torsdag, november 16, 2006

Nu slår vi tillbaka

Till att börja med. Låt oss inte göra det här till en höger eller vänsterfråga. På vissa håll har mitt förra inlägg kritiserats för att vara vänstervridet. Jag tror att en förälder som ser sitt barn jucka med underlivet, knappast funderar i termer av ideologier. Några har ropat moralpanik. Såklart.

Bl.a. skriver Blogge Bloggelito (ja, sjukt fånigt namn), att "Rasti tror på allvar att killar runkar till denna typ av video....Allvarligt talat – och detta är allvar – är det Rasti som står för sjukdomsbilden här. Sjukdomen, som vi kanske kan kalla hysteri.." och senare i texten följer "...den som har ambitioner att bli artist måste börja denna imitation tidigt för att ha en chans att hävda sig i konkurrensen. Det är också naturligt att i denna anda så tidigt som möjligt exponera sig medialt"
Jag var väl medveten om att inte alla skulle hålla med mig, men att det finns människor som tycker att en 10-årings porrdans är naturligt och t.o.m. nödvändig för en framtida karriär, väcker den enorma vrede inom mig, som jag trodde att jag hade lämnat bakom mig tillsammans med tonåren och hoodlivet. Som tvingar mig att gå ner till boxningsträningen, varje gång den gör sig påmind.
Och det är flagrant att hjärntvättandet har pågått i sådan systematisk form, att människor nu kan se videon och rycka på axlarna. Alla andra gör ju det. Och videon ligger på topplistan för att alla tycker att hon är jättesöt. För det finns inga killar som runkar till videon. Pedofiler? Äh, de håller inte till på Google.
Eller så gör de det. Vanliga grabbar som aldrig skulle kunna tänka sig pedofili, men som ändå tycker att hon är lite het. En förbjuden fantasi. Fan ska man annars runka till. Allt annat har man redan laddat ner och sett. När man sett Houston ha sex med 600 killar så går man inte tillbaka till fäbodjäntan. Man söker nya kickar. Letar nya ställningar. Hittar en tredje G-punkt.

Ju snabbare karusellen snurrar, ju mindre hinner vi se vad som händer kring oss.

För några år sen när jag försökte rädda de återstående bitarna av min då tonåriga kusin, och vi brukade då och då prata om sexualitet. Trots en åldersskillnad på endast sju år så insåg jag ganska snabbt att tankar och syn kring sex hade förändrats radikalt jämfört med när jag var i tonåren. Jag var aldrig populär bland tjejerna då, men jag gick i samma högstadieskola och hängde med de tuffare grabbarna. Nu fick jag höra historier om 11-åringar som blev av med oskulden, 12-åriga tjejer som hade sex med tre-fyra killar i skogen och 13-åringar som hade analsex. Den avskyvärdhet jag kände kan inte kläs i ord. Och visst, i början ville jag inte tro honom. Jag vägrade. Då började han visa mig inlägg på Lunarstorm, SMS på mobilen och inspelade telefonsamtal som fick mina personliga dirtytalks med flickvännen att framstå som godnattsagor. Det var inget påhitt, utan vardag för våra systrar och döttrar. Och pojkar och söner. För ingen föds till kvinnohatare. Sexmissbrukare. Våldtäktsman. Det vet jag. Men redan från dag ett så är det macho som gäller, för hela slanten. Tuffaste barnvagnen. Actionfigurer. Cowboyhatt och polisuniform. Pistoler. Be the best man you can be.
Min pappa köpte en rosa docka till mig när jag var tre. Han ville inte att jag bara skulle leka med pojkleksaker. Det kan ha varit det enda vettiga han har gjort för mig.

Vad har då detta med den dansade flickan att göra? Allt. För precis som den lilla flickan har lärt sig att det är hett att shejka bootyn, så hade hans tjejkompisar lärt sig att det är naturligt att knulla och vara porrig trots att de ens knappt börjat högstadiet. Min kusin och hans kompisar hade lärt sig att en riktig man knullar. Gärna så grovt som möjligt. Så att du har något att berätta sen när ni ska grilla dagens fångst. Älska är för fjollor.

Så kalla mig en vänsterskadad moraltant om det får er att må bättre. Men den dagen din dotter kommer hem sönderknullad av ett gäng grabbar som hade värmt upp med att ladda porr på DC, eller när polisen knackar på för att hämta din son som utnyttjat en medvetslös flicka, så kom inte till den här bloggen och gråt ut. För jag är killen som älskar att säga told you so.

Jag tror att jag har kommit på ett sätt att skapa förändring. Om än en liten. Hur vi kan slå tillbaka. Jag behöver bara lite tid att presentera idén. Håll ut. Och håll om era barn. Syskon. Och alla andra som behöver en hjälpande hand.

15 Comments:

Blogger Pauline said...

Du är inte ensam om att vilja ha en förändring. Så. Jag tänkte länkta till din blogg och sen vänta tålmodigt på din lösning på problemet. Och hålla koll på min lillebror som ska börja högstadiet snart... Väl skrivet!

2006-11-16 08:27  
Anonymous Anonym said...

Jag är så glad att jag och mina bröder alla är i generationen precis över detta. Min yngsta bror är 16, men han är så grymt vettig att jag inte behöver oroa mig så mycket för honom. Däremot oroar jag mig för alla andra barn; Herregud, jämför bara dagens barnmode med gårdagens! När jag var tolv år sprang jag runt i rosa träningsoveraller och sneakers, klättrade i träd och lekte krig med killarna på rasterna; nu går flickstackarna runt med mer smink än de har ålder för, med kortkorta kjolar och urringade tröjor med kinky föreslag på engelska och flirtar järner med pojkarna, smygröker och knullar. Det är ju så att man blir livrädd! :(

2006-11-16 11:36  
Anonymous Anonym said...

Några kommentarer:

1. Din tanke tycks vara att eftersom det finns pedofiler bör barnen leva i en skyddad bubbla och iklädda en burka tills den dag de fyller 20? Pedofili är ett verkligt problem, men just här tror jag att börjar bli lite väl hysteriskt.

2. När jag var i de nedre tonåren såg jag också (lika chockad som du) vad 11- och 12-åringar kan hålla på med. Men då som nu är det mer en fråga om socialgrupp, bostadsområde eller miljö överhuvudtaget som gör att detta sker. Tillkomsten av MMS och internet har egentligen inte med grundproblemet att göra, utan är bara nya attribut (eler symptom). Man botar inte en sjukdom genom att slå ihjäl symptomen.

3. Porr funkar inte på så sätt att man behöver trappa upp "dosen". Porr är inte heroin! Detta vet jag med säkerhet efter 30+ år av flitigt porrande (och jag började tidigt). Nya kickar, visst, men av det gamla vanliga slaget. Nya preferenser, visst, men inget väsensskilt. Vanliga killar tänker inte "sex" när de ser denna video (kanske med undantag för jämnåriga som nyss börjat få sådana känslor).

Jag tycker det är bra att du belyser problemet med sex bland mycket unga (och det är alltså inget nytt problem), och att du visar avsky mot abnorm sexualisering som när småungar tänker på silikon och bantning (eller när tjejer överhuvudtaget tänker silikon). Men samtidigt kan jag inte låta bli att kritisera dig för att dina lösningar är felaktiga och felriktade, och att du tenderar att blanda ihop problemen.

Vad den här flickan gör är bra. Men det du gör är att skuldbelägga henne för ett problem som bara du och några andra ser.

2006-11-16 12:14  
Blogger Alex said...

Jag kan ligga vaken om nätterna och grubbla över att min son växer upp i en värld han inte bett om. En värld där han redan vid två visar tecken på att vilja vara tuff och grabbig. Men än så länge kan vi, hans föräldrar, ge honom all den kärlek och det stöd han behöver som barn och förhoppningsvis lägger det en grund för tonåren. Vi har bestämt oss för att uppfostra ett barn, inte en pojke eller flicka. Ett barn som ska få vara barn så länge som möjligt. Och om det innebär att förbjuda, neka eller göra honom butter och ilsken så låt det så vara.
Dessutom glädjs jag över att min sons dagis, som i jul ska bli personalkooperativ faktiskt ska ta tag i det här. De ser det som en viktig fråga och jag vill verkligen tro deras ord. För det är inte bara vi som föräldrar som uppfostrar vår son även fast vi har det yttersta ansvaret.

Harreligen jag får ont i hjärtat av att tänka på alla barn som tvingas bli vuxna alldeles för tidigt.

2006-11-16 14:26  
Anonymous Anonym said...

Om det förra inlägget var moralpanik, så är det här moraltsunami. Jag håller fullständigt med Blogge. Ingen människa som inte redan är pedofil kan betrakta videon som upphetsande. "Vuxna" har i alla tider sprungit runt och jämrat sig över "ungdomens" otyg. Är det inte rockmusik så är det våld så är det sex. Att många tycks hålla med dig är oroväckande, trodde bloggvärlden var mer upplyst än så.

2006-11-16 16:05  
Anonymous Anonym said...

Är nog kär i dig, Damon ;)

2006-11-16 21:15  
Blogger Supernova said...

ärligt talat. hur kan man överhuvudtaget säga som du blogge bloggelito? "vad den här flickan gör är bra" och sen fortsätta med att skriva att damon skuldbelägger henne? för det första, hur i h-vete kan det vara bra när en pretonåring (ja för hon är förmodligen inte ens tonåring än) dansar som en strippa och så sexuellt som det kan bli? Visst - tjejen kan utan tvivel dansa, men hon dansar fan inte som en 10-åringar brukar dansa, utan snarare som alla sexualiserade black mamas i rapvideos eller diverse pussy cat dolls gör, medan dom imiterar diverse strippteasestångdanser på löpande band. Jag är rätt säker på att damon inte heller skuldbelägger själva flickan, utan försöker föra en diskussion och debatt kring hur det kommer sig att så unga flickor dansar på det här sättet. Det finns en viss skillnad i att påtala någons rätt till uttrycka sig sexuellt och att påtala att en 10-åring dansar som om hon ville förföra ngn, din burka-jämförelse är således helt knasig.

Och det är ju fint att du tror att sexualiseringen av samhället endast ger sig till känna inom vissa sociala grupper, inom vissa områden, i vissa kulturer, men det är ju bullshit. Det finns överallt och man måste nog vara rätt blind för att inte märka det. Sexualiseringen är inte heller en sjukdom, utan ett kulturellt/socialt fenomen som sprider sig likt en farsot.

sedan tänkte jag bara fråga dig, hur du kan veta vad "vanliga killar tänker på" när de ser den här tjejen dansa? visst, en normalt funtad person lär ju inte direkt ta fram ballen när tjejen vänt sig om, men det är ju helt klart ett eggande moment för den som gillar unga tjejer, och det, är det många som gör.

Jag skulle gärna vilja höra dina lösningar på det samhället sexualisering, eftersom du uppenbarligen anser att damons är helt felaktiga.

2006-11-16 23:54  
Anonymous Anonym said...

Jag blir helt jävla galen.

Förlåt, det finns inget annat.

"Vad den här flickan gör är bra. Men det du gör är att skuldbelägga henne för ett problem som bara du och några andra ser."

OCH JAG ÄR FAN SÅ JÄVLA GLAD FÖR ATT JAG SER!!!

2006-11-16 23:54  
Blogger Supernova said...

för övrigt. bra inlägg, många intressanta tankar. har nyss hittat hit men jag lär besöka placet fler ggr.

2006-11-16 23:56  
Blogger Damon Rasti said...

Pauline: Den som väntar på något gott..
Alexandra: Även om det kan vara jäkligt svårt så tror jag att du kan göra skillnaden. Till slut handlar mycket om att inte ge upp som förälder, för du kommer att bli motarbetad.
Emma: Jag dejtar en del just nu, men vi får se ;)
Insolens&Hanna: Tack för att de inte får stå oemotsagda. Jag har sagt mitt, nu är det dags för andra att prata vett med gubbarna.

2006-11-17 00:51  
Anonymous Anonym said...

Såg att fler hade reagerat på och klippt ut följande mening ur blogge bloggelitos kommentar, men jag gör det ändå, klistrar in den här igen! ...

"Vad den här flickan gör är bra. Men det du gör är att skuldbelägga henne för ett problem som bara du och några andra ser."

1) Det är inte flickans beteende som ska skuldbeläggas - hon bär inte skuld för något gällande detta!

2) Tror och hoppas att vi är MÅNGA som ser detta och ser det som ett problem!!

Damon - har precis lagt en länk till din sida från min nätdagbok. Jag har runt 500 unika besökare per dygn så jag hoppas att många av dessa ska kunna få ta del av dina tankar!

/Tette.

2006-11-17 13:12  
Anonymous Anonym said...

Håller helt med både Damon och Insolens. Skönt att se att det faktiskt även finns unga tjejer som är emot sånt här. Tjejer som faktiskt vågar att säga ifrån..! Det är hemskt att så många idag väljer att medvetet objektifiera sig själva, och låta intellektet komma i andra hand.

2006-11-17 17:40  
Blogger Hossein Nayebagha said...

"Bloggelito", vilken karaktär.

Tror faktiskt inte det är så många som tycker att det är okej. Man vill bara gå emot vad alla andra säger och om det så gäller videon i fråga där ett litet barn går lös med arslet, då är det också kanon och allt annat är "moralpanik".

För det handlar fan inte om att lära sig om att "exponera sig medialt". Jag förmodar att Bloggelito inte har någon bra koll på hur det funkar i branschen. Den här flickan kommer aldrig att komma någonstans vad gäller popartist iaf. Det hon håller på med är patetiskt, de flesta av oss tycker synd om henne. Som Damon redan har skrivit så är det uppenbart att hon har dåliga föräldrar. Jag skulle kunna utveckla det men varför ödsla tid på något så uppenbart. Och att jag inte kan ta Bloggelito seriöst är att han inte kan behandla ämnet på ett seriöst sätt, iaf inte överlag. Det finns faktiskt en medelväg mellan "moralpanik" och "10-årig sexsymbol". Det finns också Amy Dimaond, typ, man behöver inte förnedra sig sådär om man så vill bli framgångsrik sångare innan man hunnit bli tonårig.

2006-11-18 15:24  
Anonymous Anonym said...

hm! det var ett tag sen jag var här. en trevlig överraskning, en sån här sen kväll i advent när tiden slutat snurra och man undrar om det inte blir mer än... såhär.

Nå: inlägget! Äntligen! Hurra! Låt oss skrika tillsammans! Låt oss rädda världen. Det måste göras. Nu nu nu.

2006-12-03 23:54  
Blogger Damon Rasti said...

Tette: Tack för hjälpen!
Amanda: Till slut måste tjejerna fixa det här. Men det finns hopp.
Hossein: Jag har faktiskt fått en omvärderad syn på ordet moralpanik. Det är ett väldigt billigt, emn effektivt sätt att avfärda problem på.
Katti: Thank you, come again :)

2006-12-04 19:00  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se