söndag, september 17, 2006

Rasisitisk P(r)opaganda

Har en grej som jag har varit riktigt förbannad på sen i torsdag kväll. Under styrelsemötet med kåren, var Nicklas, den ena duon av Popagandagrabbarna, inbjuden för att svara på frågor. Efter en del ganska menlösa nervösa frågor, så vred jag på värmen, för att få fram lite svar. Min kritik var frän på främst två punkter. Som jag har nämnt förut, anser jag att festivalens indiepop-inriktning, bidrar till ett uteslutande av många grupper. Kanske främst de med invandrarbakgrund, då det de facto är främst är vit svensk medelklass, kanske t.o.m. övre medelklass, som lyssnar på det som festivalen erbjuder. Dessutom är banden oftast bestående av liksinnade. Så långt höll de flesta på mötet med mig. När jag efterfrågade en bredd på utbudet fick jag följande svar. Och det finns vittnen till detta. "Vi har haft soul & hiphop under föregående år, men det har lett till skadegörelse och har varit en ekonomisk förlust. Den musikstilen drar till sig en viss sort publik, och vi har bestämt oss för att inte ha det på programmet längre".
Vid det där slutcitattecknet så började jag se rött. För det första så sitter killen och säger rakt ut att folk som gillar svart musik per automatik ställer till med problem. För det andra utgår killen att jag per automatik efterfrågar hiphop, för det är väl vad blattar gillar. Självklart avslutades utlägget med ett väl tillrättalagt "det är tråkigt att det är så här, jag gillar själv hiphop". - Men sitter du här och säger att folk som gillar svart musik brukar vara vandaler? Jag tittade runt på bordet och fick medhåll från två av vänsterns representanter. - Indirekt innebär det här att kåren står bakom ett sådant uttalande. Nu kände de flesta inne på rummet sig illa till mods. Jag ville gå ut ur rummet, för att hela skitet fick mig att må dåligt. Men skulle jag inte sagt något, skulle ingen ha nämnt det.
Ofrivilligt har jag blivit blatteombudsmannen på universitetet. Du kan kalla mig BOM. Det var jag som såg till att det blev inskrivet i åsiktsdokumentet att vi skulle verka för mångfald och att vi skulle kämpa mot etnisk diskriminering. Man hade jämlikhet, sexuell läggning och handikapp inskrivet. Men den lilla klicken ghettobarn hade glömts bort. År 2006 är det sjukt skrämmande, även om det rör sig om några, i princip verkningslösa, ord skrivna på ett papper.
Jag begär inte mycket. Släng in ett Salsaband. Lite samba. Ge oss en soul-akt. Jag gillar indiepop. Men alla gör inte det. Och kårens festival är till för alla studenter.

I alla fall i min värld.

Edit: Jag läser på popagandas forum att de skriver om mig, lika trevligt som förra gången (ja, jag har tillgång till ert forum). Jag vill bara säga att jag inte har något annat än kärlek till Popaganda som privatperson, det märker ni också från mitt tidigare inlägg. Men i min roll som kårpolitiker utgår jag bara för vad mitt parti står för. Och oavsett roll tänker jag inte hålla käften när jag hör rasistiskt bullshit. Kram.

Edit 2: Jag var lite otydlig i min förra edit. Jag har inte personligen läst på forumet, då det är ett låst forum. Men jag har en liten fågel som anonymt ringde mig och berättade vad som skrivits. Vad skulle jag ha gjort, låtit bli att svara i telefonen?
Eventuella anklagelser om att jag skulle hackat in mig i systemet är rent förtal.

23 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej! Det är jättebra att du reagerar, om inte annat för att uppmärksamma det sjuka i att en sådan inställning och sådana åsikter kan passera obemärkt förbi!
haha, kom förresten att tänka på dig när jag läste det här: http://aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,887948,00.html
Det kanske är därifrån deras resonemang är hämtat! ;) /malena

2006-09-19 20:24  
Anonymous Anonym said...

http://aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,887948,00.html
skulle det vara...:)

2006-09-19 20:26  
Anonymous Anonym said...

Kan man då även anklaga Subtopia i Alby för att diskriminera vit medelklass? För om popaganda diskriminerar alla utom "vit övre medelklass" så måste det ju onekligen betyda att mängder av festivaler och arrangemang diskriminerar precis den gruppen.... Jämnställdhetsombudsmannen kom och hjälp oss!!!

2006-10-21 21:24  
Anonymous Anonym said...

Om du tittar igenom SUS styrelses eget protokoll från det nämnda mötet så står det att KÅREN SJÄLVA var med och beslutade att lämna vissa musikkategorier utanför just med anledning av de ökade kostnaderna som den ökade skadegörelsen ledde till....

Tänk dig för innan du anklagar fel människor. Nu kastade du i alla fall sten i glashus.

2006-10-21 21:40  
Anonymous Anonym said...

Intressant inlägg. Men att göra debatten kring Popagandas vara eller icke vara till en etnisk diskrimineringsfråga är att lägga i en alldeles för hög växel. Nästan absurt. Popaganda är en så kallad indipopsfestival och ALLA är välkomna - inte bara vita studenter. Om du har ett problem med vad du tror är Popagandas ensidiga publik, starta en festival för alla musikgenrer då. Popaganda är mkt tydliga med vad deras mål är ochhar varit det sedan start. I år såg jag alla hudfärger på festivalen och jag har mkt svårt att tänka mig att folk från den övre medelklassen (om de nu är så posh som det andas mellan dina rader) skulle halka runt på en leråker i nonstop regn...

Jag har själv utländska rötter (för att förtydliga: jag är lika mörkhyad som du) och tycker det är så synd att du gör en infekterad fråga ang festivalen Popaganda till en diskrimineringsfråga. :-(

2006-10-22 11:41  
Anonymous Anonym said...

jag blir ledsen när jag läser det du skriver. popaganda är en jättebra festival där alla är välkomna, där funktionärerna jobbar hårt för att alla ska ha råd att komma - det är ledning är rasister är ju hemskt. man måste väl utgå från att folk vill väl och försöker sitt bästa! om du läst på universitetet kanske du hört talas om empatisk läsning, en princip du kunde använda i det här fallet! försök att se det positiva med popaganda och ge positiv kritik! när eldsjälar hela tiden blir kritiserade såhär kan det ju hända att folk falnar och tappar gnistan och då blir det ingen festival på universitet, ingen som är gratis för alla i alla fall! i övrigt kan man fråga sig om det är en bra lösning att "slänga in ett salsa-band" för att förbättra situationen. det är ju helt respektlöst mot salsabandet (åh, vi får spela bara för att det ska komma nån med annan etnicitet och alltså annan musiksmak) och mot kidsen, det är ju inte säkert att man gillar salsa bara för att ens mamma föddes i kurdistan. dessutom är det lätt att hitta indieband som är små och inte kostar så mycket/ingenting som är peppade på att spela, och det är ju så festivalen funkar vad jag förstår. att göra popagandas musikval till politik är som att göra människors musikval till politik. det är en jättesvår balansgång att påstå att de som lyssnar på den musiken är såna och så vidare. det finns hard core som är nazipropaganda och det finns den som är veganpropaganda och det finns den som är flum! i indiepopen är det ändå aningens mindre propaganda och handlar det om något är det väl folk som har fått dumpen, vilket vi alla nog kan känna igen oss i...

2006-10-23 10:10  
Blogger Damon Rasti said...

Det är väldigt modigt att posta anonymt...

1. Det var Popaganda som påstod att en viss musikstil ledde till ökad förstörelse. Att kåren sen gick på skitet, visar ju bara vilka inkompetenta idioter som kan sitta där. Jag tar inte ansvar för någon annan på SUS.

2. Visst, i år ska vi ordna en undersökning för att se vilket folk som går på festivalen (och hur många som är studenter på SU). Klart att det finns några blattar, men de är en bråkdel och de flesta är suedis, eller husblattar om ni så vill.

3.Vad har Subtopia med det här att göra? Subtopia är skapad för förorten, där det bor mycket invandrare. Popaganda ska vara kårens festival, och representera ALLA.

4. Ni feltolkar kritiken. Jag har all respekt för alla eldsjälar, och jag vill gärna att Popaganda ska vara kvar, jag gillar festivalen som fan. Men tanken att det ska vara ALLA studenters festival uppfylls inte i dagsläget.

2006-10-23 13:32  
Anonymous Anonym said...

Men vad är problemet? ALLA är ju välkomna!

/oförstående

2006-10-23 18:47  
Anonymous Anonym said...

Jag bor några 100 meter från Subtopia, och jag är inte "Blatte".... Då är ju jag diskriminerad. (Enligt ditt resonemang)

Jag vill dessutom förtydliga att Popaganda aldrig påstått att de som stod för den ökade vandaliseringen var av annan etnisk bakgrund, det som sagts är att skadegörelsen ägde rum i samband med dessa spelningar. Det sagt vill jag trycka på skillnaden mellan etnicitet och subkulturer. Subkulturer talar man mycket om när man studerar indelningar av ungdomskulturer och musikgenrer. Subkulturen Hiphop är inte uteslutande en kultur där enbart "svarta" är välkomna. En av hiphopens största artister under 2000 talet är de facto vit! Och en stor del av Hiphop publiken är vit, eller grisskär om du så föredrar. Så debatten blir lite väl suddig här... Är det inte också så att även rocken från början var "svart" musik, men på 50-talet lät man inte de svarta artiserna få plats i media. Absolut, där kan man prata om rasism, men håll inte popaganda ansvariga för det rasistiska synsätt som gömde undan de svarta rockmusikerna för 50 år sedan. Indiepopen kommer från rocken som från början är svart... så nu börjar det bli rörigt. Musikscenen har under flera år nu varit svår att indela med hjälp av etnisk bakgrund, gränserna blir suddigare och suddigare och så länge Popaganda inte presenterar ett schema med uteslutande symfoniorkestrar som spelar Mozart och Bach så ska Popaganda inte anklagas för att vara rasistiska. För egentligen är det väl bara den västerländska konstmusiken som de "vita" kan, med rent samvete, ta åt sig äran för.

Med andra ord känns det som att kravet på att "slänga in ett salsaband" är just sådana uttalanden som bidrar till klyftorna breddas igen. Det är den typen av resonemang som skapar problemen.

Bygga hönor av fjäderdun är tydligen inga problem för dig, men snälla, get your facts straight.

Jag behöver inte vara annonym, Anna heter jag och jag har inga problem att fortsätta denna debatt, anytime. Är det inte bättre att ta den här diskussionen med Popagandas ledning direkt istället för att förtala dem?

2006-10-23 21:41  
Blogger Damon Rasti said...

-->Anna: Förtal? Allt jag skriver här har jag redan sagt to their face. Jag kan bara representera mina väljare på universitetet. Den stora andelen av mina väljare var blattar och en majoritet tyckte inte om att deras pengar gick till Popaganda, eftersom det inte passade deras musiksmak. Salsan var ett exempel på en musikstil, som lockar folk med annan etnisk bakgrund. Det har blattar dansat långt innan den blev populär bland buggsvennar. Men visst vi kan göra en undersökning bland folk med annan etnisk bakgrund och ta reda på vad de tycker om Popaganda. Jag återkommer när jag har hittat någon på Statistikkursen som är villig. Hojta till om ni känner någon.

-->Anonymous: Alla är välkomna, men musikstilen passar bara en viss grupp. Förstår du skillnaden?

2006-10-23 23:22  
Anonymous Anonym said...

Japp, förtal. Du hävdar att popaganda (och därmed dess ledningsgrupp) är rasister. Och att säga det till dem, menar jag hela ledningsgruppen, det är jag HELT säker på att du inte gjort. För du har aldrig sagt något to my face.

2006-10-24 00:25  
Blogger Damon Rasti said...

Om jag visste vilka det var skulle jag definitivt göra det. Jag har sagt det till Nicklas, jag kan säga det till er alla om ni slutar vara anonyma...Lätt att gömma sig bakom datorn antar jag.
Jag finns på universitetet varje dag, säg till när ni har nästa möte så kommer jag dit.

2006-10-24 00:30  
Anonymous Anonym said...

Intressant att du avslöjar att du har tillgång till vårt interna forum. Eftersom jag är den ende som haft login och lösen till webhotellet som popaganda.se och allhuset.nu ligger på, så innebär det alltså att du har fått tillgång till dessa uppgifter i och med att jag gjort mitt på kåren och allhuset.nu skulle få en ny webmaster. Jag har alltså endast gett dessa inloggningsuppgifter till en enda person på kåren. Innan Gadden skriver en artikel och jämför med "Folkpartiet-skandalen" så ska jag låta personen försvara sig, men det kan knappast kallas för schysst och ärligt va?

Tänker inte ens lägga mig i rasistsnacket, det är bara löjligt.

/Stefan Nilsson

Ledamot kårfullmäktige 2005-2006
Programsekreterare SUS 2005-2006
UTO/Övermarskalk SUS 2003-2004
Ordförande föreningen Popaganda

2006-10-24 03:02  
Anonymous Anonym said...

anonym eller inte, alla namn på de som är med i styrelsen finns att tillgå. det är rent tekniskt lättare att skicka en kommentar anonymt på den här sortens forum. att du har hackat dig in i vårt privata forum, där vi funderar och reflekterar samt planerar festivalen känns väldigt kränkande, särskilt då det där ofta även förekommer personliga diskussioner. vilken merit sedan om du i framtiden hamnar på en högre politisk position... kan ju nämna det ärorika folkpartiet som exempel och vad ett geni tog sig för i det gångna valet. det här är inte ok. att sedan påstå att du inte har något personligt otalt med popaganda är ju intressant, det hindrar mig dock inte från att känna en stor opepp på ditt beteende, på ditt sätt att påstå att ledningen är rasistisk i sitt musikval, på ditt sätt att sprida osäkerhet och oskön inställning till festivalen.

2006-10-24 12:52  
Blogger Damon Rasti said...

Att jag har tillgång innebär att någon av er har kontaktat mig och sagt att ni skriver om mig på ert forum. Dags för er att reda ut vem som är mullvaden istället för att beskylla mig för dataintrång. Det om någonting är förtal. Den här diskussionen fortsätter nu på campus, för det börjar bli löjligt här. Jag mot anonyma gänget. Jag vill fixa en bra festival. Hoppas att det går att lösa. Kom gärna fram till mig om ni har några åsikter. Face to face.

2006-10-24 13:44  
Anonymous Anonym said...

Damon,
Jag har aldrig blivit kallad rasist och som övertygad och aktiv antirasist vänder det sig i min mage när jag läser dina anklagelser. Ditt resonemang är inte bara väldigt förolämpande för alla oss som jobbar med Popaganda, du lägger ju dessutom ord i Popagandas (Niklas i detta fallet) mun. Det är du som sätter likhetstecken mellan "blatte" och hip hop och soul, inte Niklas. Du påstår även att det endast är en vit övre medelklass som lyssnar på det vi erbjuder, dvs indiepop -rock, electronica, punk, samt en massa nydanande scenkonst tillsammans med Riksteatern Jam och filmer tillsammans med Filmfestivalen. Vem är det som är fördomsfull?
Att vi inte "gör" alla olika genrer på festivalen betyder det att vi är rasister? Du verkar tycka det. Vad är då Emmaboda, Accelerator, Where the Action Is, Uppsala Reggae Festival, Norberg festivalen? För att bara nämna några få festivaler som har en tydlig inriktning. Bara för att man gör ett genre val betyder inte att man hatar allt annat, framför allt inte andra etniska grupper som du vill påstå att vi gör. Vi rör oss inom "independent" området för att vi är intresserade utav det, det är även det vi blivit uppmärksammade och omtyckta för. Det är ett mycket medvetet val. Hade vi fått direktiv av Kåren att vi måste göra olika genrer på Popaganda hade vi gjort det, några sådana direktiv har aldrig kommit. Att vi sen hävdar att det kanske inte ligger i Popagandas linje att köra salsa, eller hip hop, eller soul, eller samba, är kanske inte så konstigt om man tar en titt på vårat program under de senaste fem åren.
Som vi poängterat körde vi hip hop, den genre som ligger oss varmast om hjärtat och fortfarande rör sig inom samma musikaliska sfär som vår övriga musik, tidigare. Efter en Looptroup konsert 2003 valde vi att inte göra det mer. Det var närmast upplopp på området, vi fick 35 000 i skadestånd från Akademiska Hus efter en kväll, samt utökade vaktkostnader med ca 20 000 eftersom vi fick lov att kalla in förstärkning. Oroligheterna på området gjorde att vi inte heller kunde öppna Allhuset och fick avsluta kvällen tidigt även ute, förlorade intäkter på minst 100 000 skulle jag tro. Med tanke på det som hände var det inte svårt för mig att inte vilja göra hip hop på Popaganda igen.
Som du kanske vet jobbar jag och Niklas även med andra festivaler och ställen (Hultsfred, Umeå Open, Popcorn, Södra Teatern etc) där vi konstant "gör" annan musik, för den delen tycker jag inte att all musik hör hemma på samma arena. Popaganda har blivit en indie festival, liksom en reggae festival spelar reggae och en electronica festival har elektroniska akter. Vill du och kårstyrelsen inte ha en indiefestival så får ni väll göra en annan festival. I vilket fall gör Popagandas musikaliska inriktning inte oss till rasister.
Att du sedan tagit dig in på Popagandas interna forum är sanslöst osmakligt. Jag vet inte om det juridiskt skulle hålla i en domstol, men även du borde inse det omoraliska i ditt agerande. Jag kan inte ens börja föra ett resonemang om hur illa det är, jag tror att alla förstår ändå.
Eftersom du sitter i kårstyrelsen så är ju faktiskt du en arbetsgivare till mig och Niklas samt en samarbetspart för föreningen Popaganda. Ditt intrång på vårt interna forum och dina anklagelser om rasism är i det ljuset än mer skandalösa. Jag har pratat med Mia Sand och bett att hon tar upp ämnet på nästa kårstyrelsemöte. Jag förväntar mig där en ursäkt utav dig.

Eric Birath
Projektledare Popaganda

2006-10-24 14:46  
Anonymous Anonym said...

Jag hoppas innerligt att du lägger ut det jag skrev och inte fegar ur debatten nu.

2006-10-24 14:50  
Blogger Damon Rasti said...

Eric: Hur svårt är det att läsa igenom kommentarerna innan du postar? Jag har aldrig varit inne på ert forum, och jag har aldrig kallat er rasister. Jag sa att beslutet får rasistiska effekter.
Om du vill ha en ordentlig diskussion läs igenom hela diskussionen först.

2006-10-24 15:07  
Anonymous Anonym said...

Angående din kommentar om en "läcka".

Ledningen för popaganda (som är de enda som har tillträde till forumet) är sammansatt gäng som träffas nästintill dagligen. Inte 2000 löst sammansatta personer. Att du nu insinuerar att vi skulle läcka saker är ju bara löjligt. Speciellt eftersom det kommer efter att du troligen insett att det kanske inte var så smart att berätta öppet att du haft tillträde till vårat forum?

Likväl, det spelar föga roll. Om jag så gick upp och loggade in åt dig så ger det dig inte rätt att ta del av information. Dels inte moraliskt och troligen inte lagligt heller (det borde väl du veta?).

2006-10-24 15:29  
Blogger Damon Rasti said...

-->Andreas: Är ni analfabeter på riktigt? För sista gången, jag fick ett anonymt samtal om att ni skriver skit om mig på ert forum.
Vad ska jag göra? Åka tillbaka i tiden och inte ta emot samtalet? Alla påståenden om att jag olovligen skulle tagit mig in på ert system är ren förtal från er sida. Detta har ju visat sig stämma nu när ni är så upprörda. Jag var alltså inte säker tidigare, eftersom personen var anonym. Jag gjorde ett test, och ni svalde betet. Tack för hjälpen!

2006-10-24 15:44  
Anonymous Anonym said...

Damon: För att citera ur din blogg:

Anonymous said... Du hävdar att popaganda (och därmed dess ledningsgrupp) är rasister. Och att säga det till dem, menar jag hela ledningsgruppen, det är jag HELT säker på att du inte gjort.
Om jag visste vilka det var skulle jag definitivt göra det. Jag har sagt det till Nicklas, jag kan säga det till er alla om ni slutar vara anonyma...
Samt:
Edit: Jag läser på popagandas forum att de skriver om mig, lika trevligt som förra gången (ja, jag har tillgång till ert forum).
Att du senare hävdar att någon berättat för dig att vi skrivit om dig på vårat forum anser jag inte trovärdigt.

2006-10-24 15:47  
Anonymous Anonym said...

Vänta nu ett tag... I ditt första Edit skriver du: "Jag läser på popagandas forum att de skriver om mig, lika trevligt som förra gången (ja, jag har tillgång till ert forum)". Ordvalet LÄSER gör att det är svårt att tro på dina senare ursäkter att det var någon som anonymt ringt dig. Dessutom insinuerar du att du varit inne på forumet tidigare. Stå för vad du gör! Du skriver ju själv att du LÄST på vårt forum. Vem är det som har problem att läsa igenom inläggen?

Och det är liten idé att försöka ändra ditt forum och radera detta erkännande, sidan är sparad och ditt snedsprång dokumenterat. Ta konsekvenserna.

//Anna Björk, Ledningen Popaganda

2006-10-24 16:32  
Blogger Damon Rasti said...

Men fattar ni verkligen inte grejen? Jag pluggar juridik, jag har drivit med folkpartiets lösenordskandal på tjuvlyssnat.se, jag är inte dum. Jag var tvungen att skriva så för att få det bekräftat. Jag hade ingen möjlighet att dubbelkolla det, eftersom ni har ett stängt forum. Sen att ni går in och bekräftar det åt mig, är ju inte mitt fel.
Skyll på er själva, inte på någon annan.

Om ni har några bevis så gör en polisanmälan. Jag har klargjort allting för styrelsen. Den som fr.o.m. nu påstår att jag har gjort dataintrång kan förvänta sig en fet polisanmälan för förtal.

2006-10-24 16:42  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se