fredag, januari 26, 2007

Det där känns så -95

Självklart är det inte bara jag som har irriterat mig på den där 95-reklamen. Det är överallt, på bloggar, tunnelbanan och i tidningar. Jag vet att det är syftet. "Att väcka nyfikenhet". Få folk att diskutera. Men hos mig blir effekten det motsatta. Jag skiter fullständigt i vem som står som avsändare, och jag kommer bojkotta det företag som står bakom. Sen struntar jag i om det så är "Stockholm Vatten". Jag börjar dricka vatten på flaska i så fall.

Via Martin Jönsson på SVD som skriver varför konceptet är så idiotiskt. Dessutom bör nämnas att Volvo körde sin hemliga think-outside-the-box-kampanj för någon månad sen, så det känns ju än mindre fräscht.

Men jag kan tänka mig att nissarna på SJ, som det tydligen handlar om, blev överförtjusta av denna 'coola' kampanj. Synd att jag kommer avsky bolaget under hela 2007 för deras jobbiga kampanj.

11 Comments:

Blogger Sofia said...

Så det är SJ alltså? Då är det ju inget att diskutera längre. Pris? Finns det ngt mer aktuellt? (förlåt, jag vet att du inte ville diskutera det). I alla fall så kan jag dock berätta att en kompis till mig gissade på att det handlade om 95 miljoner i potten på typ Harry Boy eller Lotto, så efter det har jag ignorerat det totalt. Jag spelar inte när det handlar om så mkt pengar. ;)

2007-01-26 16:51  
Anonymous Anonym said...

Hur vet man att det är Sj då??? Jag förstår inte heller syftet med "okända" reklamkampanjer faktiskt... hmm

2007-01-26 23:31  
Anonymous Anonym said...

Hehe jag tänkte oxå va så där anti och inte bry mig vad det handlade om...sen började jag i alla fall spåna på vad det var..men det enda det får mig att tänka på är bensin.
Som sagt, reklamen är ju över allt så det är inte helt lätt att avskärma sig.

/Elsa

2007-01-27 16:00  
Anonymous Anonym said...

Precis samma grepp körde ju 3 innan det kom fram att det var ett mobilabonnemang. Det gick ju en massa mystiska reklamsnuttar på tv, och överallt på pelare stod bara 3 att se.

Enda gången det har fungerat var när ett gotländskt hardcoreband körde samma kampanj på gotland för säkert åtta år sedan. De satte upp små bilder på en konstit apman på stan överallt, och ett år senare kom planschen: Aldo har konsert! och en stor bild på apmannen. Gissar att alla var där ,)

2007-01-27 16:04  
Anonymous Anonym said...

Kommer det något blogginlägg ang Alex Schulmans utbrott om tjuvlyssnat i sin blogg? Vore kul att höra hur du ser på hans "diss" :)

2007-01-27 17:13  
Blogger deeped said...

Det riktigt roliga i hela grejen är att du iom detta helt enkelt lirar byrån i händerna (och om det är SJ så är det King - dvs. samma byrå som skapat ICA-reklamen, LOKA och en mängd annan jävligt framgångsrik reklam). Det snackas. Och uppenbarligen är det någon produkt som av företaget anses så extremt viktig att man väljer att köra en sån här reklam.

2007-01-28 01:57  
Anonymous Anonym said...

Om jag inte missminner mig så var dom första som gjorde en sån här slags reklam Nokia och det blev tydligen en succé..men vafan okej att det blir värsta grejen första gången..dom som kommer efter är ju bara härmapor.

/Elsa

2007-01-28 15:38  
Blogger Damon Rasti said...

Jag borde väl egentligen angett att jag hörde från en kompis att det var SJ. Han hade i sin tur läst det på Dagens Media. Men det bör ju vara något stort bolag.

2007-01-29 13:26  
Anonymous Anonym said...

Själv blir jag också irriterad på sån här reklam, men gjorde mig ändå besväret att kolla källkoden på Aftonbladets sajt (där 95-banners finns) bara för att jag blev så nyfiken. Sökvägen till flashen innehåller "SJ_95_reg0131//kampanj95_250x360_teaser.swf", så det borde väl va rätt troligt att det är SJ det handlar om?

2007-01-30 11:03  
Anonymous Anonym said...

Kampanjen handlar om att de håller tiderna till 95%.

2007-01-30 14:36  
Blogger Frida said...

tjooo, klart det är SJ. de ska sälja biljetter till 95kr/ st. enligt aftonbladet iaf, http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,988219,00.html

2007-01-30 16:58  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se