onsdag, november 28, 2007

"Nej, jag sov inte"

Läser i DN att en studie visar att människor som har mobilen på när de sover, riskerar sämre sömn, p.g.a. radiofrekventa fält. Inget oväntat med det. Det jag mest fascineras över är att så många sover med mobilen PÅ.

Strålning eller inte, varför vill man riskera att bli väckt mitt i den sköna sömnen? En del kan av vissa skäl inte stänga av telefonen. Men resten som väljer att ha den på, vill alltså på något sätt vara nåbara dygnet runt? Jag märker att bland tonåringar är det snarare regel än undantag att ha mobilen på under natten. De skickar även svar på SMS, och svarar i telefonen, mest för att säga att de sover.

Här är mitt tips, så länge du inte är läkare etc, eller inte väntar ett viktigt samtal, kan du nog ha mobilen avstängd. Vad är viktigare än god sömn? Jag drömmer om att ha mobilen avstängd i en vecka och även vara Internetfri. Då

Eller säg inte att ni också har mobilerna på när ni sover?

26 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jo, jag har mobilen på när jag sover - detta av den enkla anledningen att den fungerar som min väckarklocka.

Sedan har jag provat att att vara utan både dator/Internet, mobiltelefon och tv i en hel månad - det gick jättefint.

Sa Who

2007-11-28 09:53  
Blogger Roger Åberg said...

Hur vaknar du med mobilen avstängd?

2007-11-28 10:19  
Blogger Damon Rasti said...

Det går väl att stänga av telefonen och så går larmet ändå? Så gör jag. Det är väl så på de flesta telefoner nuförtiden?

2007-11-28 10:21  
Blogger Wille said...

mmm, damon har rätt, de flesta mordena mobiler drar igång larmet även om de är "avstängda".

Personligen tycker jag bara att det är jobbigt att stänga, sätta på och slå in pinkod på mobilen så därför låter jag min vara på. Den ligger dock sällan i mitt sovrum...

2007-11-28 10:27  
Anonymous Anonym said...

Jag har ingen fast telefon, händer nåt med familjen vill jag kunna bli nådd så fort som möjligt. Inte för att sånt händer särskilt ofta men jag vill inte missa det bara för att jag inte har telefon påslagen.

2007-11-28 10:39  
Anonymous Anonym said...

samma här... Om man dessutom inte är läkare, jour eller något annat sånt så är ju risken att man blir väckt rätt liten.. Vem sitter uppe o ringer runt till sina vänner mitt i natten på vardagarna? O om man nu har sådana vänner kan man kanske köra ljudlöst bara.

2007-11-28 10:40  
Blogger Z said...

...är en sådan galen-panna som man kan ringa halv tre på natten, varpå jag studsar upp i sängen och svarar "Nejdå, jag är vaken. Det är lugnt" Försöker sedan somna med hjärtklappning.
Vet inte vad sådant beror på. Morsan är lika galet trevlig om hon blir väckt. handlar nog om gener och personlighet.

Kanske också att jag inte vill att folk ska tveka att ringa vid riktig kris.

Men, alltså, roligt är det inte!

2007-11-28 10:40  
Blogger Damon Rasti said...

Wille: Det var en bra lösning, fast då måste han man ha väckarklocka för att vakna. Fast du är ju the gadgetmaster så ;)
Elsa: Sant! Familjen är enda anledningen till att jag skulle ha den på. Men man får överväga vilket som prioriteras. Säker sömn eller nåbarhet!
Anonym: Jobbigt med fulla kompisar som ringer mitt i natten. Fast det är mest helger. Eller felringningar. Fast om man ska köra ljudlöst kan man väl bara stänga av den istället ;)

2007-11-28 10:45  
Blogger Damon Rasti said...

Z: Ja, det är såna som du som rubriken åsyftar ;)

2007-11-28 10:46  
Blogger Wille said...

jag har en wake-up-light damon. Värsta grejen nu när det är konstant mörkt ute. Vakna till ljus istf ljud är det nya i år...

2007-11-28 10:47  
Blogger Damon Rasti said...

Wille: Haha, tro det eller ej, men jag tänkte skriva "Du har väl en sån där ljus-väckarklocka", men nöjde mig med "gadget". Jag måste verkligen skaffa mig en sådan. Är det bara Philips som gäller?

2007-11-28 10:49  
Blogger Wille said...

Jag har en Philips men tycker att de är omotiverat dyra. Borde gå att hitta billigare men har tyvärr inga tips. Kolla lite i den här tråden kanske...

http://pryl.feber.se/feber/art/32719/minitest_av_philips_wakeup_lig/

2007-11-28 10:55  
Anonymous Anonym said...

Skulle aldrig falla mig in att ha mobilen på när jag sover! Har märkt att det är vanligt att folk har den på dock. Jag stänger av den när jag övar piano också, fast börjar inse att man kanske måste ha den på så man inte missar något jobb eller något annat viktigt... Sen tappar jag ofta bort den och glömmer den, så jag missar en massa samtal iaf..

2007-11-28 11:40  
Anonymous Anonym said...

Undersökningen handlade ju nu inte om att man får sämre sömn om man har telefonen på under natten. Utan att man får sämre sömn om man pratar mycket i mobilen precis innan man går och lägger sig.

2007-11-28 12:30  
Anonymous Anonym said...

Jag har en dålig ovana med att alltid bära telefonen med mig och att alltid ha den på. Kan bero på min smått hysteriska mamma som vill/behöver få tag på mig vid lite olika tidpukter. Och min chef som också kan behöva få tag på mig. Och tänk om något skulle hända och det inte gick att nå mig!

Sen så kan jag meddela "who" att jag inte har sett på TV de fem senaste månaderna. Och de första två hade jag ingen dator eller internet heller.

2007-11-28 12:41  
Blogger Z said...

Damon, fastän jag verkar helt psykopigg när någon ringer och väcker mig, kan jag avslöja att väckarklockor är ruskigt olidligt, så jag vaknar, av ren stress, ca tio minuter före ringning.

En god natts sömn är min juldröm

2007-11-28 14:32  
Anonymous Anonym said...

HAHA, jag är precis som Z.

2007-11-28 17:01  
Anonymous Anonym said...

Damon>> Jo men eftersom jag vet att mina vänner respekterar att man inte ringer mitt i natten, så får jag sova lugnt om nätterna i alla fall. Kan tänka mig att det mest är fjortisar som har problem med kompisar som ringer under hela dygnet.

2007-11-28 17:30  
Anonymous Anonym said...

Appropå Wake up-lampan så vet jag att jag såg en annons om en sån lampa för typ 5 år sedan eller mer och jag har för mig att den var mycket snyggare än den som säljs nu.

Och det är en skillnad på att ha ljudlös eller ljud på mobilen, åtminstone om man har ljudlös med vibration. Det blir nämligen lättare att somna om efter att ha vaknat till ett brummande än till nån stressande signal.

2007-11-28 17:34  
Anonymous Anonym said...

Jag kopplar inte ur den fasta telefonen på natten, så jag ser ingen större nytta med att stänga av mobilen. Däremot stänger jag oftast av ringsignalen på nätterna, och det ger ju en motsvarande effekt.

Om mobilen är på men ringsignalen är avstängd så ser jag vem som har ringt under natten. Jag ser också vilken tid ett SMS har anlänt. Om mobilen är avstängd så ser jag inte missade samtal eller SMS-tidpunkter. Inga livsviktiga skäl, men goda nog för att jag ska låta mobiltelefonen vara igång. :)

2007-11-28 18:07  
Anonymous Anonym said...

Jag har alltid mobilen på under nätterna, då jag fungerar som något sorts kriscentrum för nära och kära. :P
Det ringer titt som tätt folk under nätterna som behöver prata av sig, och efter en jobbig dag kan det kännas förjävligt att bli störd mitt i natten, men det är värt besväret när man märker hur mycket folk uppskattar en.

2007-11-28 19:42  
Anonymous Anonym said...

På den tiden jag kände mig väldigt ensam så hade jag alltid mobilen på i hopp om att någon skulle höra av sig. Nu för tiden är det som för de flesta här: Alarm, vill kunna se eventuella missade samtal/SMS.

2007-11-29 07:55  
Anonymous Anonym said...

Min mobil är alltid på men jag vaknar sällan av samtal/sms.

2007-11-30 12:36  
Anonymous Anonym said...

det har väl nästan aldrig hänt att nån ringt eller sms:at mej så sent att jag hunnit lägga mej, och jag gör inte det till andra heller. har inget behov av att stänga av den, och känner mej inte stressad av att den är på.
har man såna bekanta så förstår jag om man vill stänga av telefonen.

sen drar väl inte folk ut sladden ur telefonjacket för den fasta telefonen så varför stänga av mobilen?

2007-12-02 14:13  
Anonymous Anonym said...

Att ha mobilen i vanligt standby läge några meter från huvudet är inte särskilt farligt jämfört med att prata i den utan öronsladd.
I blåtandsläge ligger den dock och strålar en del eftersom den söker för annan blåtandsutrustning.
Värst alla kategorier är dock en vanlig trådlös DECT-telefon till de vanliga fasta nätet. Har man en sån inomhus behöver man inte bekymra sej om var närmsta basstation finns för DECT-ens lilla basstation är f-n så mycket värre. Min gissning är att de kommer att vara förbjudna i sin nuvarande form (helt utan effektreglering) om 5-10 år.

2007-12-03 12:35  
Blogger Unknown said...

Vi är alla olika. Om du har en vanlig telefon (till fasta telenätet) drar du då ur sladden när du ska sova?
Det finns dem som gör det, för dem är det naturligt att stänga av mobilen på natten.
Jag har min på eftersom jag vill kunna bli nådd av mina barn.

2008-03-04 09:00  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se