fredag, maj 25, 2007

Knulla mig gul och blå

Jag tycker att det är fantastiskt med tjejer som är öppna med sin sexualitet och som öppet ligger runt och skryter om det. Det är hennes kropp och hon gör vad hon vill med den. En sorts Girlpower. Nu hör jag årets blivande sommarplåga, och det skär i mitt hjärta, när Frida sjunger om att hon vill bli "dunkad gul och blå".

Vi kan väl leka doktor du och jag? Du kan va tempen och tre hål det har jag. Så vill du vill du vill du vill du följa med mig hem?/ …/ Jag vill se ut som svenska flaggan när du är klar. Mörbultat, underbart. Dunka mig gul och blå. Jag vill att du ska komma om o om o om o om igen.

För egentligen säger den låten inget nytt. Hon är en välvillig knulldocka som vill att jag ska dunka på henne, och jag förstår självklart att inte alla tjejer gillar att mysa, men med den låten underställer Frida sig mig, och jag önskar så att hon kunde sjunga att hon skulle dunka MIG gul och blå. Varför vill du inte komma själv Frida? Varför måste du bara behaga mig?

Ok, det är bara en låt kommer någon att tänka nu. Men. Ni tjejer som redan är starka och vågar ta för er, är medvetna om budskapet. De tjejer som ständigt utnyttjas av killar och blir knullade tills de har ont, får nu ytterligare ett bevis på normen. Det är det sex går ut. Att bli sönderknullad. Inte att knulla sönder någon. Ligga där och ta emot. Istället för att bestämma hur hon vill ha det. Det är ordmässigt en liten, men i praktiken väsentlig skillnad.

Sjung gärna ut om tjejers sexualitet, det behövs, men gör det på ett konstruktivt och smart sätt. Ibland kan det vara skönt att bara ta emot också. Det är upp till var och en att avgöra. Men att bara sjunga om att stå på alla fyra och vänta på att få bli knullad tillför inget nytt i debatten.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Desto mer jag läser av det du skriver, desto bättre tycker jag att du är!

2007-05-25 14:07  
Anonymous Anonym said...

Jag röstar för att vi gör Sanna Carlstedts "Ett glas vin" till sommarplåga istället! (http://www.myspace.com/98137181). Much better, yes.

2007-05-25 19:35  
Anonymous Anonym said...

fan va bra! tack för detta smarta inlägg!!

2007-05-27 14:19  
Blogger Damon Rasti said...

Sofia: Tack, verkligen, små uppmuntringar är verkligen det enda som gör att jag orkar lägga ner tid på att skriva just nu!
Mikaela: Vart skriver man på?
Sofia: Tack själv!

2007-05-27 21:13  
Blogger christel said...

Skitbra skrivet, instämmer med Sofia, ju mer jag läser din blogg desto mer gillar jag den! Kör hårt och sprid ut dina vettiga tankar till oss alla andra!

2007-06-04 19:35  
Anonymous Anonym said...

Som sexuellt aktiv och öppen tjej älskar jag att bli "sönderknullad". Antagligen gör Frida det också :)
Egentligen så blir det lite nytt eftersom en tjej yttrar sig i en låt som ligger på topplistorna om att hon vill knulla - det ÄR faktiskt ganska nytt. Det öppnar ju dörrar för andra musikdamer att skriva ännu mer öppet och konkret om sex.

2007-11-07 16:31  
Anonymous Anonym said...

Men va bra att du som man ska komma och tala om för mig hur jag ska vilja knulla/bli knullad.

Javisst, tjejer får ha en egen sexualitet, men bara på andras villkor.

Ett oerhört inskränkt och förnedrande inlägg som jag som tjej blir illa berörd av. Jag skulle aldrig i hela livet få för mig att jag har rätt att tala om för människor vad de ska gilla och inte gilla.

2008-02-18 04:16  
Blogger Damon Rasti said...

Mika: Hur kunde du läsa igenom inlägget och missa "Jag tycker att det är fantastiskt med tjejer som är öppna med sin sexualitet och som öppet ligger runt och skryter om det. Det är hennes kropp och hon gör vad hon vill med den" ??

2008-02-18 10:47  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se