torsdag, maj 24, 2007

Bluffen Gringo är död

Här kommer äntligen något som jag velat säga i flera år. Eller jag har uttryckt det till min omgivning, men inte satt det på pränt. För nu om någonsin är det dags, om inte försent, att inse vilken hype hela Gringogrejen har varit från början. En InTegrations-bubbla om ni så vill.

För det första. Fuck you Gringo! Vem gjorde dig till min talesman? Du tog den rollen utan sanktion, och en livrädd vit journalistkår vågade inte säga emot. Du är och kommer aldrig att representera en vid grupp invandrare. En massa wannabe mediasvenskar som leker multi-kulti läser tidningen. Grattis.

Blatte!

Avdramatisera orden. Visst. Men genom att göra skillnad på oss, så påvisar man olikheterna när de ibland inte finns. Det finns svenskar som är precis lika temperamentsfulla och loco som mina hoodpolare och vissa av mina landsmän är mer svenniga än julskinka.
För mig är folk människor. Att ens behöva ha ordet blatte ligger under min värdighet. Svenskar är vi allihopa som bor och lever i detta samhälle. Punkt!

Den som kallar mig för blatte, har precis skaffat sig en stor möjlighet att få en rak höger, oavsett om man heter Carlos Beskow Rojas eller Anna Svensson, beroende på vilket humör jag är på. Ghettostyle. Vem gav dig rätten att placera mig i ett fack, bara för mitt mörka hår, eller mitt namn? Jag är svensk. Fatta! Jag kommer alltid att påtala och vara medveten om mina persiska rötter. Men det är också allt. Det är en fin sida av mig. En annan fin sida har skapats av alla möjligheter som Sverige gav mig. Som jag tog.

Precis som Zanyar Adami. Den enda jag har respekt för av frontfigurerna. Resten har levt olika länge på att hävda att man är "blatte", och skrivit om alla blatteproblemen, och nu när det inte funkar längre, så är allt slut. De är slut. Eller de kämpar på med sitt gamla tjat, men det ger mig lika mycket som ett gammalt Seinfeld-avsnitt. Det är bara tröttsamt.

Förresten. Vem är du att påtala för mig som flykting att jag ska slå, hävda och skriva mig fram genom att använda en massa låneord, brushan? Tror du på allvar att du hjälper någon genom att kämpa för dennes rätt att få berätta för omvärlden att han gillar att bazza guzzar?
Hur många har ni förvirrat genom att inbilla dem att de kan ta sig fram här i livet med en keff svenska? En ganska verkningslös plan för integration. Fast ni fick uppmärksamheten. Och det fina priset.

Men det går utför nu. Inget nytt kontrakt med Metro. Smygmejl till olika bibliotek. Snart slut på ämnen att diskutera. Det är dags för en ny generation att föra talan. Jag slog mig ensam igenom alla barriärer som det här samhället hade, och nu finns jag snart där på toppen, och jag gjorde det genom att jobba hårt, lära mig språket och tänka utanför boxen. Tro på själv, och spela spelet rätt. Och ert enda kort är att kalla mig för suedi. Att jag blivit svennig. Men det funkar inte. Jag växte upp i Husby, Akalla och Bagartorp. Höghusen. Utan hopp. Handlar fortfarande mina grönsaker i Rinkeby. Vilken kliché. Jag vet.

Men samtidigt kalla fakta. Jag flyttade till Södermalm, för jag gillar allt som finns här. Jag rör mig framåt. Och det minskar inte min streetcred för fem pesetas. Jag försökte få in en artikel i Gringo en gång. För att visa andra sidor. Jag skrev kanske inte blattigt nog. Eller kanske är det inte bra att vara framgångsrik och svart? Jag vill bara förändra. Trött på att titta på. Många tänker som jag. Jag är inte ensam. Vi är många som har tigit alldeles för länge. Det är dags att vi tar vårt ansvar och petar ner den döenden kungen från blattetronen. Så ta fram era knivar och hugg tyrannen i bitar. Och låt blodet skölja bort dennes alla synder.

Gringo är död. Leve invandraren. Eller människan.

26 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är sånna här saker du ska skriva i dina krönikor i innerstadspress, själv har jag svårt att sätta mig in i om Gringo är bra eller dåligt (flyktingbloggen känns bara konstigt t.ex.) men ju mer argument jag läst på din, Nimas och Blattemonstrets blogg känns det som att bilden klarnar.

2007-05-24 18:39  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker om att läsa det du skriver. Mycket.

Mogge från Brandbergen

2007-05-24 18:44  
Blogger Hanif Bali said...

Bra skrivet,

Gringo är en nedvärderings tidning på alla sätt.

2007-05-24 18:45  
Anonymous Anonym said...

Det där var så uppfriskande att läsa!

2007-05-24 19:18  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet, alltid intressantast att läsa när det känns ärligt.

2007-05-24 19:25  
Anonymous Anonym said...

Joo visst, vi fattar vad som är fel med Gringo. Men problemet är inte Gringo. Problemet är att ingen annan gör något. Vart är alla som grupperas in i kategorin "invandrare"?? Oavsett hur framgångsrik du är så kommer du alltid att ses som en invandrare av andra och bli behandlad därefter. Det är bara att inse. Åtminstonde så får Gringo upp en del frågor som diskuteras. Vad gör du? Klagar. Bättre Gringo än ingenting alls. Sedan håller jag med om att det blir fel att fortsätta behandla sig själv som invandrare för syftet att just få bort den kategoriseringen. Det blir liksom fel. Men jag tycker det är ännu värre med sådana som klagar och inte ger ett uns av förslag för hur man borde göra istället. Det är att ta den lätta vägen.

2007-05-24 19:34  
Blogger Damon Rasti said...

Tack till alla som skriver uppmuntrande. Det värmer oerhört att de facto få veta att man inte är ensam.
Hanna: Om du läser igenom min blogg istället för bara ett inlägg, så ser du att jag är en handlingarnas kille, och jag har redan lagt fram förslag på hur vi ska förbättra integrationen. Jag har även haft ett antidiskrimineringsprojekt på gång ett tag nu, som förhoppningsvis kan rulla igång snart. Så jag gör något. Men jag håller med om att fler borde göra något. Och det är lite därför jag skriver denna uppmaning.

2007-05-24 19:39  
Anonymous Anonym said...

Inte snacka skit om Seinfeld, tidernas bästa serie!

2007-05-24 20:30  
Anonymous Anonym said...

Åh, bra skrivet! Jag har framfört samma kritik men känner att folk tolkar det rasistiskt. Helt fel. Det är ju det det inte är, att vilja att alla ska kunna skriva var man än kommer från, jag hatar det här facket "du kan skriva om din roliga familj och om livet i orten". För att inte tala om den här förortsklyschan som skapats. Helt plötsligt tycker folk att det är cred att jag kommer från förorten. Fan, ta det på allvar istället. Jag tyckte inte det var coolt när jag var liten, jag skämdes.

2007-05-24 21:39  
Anonymous Anonym said...

jag tycker att allt du skrev i det här inlägget var superbra. Allt utom delen där du nämner en käftsmäll för den som kallar dig blatte. Våld löser ingenting och det vet jag att du vet, men det var fin retorik! :)

2007-05-24 22:55  
Anonymous Anonym said...

Är själv invandrare, bor i en Stockholms-förort och klär mig som man gör inom hip-hopen.

Men pluggar på högskolenivå och har allvarligt talat problem med Gringos attityd. Tycker den är rolig att läsa men det går ju inte att ta den på allvar. Skäms för fan över att bo i den förort jag bor i och inte använder jag "shobre"svenskan. Har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det.

2007-05-24 23:11  
Anonymous Anonym said...

Ohh underbart skrivet Damon men jag gillade faktiskt iden med tidningen Gringo. Dock gick den överstyr och blev mer parodi på sig själv. Dock behövs ironi och satir när det gäller sånna här ämnen och det visar du att du är mycket bättre för. Är du redo att ta över kanske? ;)

2007-05-24 23:52  
Anonymous Anonym said...

Alla snackar om att man ska ändra mediabildewn av förorter och invandrare. Va fan bryr jag mig va folk i Kungsholmen tycker om förorten. Snarare ska folk i förorten kunnas tas på allvar i media, slippa agera offer eller bov, exotisk eller farligt. Folk försöker att få till ett normalt liv, så som alla andra ställen i Stockholm är det frågor som jobb, deras barns skola, trygghet,...som de handskas med. Det är där journalistiken ska lägga kruten och ta de på allvar och låta de komma till tals. Inte som DN gör att sticka dit när det är Ramadan eller någon blivit knivstucken eller som Gringo blattefiera förorterna

2007-05-25 00:34  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym 1: Det var väärldens bästa serie, men det ger mig inget längre.
Anonym 2: Det är osäkerheten man har spelat på. Ingen vågade kritisera eftersom man var rädd att bli kallad för rasist.
Sofia: Man ska inte ta allting så bokstavligt, men jag ser din point.
Anonym 3: Precis, jag har också garvat åt vissa sköna grejer, men det är skrämmande när många tar det på allvar.
Daniel: Cheers. Med humor kan man tackla allt! Men jag skulle hellre göra något annat än att ta över just Gringo. Låt oss spåna!
Anonym 4: Det budskapet måste fram. Att allt folk vill är att bli sedda som alla andra. Utan fördomar och utan särbehandling.

2007-05-25 00:55  
Anonymous Anonym said...

Damon: Menade inte att du skulle ta över Gringo. Men någon tidskrift som inte är lika enkelspårig skulle nog vara en ide.

2007-05-25 01:06  
Anonymous Anonym said...

Mycket välskrivet inlägg. Gringos tid är förbi. Det var bara första tidningen som var bra. Jag har jättesvårt för deras ghettoglofiering och snäva, läs stereotypa, syn på svenskar och invandrare. Snacka om att skapa ett vi och dom-perspektiv. Deras försök att promota "Rinkebysvenskan" var bara löjligt och historielöst. Jag menar, fattar dom inte att det är ingen större skillnad mellan "Rinkebysvenskan" och söderslanget i Anderssons Kalle-filmerna.

2007-05-25 07:19  
Anonymous Anonym said...

Tack! Hanna, du säger att Damon tagit den lätta vägen, skojar du? Vad hade väl varit lättare än att "göra en Dogge" och välja rollen som förorts gangsta killen som ständigt är ett offer för rasism och tillhör kollektivet invandrare oavsett om man har sin bakgrund i Finland eller Somalia.
Genom att kämpa hårt och ta sig fram trots fördomar från alla sidor gör människor som Damon mer för sig själva, sina landsmän från "det gamla landet", integrationen och samhället än tusen Gringoredaktioner!

2007-05-25 08:23  
Anonymous Anonym said...

Hanna: " Oavsett hur framgångsrik du är så kommer du alltid att ses som en invandrare av andra och bli behandlad därefter", som man känner sig själv känner man andra?
Kanske är så att det är DU som har den synen innerst inne.

2007-05-25 08:27  
Blogger Lotten Bergman said...

Du skrev:

"Hur många har ni förvirrat genom att inbilla dem att de kan ta sig fram här i livet med en keff svenska?"

Där satt den! Mycket bra, Damon!

2007-05-25 14:41  
Blogger Robert Cumming said...

De engelsk-, norsk-(osv)talande invandrarna får ta sig fram i livet med sin ännu keffare svenska. Ingen verkar tycka att det är ett problem.

2007-05-25 16:57  
Anonymous Anonym said...

.. du är min nya idol.

2007-05-25 22:36  
Anonymous Anonym said...

Mycket bra skrivet. Gringo skapar bara mer fördomar och problem än de löser.

2007-05-26 00:03  
Anonymous Anonym said...

Inlägget jag väntat på - äntligen!

Ja, de förstärker verkligen "vi" och "dom". Genusperspektivet är noll - förortsbon är en snubbe. Jag är ärligt talat livrädd för det där projektet de håller på med - att utbilda kommunpolitiker i att argumentera mot SD. Så fort det ska vara multi-kulti ringer man gringo och de får alla uppdrag trots att det finns hundratals otroligt vassa antirasister som skulle göra det bättre.

2007-05-26 16:54  
Anonymous Anonym said...

Har läst din blogg ett tag nu och kan inte göra annat än o beundra ditt sätt o skriva på. Håller med dig om vissa saker och andra inte. Men du skriver ju så satans bra!!

2007-05-27 02:02  
Blogger Damon Rasti said...

Daniel: Sorry, jag var stressad, jag ser nu hur du menade!
Moa: Haha, skön jämförelse, ska komma ihåg den.
Lotten: Tack! Skönt att se dig här igen, jag har lyckats glömma bort din roliga blogg!
Anonym (nr?): Vi har låtit Gringo uppta för mycket plats, dags att slå tillbaka.
Forough: Tack, jag gör mitt bästa, även om jag inte alltid hinner med att skriva!

2007-05-27 21:16  
Anonymous Anonym said...

Kära vänner,

Jag är helt övertygad om att ni har missat den stora poängen. Självklart kan man diskutera Gringos metoder och tillvägagångssätt. Men Gringo och framförallt Zanyar Adami har lyckats bryta en tystnad och väcka debatt i frågor som tidigare varit tabubelagda och sopade under mattan. Det finns föregångare till Gringo som har försökt att lyckas med den bedriften men som fallit platt och inte blivit tagna på allvar. Genom att väcka känslor, både kärlek och hat, skapas också en plattform för debatt, i förorten, i politiken, i media och framförallt bland ungdomar. Gringo har banat väg för en stor grupp människor att faktiskt tro på sig själva och försöka finna olika vägar till att få sin röst hörd, istället för att falla i en offermentalitet som endast sätter upp mentala spärrar. Diskussionen är väldigt djup och intressant. Hoppas att jag har fått fram något vettigt. Peace brushan!

2007-10-24 00:06  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se