tisdag, januari 23, 2007

Lite mer media

En sak till. Aftonbladet bad oss ge boktips till tre aktuella personer. Jag gav "Tusen och en natt" till Carl Bildt, ifall han behövde fler sagor att hitta på i framtiden. Dessutom är det en persiskt bok, och både jag och Gloria har ju persisk bakgrund. Till Mona Sahlin gav jag "Sagan om ringen", med motiveringen att där lär man sig av karaktärerna att offra sig för ett högre syfte.
Jag tyckte att det var lite småkul, men Gloria tyckte att det var för politiskt och ville inte stå bakom det. Då valde Aftonbladet att stryka den delen.

Sen angav jag att mina favoritförfattare var John Steinbeck, Bret Easton Ellis och Nick Hornby. Den senare är ingen favorit egentligen, men jag kom att tänka på att jag egentligen är ett skönlitterärt kretin. Jag föredrar historie- och faktaböcker, och har läst väldigt få andra böcker. Jag inser att jag aldrig kommer husera på DN Kultur, och det är helt ok. Jag tipsar hellre om "48 laws of power" av Robert Greene. Eller för att vara lite creddig, kanske "Fursten" av Machiavelli. Fast jag kanske ska plöja mig igenom den själv först.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

det kanske inte är helt onvanligt men både steinbeck och easton ellis råkar vara mina favoriter :)

De enda böckerna jag läser för tillfället är dock kurslitteratur.

2007-01-23 18:26  
Anonymous Anonym said...

Jag måste då säga att jag tycker att boktipsen var mycket fyndiga! Bilden av Mona Sahlin med "Sagan om ringen" i knät är rätt svårslagen.

2007-01-24 22:57  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se