måndag, december 04, 2006

Damons persiska höstgryta

Jag har varit sugen på att skriva ut recept ganska länge, då jag är hel matgalen. Och eftersom denna är så enkel och annorlunda så gör jag ett försök så får vi se om någon blir inspirerad. Jag använder aldrig några mått när jag lagar mat, så att det blir lite mer ungefärligt.

Damons persiska höstgryta

Kycklingklubbor/filéer
2-3 Morötter
1 Gul lök
1 matsked Tomatpuré
1 burk Krossade tomater
Några stänk Kanel
1 Buljongtärning
Salt&peppar

Hacka lök som du fräser i en kastrull. Tillsätt kycklingbitar, jag använder oftast klubbor och/eller filéer. Salta och peppra. När kycklingen börjar få färg så tillsätter du tomatpurén och kanelen. Ta rätt mycket kanel, då mycket av smaken försvinner. Fräs en liten stund och tillsätt sedan de krossade tomaterna och lite vatten. Häll på lite buljong, kyckling eller grönsak brukar jag använda, och låt koka under lock. Hacka morötterna och häll på. Låt koka ca 30-40 min.

Klart. Servera med Basmati- eller Jasminris.

Njut av mitt recept och tacka i kommentarrutan.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

låter gott! kanske ska pröva nån dag! tack för en kul blogg o Tjuvlyssnat såklart :D

2006-12-05 14:05  
Blogger Gitto said...

Yey, Damon! Välkommen till matbloggarnas värld. :) (det var jag som bad om besökare till min blogg på tjuvlyssnat för ett par månader sedan). Ska testa ditt recept någon gång framöver. Har precis gjort sohan asal med min syster. Vi kunde inte låta bli att äta av smeten, så nu sitter vi med brända tungor och hopklibbade tänder.

2006-12-05 16:41  
Blogger Gitto said...

Jag följer ditt exempel och svarar på din blogg. :) Nej, jag har vare sig persiskt blod eller värdsvana (har aldrig varit utanför Europa). Däremot har jag av någon anledning en stor nyfikenhet på persisk och arabisk mat.

2006-12-05 16:54  
Blogger Gitto said...

Jag vet faktiskt inte riktigt hur mitt persiska matintresse började... Kanske när jag bodde i Malmö, och började botanisera i alla härliga småbutiker och undrade vad man skulle ha allt till. Fast jag har alltid varit nyfiken på alla annorlunda smaker, det är nog mest de persiska/arabiska smaksättarna som passar mig bäst. :)

Och gärna mer recept, jag har absolut inte full koll! Jag är glad novis!

2006-12-05 17:41  
Blogger luddz said...

okej, vad var så persiskt med den där grytan?

2006-12-08 19:08  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se