torsdag, januari 10, 2008

Jag och Barcelona!

På lördag ska jag åka på ett jobb till Barcelona i några dagar. Jag har inte de godaste minnen från den staden. Under mitt enda besök där 2004, hände följande:

1. Många i befolkningen snobbade sig genom att svara på Katalan när jag försökte med min turistspanska.

2. Jag såg en man i princip dö av överdos.

3. Jag bråkade med restaurangen El foro, som skötte servicen mycket illa, och till slut fick hela mitt sällskap lämna (vi hade dock ätit klart och slapp betala)

4. En av de där stillastående "statyerna" på Ramblan bestämde sig för att ta en paus, luta sig framåt mot mitt öra och viska:
-Man, do you have a spliff?
Jag: (lite rädd): - A what?
- A spliff, a joint!
-No man, sorry!
-Come on, help a brother out!
-Sorry, I'm just waitin for my friend!
-Does your friend have a spliff?

5. Hamnat i en hetsig diskussion med 5 engelsmän som försökte filma tjejer topless på stranden.

6. Misslyckats med att få i mig en enda minnesvärd måltid, på en vecka.

Jag vill så gärna älska Barcelona, för det är en perfekt stad egentligen. Finns t.o.m. en strand centralt. Den här gången ska jag dock bo på ett hotell där en vän jobbar, så det känns som att det vänder nu!

Den som har ett bra restaurangstips, eller annat insidertips, får gärna droppa det i kommentarsfältet!

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

När jag var i Barca för några veckor sen fann jag Mayura. En juste indisk restaurang med mycket god mat.. http://www.mayuralounge.es/ googla mayura + barcelona för karta.

2008-01-10 22:24  
Anonymous Anonym said...

var ju kanske inte de roligaste upplevelserna att kombinera på en och samma resa..

Iaf, har ett tips på en ganska cool restaurang. Den heter los Caracoles och är verkligen värd att besöka, mest för den traditionella inredningen med riktigt gammla spanska hantverk.
maten var också god, men det var mest allt runt omkring som gör den till ett värt besök i Barcelona.

Till en början verkar restaurangen bara vara en smal avlång bar, men kommer man förbi baren och två trappsteg ner växer hela rastaurangen på två våningar och säkert 15 olika rum fram.. super trevligt :D många spaniorer och få turister!

Lycka till på resan!
Adress: carrer dels escudellers, liten tvärgata till la rambla.

2008-01-10 23:20  
Blogger Damon Rasti said...

Tack för tipsen you guys! Verkligen!

2008-01-11 00:11  
Blogger Daniel Storey said...

Säger inte sexan emot trean?

Mvh / störd vän av ordning

2008-01-11 15:24  
Blogger Damon Rasti said...

Storey: Hehe, jag menade gastronomiskt sett så klart!

2008-01-11 15:48  
Anonymous Anonym said...

Låter som en väldans massa otur sist du var där, hoppas det jämnar ut nu genom att vara riktigt trevligt.

2008-01-12 17:05  
Anonymous Anonym said...

alltså, skönt att det finns folk som våga vara ens skeptiska mot den där jävla hålan. Har hitills träffat EN enda Svensk som vågat dissa stället. Och nu du (i alla fall lite)... katalanerna är sjukt sega och otrevliga, och that´s it. Man behöver inte säga mer. Ingen stad är skön om dess befolkning är sunkig. Jag var där med bästa tänkbara "guider", dvs folk som bott och jobbat där i åratal. De visade mig det "bästa". och visst fanns det förutsättningar: snygga lokaler, bra mat, cool musik etc...Men katalanerna sabbade det varje gång. Enda klubbet som funkade var ett gayställe. Men det är väl inte din kopp?

Sen att handla kläder med sina stolta 191cm var ju ett skämt. Så då fanns det bara konsten kvar. Och den är grym! gå till Macba. Och Miromuseet och Picassomuseet.

2008-01-14 19:00  
Anonymous Anonym said...

Hur kan någon "i princip dö av en överdos" ?

2008-02-13 16:57  
Blogger Damon Rasti said...

Ingels: Vi kommer fram och det är en knarkare som tagit en överdos av vad vi förstår. Det är flera runtomkring och folk har ringt ambulansen. Mannen är livlös och vi bestämmer oss för att gå därifrån, eftersom vi inte kan bidra med någonting. Så vi utgår från att han dog, men kanske överlevde han. Capisce?

2008-02-13 17:33  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se