tisdag, maj 15, 2007

Vem bryr sig om Madeleine?

På tal om medier igår. Det rapporteras något intensivt om lilla kidnappade Madeleine. Varför undrar jag? Missförstå mig rätt. Det brister i mitt barnälskande hjärta, det som har hänt. Ni som har läst mina andra texter vet hur mycket jag värnar om barn. Men samtidigt så sker sånt här hela tiden i denna tragiska värld. Men det faktum att det är en jättesnackis i Storbrittanien genererar per automatik en toppnyhet här. Alla Anglofiler till journalister borde IP-spärras från brittiska tidningar ett tag, så får vi kanske lite mer nyanserade nyheter. Och det är inte bara kvällstidningarna, de riktiga tidningarna verkar ha lika stor faiblesse för händelsen. Är det nyhetstorka på gång kanske?

Frågan är hur många av er som brytt sig om barnet var bortrövat i Serbien, och var en ful liten pojke. Inte många antar jag.

Jag förstår att det är en naturlig mänsklig instinkt att beröras av det som händer i ens "närområde". Men man kan inte låta bli att förfäras över dårar som tar in det dagliga nyhetsflödet enkom genom stora svenska tidningar. Ut på nätet med er!

18 Comments:

Anonymous Anonym said...

En söt liten flicka, vacker tragisk mamma, bägge föräldrarna läkare. Hur tråkigt det än är så händer liknande dagligen utan att få någon publicitet. Den här händelsen börjar likna en såpopera med stor belöning, advokater, präster, trauma-rådgivare osv. Mig står det upp i halsen.

2007-05-15 13:35  
Anonymous Anonym said...

Saken är väl den att små söta brittiska flickor kidnappas inte varje dag. Fula serbiska pojkar kidnappas hela tiden precis som du säger. Det ovanliga i det hela gör att det får nyhetsutrymme.

En bilbomb i Irak får inte mycket nyhetsutrymmer, hade det varit en bilbomb i Österrike eller nått hade det också blåsts upp, hamnat på alla löpsedlar.

Så det har nog inte bara med att det händer nära att göra..

2007-05-15 14:04  
Anonymous Anonym said...

Menar du kanske faiblesse och inte fadäs?

Hur som helst: anledningen är såklart att alla tänker att det kunde varit de. Många har varit på chartersemester med sina barn.

Och bara för att man inte uppmärksammar alla andra fall som är lika hemska betyder väl inte att man får uppröras över det här.

2007-05-15 14:07  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Skönt att höra att jag inte är den enda!
André: Jo, det är mer "västeuropa är vår sak"
Anonym: Haha, tack för den, nackdelen med att jobba 12 timmar framför datorn varje dag är att man blir lätt blir ordblind!
Men, jag sa inget om att man inte får uppröras av det här. Jag frågar varför det måste få en sån enorm medial exponering.

2007-05-15 14:15  
Anonymous Anonym said...

Damon: Jo självklart spelar det en viss roll, men hade det hänt varje dag här hade tidningarna till sist slutat skriva om det. Ett mord får ju långt ifrån lika mycket uppmärksamhet nu som det fick förr i tiden, just eftersom det är mycket vanligare. Det krävs något "unikt" för att tidningarna ska skriva om det.. Get my point?

2007-05-15 14:22  
Blogger Damon Rasti said...

André: Jag är med :)

2007-05-15 14:43  
Anonymous Anonym said...

Oavsett hur det är med orsakerna till att medier uppmärksammar något: Mord är inte vanligare idag än för 30 eller 50 år sedan. Våldsbrott samma sak. Det finns ingen entydig statistik, men det mesta tyder på att våldet generellt sett är lägre än någonsin. Mord ligger konstant sedan en lång tid, men det var högre under tidigare sekel.

2007-05-15 17:14  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Jag håller i stort sett med allt ni sagt ovan!
Mer specifikt har jag också funderat på varför en massa fotbollsstjärnor engagerar sig så starkt i fallet?
Självklart är det en fördel när stora stjärnor engagerar sig - allmänheten kommer att vara mycket mer intresserade av att läsa artikeln eller se nyhetsinslaget. Vad jag kan minnas har jag däremot aldrig sett något engagemang i samma skala från kändisar tidigare. Är det någon som vet ifall föräldrarna betalt dem för detta eller åtminstone kontaktat dem personligen? Eller är det troligare att de av sig själva insett att en sådan aktion ger dem en bra profil, gott rykte etc.? Inte för att det skadar, men är väldigt förvånad över all uppmärksamhet just det här fallet får..

2007-05-15 18:21  
Blogger Alex said...

Vad som är intressant i den här historien är föräldrarna som lämnar sina sovande barn ensam i ett hotell rum. Vem gör något liknande? Varför är det INGEN som gjort en scen av det? Själv mår jag illa av tanken att lämna hemmet ens för att boka tvättstugan. Vad skulle sockertoppen säga om han vaknade i ett illvrål på grund av en mardröm och jag inte kom inom en minut? Jisses, föräldrarna lämnade sina barn sovande i ett hotellrum. DÄR ÄR NYHETEN!

2007-05-15 21:24  
Blogger Damon Rasti said...

Anonym: Helt rätt, jag hade tänkt att ta upp Ronaldo och Beckhams "engagemang" men glämde bort det.
Alexandra: Att det skulle vara en nyhet är en sak, att det är toppnyheten flera dar i rad köper jag inte med din förklaring.

2007-05-16 01:49  
Blogger Zarkow said...

Vem bryr sig om vad Damon Rasti tycker?

2007-05-16 03:25  
Blogger Damon Rasti said...

Zarkow: Du och tusentals till som är inne och läser texterna tydligen!

2007-05-16 10:29  
Anonymous Anonym said...

Hör hellre, och bryr mig ärligt talat mer om den här lilla flickan, än om någon självmords- bombare i Irak eller dylikt.

Mer Madeleine, mindre Irak!

2007-05-19 15:47  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med Alexandra till fullo och tror att du Damon missuppfattade hennes poäng.
Jag tror inte hon menade att det var anledningen till att historien fått så stor medial uppmärksamhet. Jag tror däremot att hon menade att det som borde få uppmärksamhet i den här historien är just det faktum att föräldrarna lämnade sina barn ensamma i ett hotellrum för att gå och äta. Även om man inte ska behöva förvänta sig att ens barn blir kidnappat så fort man vänder ryggen till, så hur mycket farliga grejer kan inte en 4-åring råka ut för när ingen ser på? Det räcker ju med att ungen klättrar upp på en stol och ramlar ner och slår sej. Vart är då mamma och pappa? Jo dom äter middag på en restaurang 50(?) meter bort, men dom kommer och tittar till ungen om sisådär 15 minuter. Men om 15 minuter är det för sent, då har ungen legat själv på golvet i 15 minuter och gråtit, och har kanske jätteont. DET borde det vara fokus på, olämpliga föräldrar.

Men eftersom det knappt tagits upp av media så är det inte heller därför som historien fått så stor medial uppmärksamhet.

2007-05-22 11:11  
Blogger st1ffy said...

tycker detta är för jävligt.skjut han som kidnappade henne on sight.sen kan jag iofs inte förstå hur man kan lämna en 4-åring ensam för att käka middag men o andra sidan ska man väl kunna det?jag har en son på 5 år och jag har aldrig lämnat han utan överseende.har alltid haft koll på vad han gör.Jag skulle vilja införa döds straff på kidnappning av barn.Pedofiler oxå.Skulle min som bli bortrövad skulle jag hyra en torped som fixade honom,Om inte jag hann först.Hatar detta och jag mår illa. HUr i helvete kan man ta ett oskyldigt barn från deras föräldrar?Spelar ingen roll var i världen det händer.Att detta står i massmedia och inte i arabtidningar har kanske lite med att detta är kanske lite ovanligt för oss.I arabländer är detta tyvärr vardagsmat.Skulle det stå i media om alla barn som försvinner runtomkring världen så skulle vi engagera oss för dom oxå.Som sagt...död åt kidnappare av barn och peddisar

2007-05-25 21:00  
Blogger st1ffy said...

Andre? en bilbomb i irak händer varje dag.det är deras "kultur" som jag skiter i.dom skiter i västlänningar och jag skiter i deras religion som har fått dom att ligga efter framtiden.dom lever fortfarande som man gjorde för typ 2000 år sen.Och damon rasti? hade detta varit ditt barn (du är väl barnlös antagligen) så hade du nog uppskattat denna mediala cirkus.

2007-05-25 21:13  
Blogger Damon Rasti said...

St1ffy: Arabtidningar? Jag skrev Serbien, men det är samma skit va?
Folk som är för dödsstraff har tyvärr inte mycket att hämta hos mig...

2007-05-25 22:09  
Anonymous Anonym said...

instämmer helt med stiffy!!

självklart är det lika hemskt varje gång ett barn blir bortrövat
av någon sjuk varelse
men nu är det så att alla har inte ork, makt eller pengar att dra igång en sån här massmedial efterlysning, tycker madeleines föräldrar är jätteduktiga och som jag ser det så visar dom för världen det alla föräldrar känner när deras barn försvinner spårlöst
dom har tagit fram detta groteska
svarta mörker i ljuset så att vi alla kan börja engagera oss i detta
problem,
jag mår illa av att veta vad det finns för varelser på vår planet som kan göra så här mot små oskyldig barn
det finns inte ord för vad det är
dom är djävulens avkomma som gjort detta mot Madeleine och alla andra små barn

2007-06-04 19:24  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se