måndag, maj 14, 2007

Good bye krogvakter

I efterspelet till min vän Homan och de övriga juridkstudenternas anmälan mot diverse krogar och JK Göran Lambertz utspel om krogvakters beteende så kommer nu ett förslag som åtminstone initialt bådar gott. DN skriver om en skrivelse som formulerats vid Länsstyrelsen och där förslaget i korthet går ut på att låta alla korgvakter få anställning genom Polismyndigheten. Den som är inne i krogsvängen vet vilken jävla sophög hela branschen är.
Dock är många rädda att öppet kritisera skiten, kanske är de rädda för att inte komma in på rätt ställe nästa gång, vad vet jag.

Eller så är det kanske bara så att man inte fattar förrän man själv har blivit drabbad. Ägaren till en av Stockholms mest kända klädbutiker, en 35-årig tvåbarnspappa, berättade för mig nyligen om hur han blev misshandlad av vakterna på en mycket känd krog, efter att ha blivit utslängd för att ha varit för full. Resultatet, en arm ur led, var inte det som sved mest. Det var vetskapen om att han inte skulle ha en chans att gå vidare med en anmälan.

Även om jag kan tycka att Göran Lamberz i vissa stunder kan vara väl mediekåt, så gör han oss alla en tjänst när han talar ut om den grova orättvisa som möter offer som har blivit utsatta av polisär och vaktuell (yeah, I just made that word up) våld.

Jag har sett vakter bli friade för åtal för att fem minuter senare skåla med kompisar och utbrista "the untouchables", och trots att jag kände personerna i fråga och undvek mitt och bloggens motto "Att tiga är att acceptera", så ville jag ställa mig upp och skrika för jag kände att jag hade fått nog. Men det är också symptomatiskt för det usla rättsskydd dessa, tyvärr ofta smått berusade, offer besitter. Vakter och poliser kan i princip göra som de vill, och den som tjallar kan se framemot antingen ett nytt yrke eller långvarig utfrysning från sina kollegor.

Jag är inte så förtjust i tanken att myndigheter ska gå in och styra privata krogar. Men samtidigt så är det möjligt att förslaget utarbetas på så sätt att vakterna endast sköter uppräthållande av ordningen, medan krögare bestämmer vilka som ska komma in på klubben.
Då är de också ansvariga när de nekar invandrare, och andra minoriteter.

Fast då rasar väl folk för att deras vakt inte kommer att jobba nästa gång de ska till sitt ställe, för i förslaget nämns att vakterna bör rotera för att inte bli för beroende av en och samma krögare. Och tänk denna hemska tanke att det var mer demokratiskt i krogkön. Att det var kön som gällde, och inte det faktum att du har knullat eller dealat med vakten tidigare. Usch!

Sen är så klart inte alla krogvakter idioter. Det finns alla sorters. Läkarstuderande till heltidskriminella. Amnestymedlemmar och Hells Angels-wannabes. Vissa ser jag som kompisar. Men tyvärr så finns det en tendens att yrket drar till sig folk med dubiös bakgrund. Och då är det här förslaget ett sätt att få ordning på en bransch i förfall.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Otroligt att du tror att det beror på ert utspel med kamera. :-)

2007-05-14 16:36  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Du har missförstått. Jag var dels inte med om filmningarna, jag känner en av killarna ytligt, dels så tror jag inte att detta beror på deras kameror. Men deras kameror har väckt en nyfikenhet!

2007-05-14 16:42  
Anonymous Anonym said...

Helt klart rätt med detta förslag, branschen är full av äckel och dom som är ärliga och gör sitt jobb får skit. Äntligen så har dom insett att det måste göras något (vore bättre om dom gjorde det tidigare), hoppas det går igenom snabbt och i alla större städer om inte alla.

2007-05-14 19:29  
Anonymous Anonym said...

Samtidigt ska man veta att svenska ordningsvakter har längre utbildning än polisen i vissa delstater i USA.
(Skrämmer mig varje gång jag ser polisen här)
Kristina i Washington DC

2007-05-14 20:22  
Anonymous Anonym said...

Annan anonym nu... :) Oavsett hur makthavarna fått ögonen på detta så tycker jag det låter självklart att krogvakter ska uppfylla vissa kriterier och ständigt ha ögon på sig. Jag har jobbat i krogbranschen i tolv år - på många av de ställen som figurerat i debatten - och har sett allt från vakter som provocerar fram bråk till ren misshandel med batonger samt vakter som följer efter folk ut på gatan och klår upp dem i nån gränd. No shit. Har t o m fått kollegor utslängda av vakter som inte känner igen personalen och bestämmer sig för att kasta ut nån helt godtyckligt med argumentet "du startade bråk här förra helgen och är portad!". Har även sett vakter kasta ut en drogad tjej; efter att ha uppmärksammats på situationen sa de "vi ska gå ut och prata", för att sedan bara slänga ut henne. Det kunde ha gått hur illa som helst. Det finns naturligtvis bra vakter också, men de har minskat stadigt i antal, och de som jobbar nu verkar mest vara sluggers. Bara min erfarenhet...

2007-05-14 21:40  
Blogger gostax said...

Skulle man kanske vid aukt.vakt-utb. köra en smula "forum-teater" ,där man "bryter" när en situation ballar ur ,och fortsätter spelet som man själv vill att det ska utvecklas.Detta kan göras tills hela "publiken" är nöjd.Publiken ska då vara övriga vakt-kursdeltagare. Drängfyllot bör ej vara från denna trängre krets eller förstår man bättre varandra om fyllot är vaktelev?

2007-05-14 23:50  
Blogger Damon Rasti said...

Kristina: Det har du rätt i, men tycker inte att USA ska ses som någon förebild!
Anonym 3: Jag stöter på en hel del som du som jobbat som väktare tidigare, men nu tar avstånd från allt skit. En eloge till dig!
Gostax: Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar...

2007-05-15 01:15  
Blogger gostax said...

Jag menar att gränsen finns någonstans där barens ägare finner en brytpunkt när vakten ordnar till att fulla åker ut pga lagstiftn., och nyktra ska komma in och berusa sig.Detta måste väl vara en sk. affärside´. Forumteatern kan då hjälpa att båda lägren finner att den ena gruppen kommer i jämvikt med den andra. Vakten gör sitt jobb, fyllot betalar för berusning.Jämvikten är väl när den vaktande parten tillämpar sin skylts lagstiftning.Fyllot har då vissa rättigheter och kan hänvisa till bekantskap med t.ex justitie-minister, och att vara ledare för PK-partiets ungdomsorganisation. Varför ska vakten smeka vissa och stryka mothårs på andra.....

2007-05-15 21:35  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se