tisdag, december 05, 2006

Bloggen, öken för singlar

När man ligger hemma en dag och är inbilsk sjuk så kan man komma på de mest konstiga sakerna att underhålla sig med. En märklig grej som har roat mig är att jag har insett att bloggosfären till största del består av folk i parförhållanden. Det började med att jag kikade i en tjejs blogg och tyckte att hon skrev fantastiskt, hade roliga hobbyn och dessutom var väldigt söt. Jag började tänka i banorna "undrar om folk träffas genom bloggar". Längre ner på sidan skrev hon om sin kille. Fine, tänkte jag och några minuter senare hamnad jag på en annan, i mina ögon, attraktiv tjejs blogg som visade sig ha sambo. Detta väckte min nyfikenhet.

Några timmar senare hade jag klickat runt på 69 bloggar (ursäkta siffran, det måste ha varit en freudian-click). Av dessa så visade sig 54 vara i parförhållande, 9 verkade vara singlar och 6 kunde jag inte fastslå statusen på. Dessa var både män och kvinnor och många av bloggarna är välkända. Alltså är, enligt min högst ovetenskapliga forskning, drygt 85% av bloggarna upptagna. För ett land med flest singelhushåll i Europa så är det en anmärkningsvärd siffra, även om jag förstår att singelhushåll inte per automatik betyder singel i privatlivet.

Och tänker man efter så är det ganska logiskt. Medan singlarna är ute och hittar på saker och roar sig så sitter folk i parförhållanden hemma (en grov generalisering förvisso) och försöker hitta på saker att roa sig med. Och vad är en bättre oas, än datorn och bloggvärlden där man kan skriva om kläder, politik och allt annat som din käraste inte orkar lyssna på.

Nu ska jag inte bli för personlig, men när jag dejtar och dejtar och aldrig hittar rätt är det svårt att inte undra om det är mig det är fel på. Jag försöker inte gör bloggvärlden till någon kontaktförmedling, men det är ändå synd, för jag blir mycket hellre kär i en person för dennes åsikter och tankar, än hennes utseende och kläder när jag är ute och festar.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Fel på" ja det skulle väl va att du har för högra krav, det verkar ju så att även fast man tror att man inte har särskilt höga krav så har man det visst.
Men jag tror inte på det där att det är fel på någon det är bara så att personen är fel För någon. För att det ska vara rätt måste ju båda vara rätt för varandra och då blir det genast lite svårare :)

/Elsa

För övrigt hade jag trott att det var fler singlar än personer i par som bloggade.

2006-12-06 10:28  
Anonymous Anonym said...

Intressant inlägg.. Men det är klart att man ska ha höga krav, det är väl inget fel med det... :-)

Jag bloggar, och jag är i en parrelation... Så jag tillhör den skaran :-P Vi har inte träffats över bloggen dock...

Jennie

2006-12-06 19:01  
Blogger Lina said...

jag är i par...fast jag tycker inte jag är direkt tråkig och hemma jämt...eller det kanske jag är?! Hursomhelst var det ett intressant inlägg med rolig vinkling.
för övrigt ska man naturligtvis ha skithöga krav på den man träffar, det är ju annars som att se ner på sig själv, "typ jag nöjer mig med mindre för jag kan nog inte träffa bättre"= jag är mediokert snygg, intelligent, trevlig osv och jag måste således träffa ngn likadan.

2006-12-07 09:38  
Anonymous Anonym said...

Jag har nog haft uppfattningen att nästan alla bloggare lever i parförhållanden - faktum är att jag i princip tog för givet att du hade flickvän, Damon, och att det bara var en tidsfråga innan du skulle nämna henne i bloggen (som de flesta andra gör)

:-)

2006-12-07 11:10  
Blogger Josefine said...

jag träffade min pojkvän över bloggen. det är lite småkul.

2006-12-07 17:21  
Anonymous Anonym said...

Jag är minnsann singel och bloggar för fullt! Just nu dock om olycklig kärlek och den svåra konsten att vara singel... /Magdalena

2006-12-07 17:30  
Blogger Damon Rasti said...

Elsa: Självklart menar jag fel på för min egen smak.
Lina: Jag sa inte att alla var det, det finns undantag. Men du är nog mer hemma än dina singelkompisar, eller hur?
Sofia: Så du tycker att jag ger ett moget intryck eller vad ;)
Josefine: I officially hate you!
Magdalena: Jag klagar inte på singellivet. Men jag önskar åtminstone att jag kunde bli olyckligt kär ;)

2006-12-07 17:46  
Anonymous Anonym said...

Hehe, vem sa att partner innebär mognad?

Jag tror jag bara gick på min dåliga intuition och tänkte på majoriteten bloggare som visar sig vara flick/pojkvän till någon.

2006-12-07 19:09  
Anonymous Anonym said...

Par har helt enkelt tråkigare än singlar och använder bloggandet för att få det lite roligare i vardagen.

/Leif

2006-12-14 11:12  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se