måndag, december 11, 2006

Ett moraliskt dilemma

Jag har nyligen hamnat i dispyt med ett stort svenskt företag. Eller jag företräder min mamma, men jag har själv tidigare blivit riktigt dåligt behandlat av det här företaget, så nu hyser jag dubbel agg. Minst. Jag sa själv upp mitt gamla avtal, men min mamma har varit kund hos dem, och nu kör de återigen med sina låga oresonliga metoder. Den självklara vägen att gå är ju konsumentombudsmannen. Men någonstans inom mig kittlar det att använda Tjuvlyssnat, för nu vill jag verkligen leda ett korståg mot det här företaget.

En enkel googling leder mig till massvis med forum där folk beklagar sig över detta bolag, och det värsta är att folk oftast har avtal med dem under en längre tid så att det är svårt att säga upp det med omedelbar verkan.

Med makt kommer ansvar, och jag ser ett stort etiskt problem med att föra krig mot företag på en sajt som Tjuvlyssnat, som ju ändå dag för dag blir mer och mer professionell och beroende av en seriös framtoning för annonsörerna. Men problemet är att jag inte startade Tjuvlyssnat för pengarnas skull, utan för lättjan och nyttan. Och jag har försökt att föra någon sorts kamp mot rasism, kvinnoförtryck och homofobi, senast i kommentarerna här. Jag ser egentligen inget etiskt fel i att slåss mot ett stort företag genom Tjuvlyssnat, men när jag själv har något att vinna på det, så kan det kännas som att det blir lite dubbelmoral. Att jag utnyttjar det främst för mina egna syften. Men för mig är det främst viktigt att sanningen om det här företaget kommer fram. Min tanke är att jag startar en sida, där alla får dela med sig av sina erfarenheter från företaget och pushar den genom en banner på Tjuvlyssnat. Det kan ge en otrolig effekt.

Jag skulle aldrig låta en annonsör styra innehållet på sidan, frågan är om jag ska låta Tjuvlyssnats anseende gentemot annonsörer påverka mina andra projekt som jag kan promota genom sidan?

Edit: Företaget hörde av sig och gjorde en pudel för ca en timme sen. Det är otroligt vilken effekt det får när du bifogar brevet till VD och marknadschef. Det har hjälpt varje gång jag har hamnat i kläm. Sen så har jag diskuterat fram och tillbaka och det är nog aldrig snyggt att föra en personlig kamp genom Tjuvlyssnat. Däremot så ser jag inga problem med att föra kamp mot orättvisor där jag inte själv har någon vinning. Tjuvlyssnat skapades inte enbart för pengar och bör nästan användas till bra syften. Sen så tycker nog min plånbok att det är idioti, men han är bara a pain in the ass, i dubbel bemärkelse.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det later som en ganska dalig ide att anvanda Tjuvlyssnat for din egen "personal crusade".

2006-12-11 16:17  
Anonymous Anonym said...

Det låter inte direkt som en hit att försöka föra kampen mot detta företag genom tjuvlyssnat. Det finns en chans att sidans "rykte" skadas. Att folk helt enkelt förknippar sidan med andra saker, istället för sitt ursprungliga syfte... Du lyckas nog endå med din strid! Kämpa vidare :)

2006-12-11 19:07  
Anonymous Anonym said...

Kan förstå att det känns attans lockande men jag måste nog hålla med om att det inte vore någon bra idé. Även om jag själv nog inte skulle kunna hålla mig ifrån banner-idén åtminstone.

2006-12-11 20:09  
Blogger Damon Rasti said...

Oj, alla är emot. Men jag gillar ju bråk och tjafs mer än de flesta iochförsig, och har mindre skrupler också ;)
Men ni har nog rätt, jag har fått den responsen IRL också!

2006-12-11 20:11  
Anonymous Anonym said...

Det där med en banner var ju ingen dum idé alls, speciellt inte om du låter folk komma till tals om en massa olika företag, inte bara det du själv ogillar. Sen är ju jag grymt nyfiken på vilket företag det är du menar, kan du inte viska? ;)

/Elsa

2006-12-11 20:35  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker ocksa att det ar jattekul och bra att braka nar det finns anledning till det - och ibland helt utan anledning - men bara for att Tjuvlyssnat inte startades for ekonomisk vinning finns det ju ingen anledning att skjuta sig sjalv i foten.

Sedan sa ar ju "bra saker att kampa for", aven om du inte har personlig vinning, subjektivt och jag haller nog med sofia om att du kan skada sidans rykte.

Vill Gloria kampa for samma projekt som dig eller ska ni bada driva era egna grejer? Det blir bara for rorigt liksom, lika bra att lata bli helt och hallet tycker jag - folk hittar ju hit till din blogg via lanken pa Tjuvlyssnat.

2006-12-11 21:45  
Anonymous Anonym said...

Det var säkert 3 mobil! Eller, jag hatar 3 iaf! :D

2006-12-12 16:25  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se