutton vad bra skrivet. Hatten av alltså *Bugar*

2006-11-19 12:42  
Anonymous Anonym said...

tala ÄR guld. att inte reagera är det samma som att acceptera. det har alltid varit de mest extravaganta som synts i media. nånstans fick vi för oss att dessa personer var bra förebilder, och helt plötsligt vill alla vara utstickare. hemskt. så är karusellen igång. att reagera, sluta blunda och acceptera är den stoppknapp vårt samhälle skriker efter. innan alltför många kastas av i farten.

min vännina anna länkade till din blogg, tack för att du reagerar.

2006-11-19 14:07  
Anonymous Anonym said...

Orkar inte skriva så långt inlägg... Men här är ett tilL! Jag håller med dig Damon!

2006-11-23 10:51  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet, härligt med reaktioner!

Det är inte mycket sånt man ser i "verkliga livet", inte hos politiker, inte hos föräldrar, inte hos kompisar, inte hos någon. Men som någon skrev så verkar tendenserna finnas i bloggosfären, vilket glädjer mig. i och med att bloggar blir mer accpterade och får mer chans att påverka kanske det finns hopp.

2006-11-23 15:50  
Anonymous Anonym said...

Hej Damon!
Kanonbra! Blir glad över att folk bryr sej. Jag håller på att skriva ett arbete om sexualiseringen, och hur våra barn påverkas av detta. Arbetet måste vara klart redan om 5 dagar. Jag skulle gärna vilja anvä'nda videoklippet att visa vid redovisningen. Vart hittade du klippet? Kan man ladda ner det? Annars får jag lösa det ändå, med kjag är inte alltid vän med tekniken, så det hade varit lättare om man kunnat ladda ner det till datorn...
julia.a.76@hotmail.com
Mvh Julia

2006-11-24 16:13  
Blogger Damon Rasti said...

Tette m.fl: Tack för cred. Det är ni som kan sprida budskapet vidare.
Julia: Kolla din mejl :)

2006-11-24 17:20  
Anonymous Anonym said...

Grymt bra inlägg!!! Du är grym, och jag beundrar dig!

Mvh Jennie

2006-11-25 23:53  
Anonymous Anonym said...

Jaa, näe. Jag kan bara instämma med i princip alla föregående talare. Detta är helgalet och läskigt. Det som faktiskt får mig på gott humör mitt i all galenskap är det du säger och det sätt du säger det på samt att det verkar finnas en hel del andra som också håller med.

Så länge det är så finns det hopp. Fortsätt så! :)

2006-11-26 11:57  
Anonymous Anonym said...

väldigt bra skrivet måste jag säga! när jag såg videon så kände jag verkligen precis det som du skrev! aldrig läst din blogg innan, hamnade här av en slump.. Trodde först det var en tjej som skrev inlägget men sen läste jag vidare och såg att det inte var det.. Men ja, bra skrivet! :)

2006-11-26 22:02  
Anonymous Anonym said...

Det pedofiliska i ett dansande barn ligger ju bara hos en själv. Lika smidigt att kalla det för något sånt som när folk gapade över att h&m sålde 'sexiga' underkläder till barn. Tycker man att underkläder till barn är 'sexiga' så är det mer fel hos en själv än hos h&m.

2006-11-27 23:10  
Anonymous Anonym said...

Enormt bra skrivet.

2006-11-30 12:59  
Blogger Damon Rasti said...

Jennie, tina m.fl.: Tack! Det värmer mer än ni tror.
Nyckfull.net: Jag gick in på din sida och ser att du länkar till härliga bilder på porrstjärnor. Din åsikt är som luft för mig.

2006-12-04 19:02  
Anonymous Anonym said...

Det är få som överhuvudtaget förstår vad det är du kritiserar. Det är hela deras livsbild.

Jag blir väldigt glad av att läsa och se att man inte är ensam med sina "extrema" åsikter.

2006-12-06 19:00  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet, om än deprimerande - just för att det är så sant det du skriver. Det värsta är nästan när folk säger "ja, men det är deras eget val". Som om det skulle vara helt okej. Som om det skulle vara trevligt att barn och tonåringar kan välja det här. Så länge de själv har "valt" det är allt problemfritt. Eller?

2006-12-08 11:46  
Anonymous Anonym said...

Men om inte föräldrarna kan/orkar, hur gör vi barn då? Jag är 21 men fan, jag är fortfarande liten. Jag har fortfarande massor att lära mig.

Klart jag önskar jag hade haft nån som sagt nej, stopp, det där är inget bra! Det önskar jag nu, kanske inte då. Men det blidde inte så, kan man väl säga.

Då är det ärligt talat tur att det finns bland andra anonyma (för mig) människor som du. Jag tror vi alla behöver lite påminnelse om att vi kan bara vi skiter i att skita i allt.

Men fan, hur ska man orka ta ansvar? Det är så lätt att bara lägga sig ner och låta sig bli en av alla andra plastmänniskor. Kanske vi inte vet vad vi vill, kanske vill vi ha det bättre än vad livet faktiskt är? Eller så är det som är så bra med livet att det inte är lätt. Jag vet inte.

Jag undrar om vi någonsin kommer att ta vara på fler av alla oss som inte har någon som visar på vad som är gott, ont, sant och falskt. Jag undrar hur det skulle gå till. Jag tänker resa på mig i varje fall, och jag tackar dig för att du påminner mig om en till bit i mitt pussel. För egentligen vet vi väl allt detta men vi behöver få höra det, annars tappar vi bort oss.

2006-12-09 21:59  
Anonymous Anonym said...

Jätteskönt att läsa ditt inlägg och alla andras svar, också! Det är uppmuntrande att människor reagerar som ni. Jag har själv tänkt mycket på detta med sexualisering av kvinnor på sistone och jag tycker att kvinnobilden i media, t.ex.i TVserier, är helt förvrängd.

2006-12-14 20:13  
Anonymous Anonym said...

Jag blir superduperjättemegarädd av den här filmen. Tjejen är inte 12 år, jag lovar. Hon är max 10.

Det är hur svårt som helst att inte bli påverkad av samhället. Samtidigt är det som allas vår Ola Salo säger: När samhället har blivit "dom" så har man gett upp.
Jag ska aldrig dricka en droppe alkohol, aldrig röka en enda cigarett. Sen ska jag rädda världen. Jag lovar. Kram.

2006-12-15 13:16  
Anonymous Anonym said...

Du är bäst. Helt enkelt.

2006-12-15 18:52  
Anonymous Anonym said...

Irrade runt i blogg världen och hittade hit. Min kommentar: Herre Gud! Jag får tårar i ögonen när jag ser den lilla flickan utsätta sin kropp, identitet, själ på det sättet.
Jag håller med dig fullständigt, ett mycket bra inlägg.

2006-12-18 02:52  
Blogger endatjejen said...

Hej!
Läste alla kommentarer här på bloggen men ingen, ingen reagerade med reaktion!

Vad menar jag med det nu då?
Jo, När jag läste hela artikeln om den lilla stackars 10 åringen så fick jag en tanke med det samma. Jo,, min snart 13 åriga dotter (fyller 13 om 2 veckor) skall få läsa det här. Sedan vill jag se en reaktionen.
Sagt och gjort. Jag drog ut hela Damons artikel och lade det på hennes säng, utan att säga att hon skulle läsa den.

Mickan, som min dotter heter, kom hem från skolan och som vanligt gick hon in på sitt rum och lämnade skolväskan. Hon brukar komma ut och vela ha en smörgås eller dyl. men den här gången dröjde det. Efter cirka 20 min så kom hon då äntligen ut. Hon tittade på mig som om något hade hänt.
Hennes nästa kommentar var:
-Tusan, (hon får nämligen inte svära men tusan har jag gått med på) mamma jag vill se videon.

Hon tittade på videon av den lilla tjejen och efteråt var kommentaren:
- Mamma, du får aldrig låta mig bli sådan.
Nä, just det, mamma. Det betyder att föräldrarna SKA bygga upp en trygg platå för sina barn att stå på, föräldrarna SKA få sina barn att känna trygghet, föräldrarna SKA ta ansvar för sina barn och låta sina barn veta att vi ÄLSKAR dom varje dag, föräldrarna SKA inte bara sätta regler för sina barn, dom SKA även vara barnens bästa kompisar och inte enbart föräldrar, föräldrar SKA skapa ett förtroende mellan sig och sitt barn så att ens barn vet att även om de gjort en dum sak så skall de våga komma hem och stå för vad de gjort. Jag kan hålla på i oändlighet.

Håller med Damon att det yttersta ansvaret ligger hos föräldrarna.

Min dotter får inte svära förutom tusan, hon får inte sminka sig fast "alla andra gör det", hon får inte vara uppe mer än till 22.00 på helgerna, fast alla andra kompisar får det.

Vi har blivit kallade för stans värsta och taskigaste föräldrar men när jag sitter på kvartsamtalet med min dotter och de säger att Mickan e väluppfostrad och Mickan vågar ta ställning för de svaga (hon e med i mobbningsteamet i skolan) och att hon verkar vara trygg i sig själv, så ska ni veta, alla föräldrar då e jag väldigt stolt över mig själv för att jag e stans västa morsa.....

Budskap: Lär Er att säga NEJ. Ni gör det inte för er egen skull utan för att ni bryr er om era barn!

Jag lovar, en dag kommer kvittot på ert slit!

Damon: Tack för att Du fick min dotter att få sig en tankeställare!

MVH
endatjejen

2006-12-19 19:55  
Anonymous Anonym said...

Puuhhh...säger jag .Efter att förtvivlat ha letat på nätet efter nånting om detta ämne, som gett mig avsmak så länge, så fann jag ditt inlägg OCH alla kommentarer som sen följde! Jag har känt ett tag att jag vill ta tag i detta och skapa en sight/blog för att samla information och opinion mot sexualiseringen i samhället. I förlängningen ser jag också besök i skolor som "väckare" bland ungdomar.
Jag var så arg och förtvivlad över att jag bara hittade inlägg som FÖRSVARADE! sexualiseringen med , gud vet vilka argument!
Men detta jag läst här i din blogg idag ger mig blodad tand att ta upp kampen MOT densamma!
Sann frihet till kvinnan! Värdighet och integritet åt kvinnan!

2007-05-01 19:37  
Anonymous Anonym said...

Ja, fy fan. Blir illamående och ledsen av videoklippet. Och så jäkla glad över en kille som reagerar, som äntligen har vettiga åsikter och tänker ett steg längre. Ger lite hopp mitt i allt. Hittade hit via ett gammalt inlägg hos Hanna Fridén. Tänkte länka från min blogg också.

2008-03-11 22:16  
Blogger Damon Rasti said...

Måste åter tacka för alla fina kommentar och intressanta tankar. Funderar på att återanknyta till dett inlägg så småningom!

2008-03-11 22:28  
Anonymous Anonym said...

Jeg ser en liten jente som danser og koser seg, og er flink til det hun gjør. Hvordan foreldrene hennes er, aner jeg ikke, men jeg må si at jeg syns det er mer spekulativt at masse voksne mennesker som verken kjenner jenta eller familien hennes åpenlyst kritiserer dem på nett ved å omtale dem som hjernevaskede mennesker, ikke selvstendige handlende individer. Det er respektløst, ikke minst mot denne jenta, som sikkert er stolt av hvor flink hun er til å danse. Barn skal være barn, sier man ofte. Men hva er det å være barn? Er det 1 ting? Skal voksne bestemme hvordan det passer seg at barn er? Barn er unike individer som oss voksne, ingen homogen gruppe.

2008-04-17 01:55  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se